Nilla43 Skrevet 4. mai 2008 #1 Skrevet 4. mai 2008 Fikk beskjed på ultralyd for 1 mnd siden at morkaken lå for langt nede, så jeg må inn igjen på ny kontroll i uke 28. Legen og jordmoren sa ikke noe mer enn at dette retter seg i 99 % av tilfellene. Nå har jeg både hørt om og lest om andre som er sykmeldte på grunn av dette. Bør jeg ta det med ro og ikke trene f.eks? Fikk jo ikke noe beskjed om det. Har ikke hatt blødninger. Noen som vet?
Guttemamma78 Skrevet 4. mai 2008 #2 Skrevet 4. mai 2008 Hei hei...jeg fikk også beskjed på ultralyd om det at morkaken lå nære åpningen så må tilbake på ny ultralyd i uke 33..men fikk ikke beskjed om å ta det rolig. jobbe 100% enda, og er 26 uker på vei. Har ikke hatt noen blødning jeg heller.
Des-10 Skrevet 4. mai 2008 #3 Skrevet 4. mai 2008 Hei. Jeg har også en morkake som ligger langt nede, og dekker faktisk hele åpningen min. Skal tilbake for ny ultralyd i uke 32 for å se om den har flyttet seg til da. Har den ikke det, blir det keisersnitt. MEN i alle fall, dette er det jeg har hørt om dette: - i utgangspunktet er ikke dette farlig, og for de fleste så flytter morkaken seg etterhvert. Så lenge man ikke har noen plager (blødninger) ol, er det vistnok ingen grunn til å sykmelde seg pga dette. For min del så har jeg hatt MYE blødninger, pga at morkaka ligger helt nede, og jeg fikk ikke lenger lov til å jobbe fullt. Er i første omgang sykmeldt 40%. Fikk høre at jo større barnet er (altså jo lenger en er på vei) jo viktigere blir det å ta det med ro, så tror kanskje jeg blir mer sykmeldt etterhvert. Er forresten 20 uker på vei:)
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 4. mai 2008 #4 Skrevet 4. mai 2008 Hei. Jeg har også lavtliggende morkake, men fikk ikke beskjed om å sykmelde meg, eller å ta det noe spes med ro. Det retter seg i 99% av tilfellene sa mannen til meg. Skal på ny UL i uke 28 for å se om den har trekt seg oppover. N¨er jeg forøvrig sykmeldt grunnet BL så jeg vet ikke om det hadde hatt noen betydning om jeg var i 100% jobb...vanskelig å vite. Har vertfall ikke hatt noen blødninger hittil=)
Leahs mamma Skrevet 4. mai 2008 #5 Skrevet 4. mai 2008 Min ligger foran og under men fikk ikke beskjed om noe annet enn ny kontroll i uke 28. Er i toppform, og har vært det hele svangerskapet så jeg er fulltids student, jobber 100% fra 30.juni og trener så mye jeg orker. Satser på at kroppen ordner opp selv og orker ikke bekymre meg for det nå.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 5. mai 2008 #6 Skrevet 5. mai 2008 samma her. men jeg lever som normalt, jobber, går turer;) tror ikke du skal tenke mer over dette..
Gjest Skrevet 5. mai 2008 #7 Skrevet 5. mai 2008 Min ligger under babyen. Har ikke fått beskjed om at jeg må sykemeldes eller ta det med ro. Har heller ikke blødd. Skal tilbake på ul-kontroll i uke 32 for å se om den har flyttet seg oppover. Er sykemeldt pga bl, så tar det litt med ro, men har også en 2-åring som er meget aktiv, så blir litt mye stress i perioder allikevel...hehe
M by M Skrevet 5. mai 2008 #8 Skrevet 5. mai 2008 Jeg hadde forliggende morkake (altså over livmormunnen) i forrige svangerskap og denne gangen. De sier til meg ihvertfall at så lenge man ikke blør, er det tegn på at den trekker seg opp eller har trekt seg opp. Har aldri fått beskjed om å ta det ekstra med ro pga det. Men om man blør, må man ringe føden med en gang. Har du ikke blødd, er det tegn på at alt er normalt. Den trakk seg opp av seg selv hos meg begge gangene :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå