Gå til innhold

framovervendt barnesete. Hvorfor ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri hørt at man ikke skal ha det. Det jeg har hørt er at det er fint med framovervendt barnesete for da kan man titte i speilet og se at barnet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske enkel logikk egentlig. Om man blir påkjørt bakfra er ikke trykket i nærhet så stort som en frontkollisjon. Så om du prøver å tenke deg hvilken vei hodet og kroppen til barnet går i de forkjellige situasjonene så har du svaret på hvorfor barn skal sitte bakovervendt. Antar at trygg trafikk har masse om dette på sidene.

Skrevet

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=926

Anbefaler deg å lese litt faglitteratur på disse 2 linkene, der står alt du lurer på.

Det finnes heller ikke godkjente forovervendte bilsete i gruppe 0(før 9kg) nettopp fordi det ikke er trygt nok. Så til de aller minste finnes det kun bakovervendte bilstoler (og boxette +bag med nett, men disse 2 alternative er godkjente men ikke anbefalt).

Vi har jenta vår på 2 1/2 år bakovervent og skal ha henne slik i flere år til. Hun sitter kjempe bra! Og vi bruker speil slik at vi ser henne i bilen.

Skrevet

Takk skal dere ha for informasjonen og linkene:)

Har sikkert aldri hørt om det for det er ingen av mine venner som har barn, så det er aldri prat om noen ting som er i relasjon til barn.

godt man har BIM:)

Skrevet

Om du ønsker å se barnet ditt i baksetet, så går det an å få kjøpt slike speil som man fester på baksetene i en vinkel slik at du kan se h*n gjennom speiliet ditt foran, og h*n kan se deg gjennom sitt speil:) hehe, om du skjønte hva jeg mente nå:)

Skrevet

hehe, joda, skjøner hva du mener. Det var jo en kjempe ide. Når du sier det så har jeg jo sett det i andre biler som har barnesete. Har bare aldri tenkt over det!

Det var mamma som sa at det er best med fromovervendt. Det begynner jo å bli en noen år siden hun hadde småbarn så..

Skrevet

Tidene forandrer seg og man finner stadig ut av ting som er sikrere enn på den måten man gjorde det før(på alle områder), heldigvis :-)

Først bør man bruke bakovervendt spedbarnssete(ikke boxette eller sikkerhetsnett, det gir veldig dårlig sikkerhet), så bør man gå over til et bakovervendt barnesete som barnet bør bruke til det er rundt fire år.

Barnet ser forøvrig mye mer når det sitter bakovervendt. Det kan se ut av bakruta og sidevinduene. Sitter det forovervendt ser det jo rett inn i en sete rygg og noe ut av frontruten, mens de som sitter bakovervendt har full oversikt ut bak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...