nordlyset med 1suprise + spire Skrevet 4. mai 2008 #1 Skrevet 4. mai 2008 Jeg har aldri hørt at man ikke skal ha det. Det jeg har hørt er at det er fint med framovervendt barnesete for da kan man titte i speilet og se at barnet.
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 4. mai 2008 #2 Skrevet 4. mai 2008 Det er ganske enkel logikk egentlig. Om man blir påkjørt bakfra er ikke trykket i nærhet så stort som en frontkollisjon. Så om du prøver å tenke deg hvilken vei hodet og kroppen til barnet går i de forkjellige situasjonene så har du svaret på hvorfor barn skal sitte bakovervendt. Antar at trygg trafikk har masse om dette på sidene.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 4. mai 2008 #3 Skrevet 4. mai 2008 http://sikringavbarnibil.blogspot.com/ http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=926 Anbefaler deg å lese litt faglitteratur på disse 2 linkene, der står alt du lurer på. Det finnes heller ikke godkjente forovervendte bilsete i gruppe 0(før 9kg) nettopp fordi det ikke er trygt nok. Så til de aller minste finnes det kun bakovervendte bilstoler (og boxette +bag med nett, men disse 2 alternative er godkjente men ikke anbefalt). Vi har jenta vår på 2 1/2 år bakovervent og skal ha henne slik i flere år til. Hun sitter kjempe bra! Og vi bruker speil slik at vi ser henne i bilen.
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 4. mai 2008 #4 Skrevet 4. mai 2008 http://www.tryggtrafikk.no/./?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=926 Der fnt jeg linken jeg tenkte på. Trodde de fleste var opplyste på dette området til nå jeg. Klart du ser ungen mye bedre om den sitter forovernedt, men det har jo ingenting med sikkerhet å gjøre hvertfall. Tror knapt det finnes babyseter som ikke er bakovervendte hvertfall.
nordlyset med 1suprise + spire Skrevet 4. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 4. mai 2008 Takk skal dere ha for informasjonen og linkene:) Har sikkert aldri hørt om det for det er ingen av mine venner som har barn, så det er aldri prat om noen ting som er i relasjon til barn. godt man har BIM:)
Madde/sommergutt:) Skrevet 4. mai 2008 #6 Skrevet 4. mai 2008 Om du ønsker å se barnet ditt i baksetet, så går det an å få kjøpt slike speil som man fester på baksetene i en vinkel slik at du kan se h*n gjennom speiliet ditt foran, og h*n kan se deg gjennom sitt speil:) hehe, om du skjønte hva jeg mente nå
nordlyset med 1suprise + spire Skrevet 4. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 4. mai 2008 hehe, joda, skjøner hva du mener. Det var jo en kjempe ide. Når du sier det så har jeg jo sett det i andre biler som har barnesete. Har bare aldri tenkt over det! Det var mamma som sa at det er best med fromovervendt. Det begynner jo å bli en noen år siden hun hadde småbarn så..
EnMamma Skrevet 8. mai 2008 #8 Skrevet 8. mai 2008 Tidene forandrer seg og man finner stadig ut av ting som er sikrere enn på den måten man gjorde det før(på alle områder), heldigvis :-) Først bør man bruke bakovervendt spedbarnssete(ikke boxette eller sikkerhetsnett, det gir veldig dårlig sikkerhet), så bør man gå over til et bakovervendt barnesete som barnet bør bruke til det er rundt fire år. Barnet ser forøvrig mye mer når det sitter bakovervendt. Det kan se ut av bakruta og sidevinduene. Sitter det forovervendt ser det jo rett inn i en sete rygg og noe ut av frontruten, mens de som sitter bakovervendt har full oversikt ut bak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå