3små-snart4barnsmor Skrevet 4. mai 2008 #1 Skrevet 4. mai 2008 Hei.. lurer bare på hvis det er vanligt at man ikke får så mange besøk til jordmor/lege da man født flere barn tidligare? Venter mitt tredje barn nå i november. Vart på en kontroll til legen. Så sa han at neste "kontroll" blir når jeg skal til UL i mitten av Juni. Sen kunde jeg høre av meg i begynnelsen av august for neste kontroll. :S Greit har ikke noe store prøblemer med graviditeten eller med mine tidligere graviditeter. Men jeg syns det er litt rart at det er så lite kontroller. Første kontrollen så målte å veide han meg og tog bare blodtrykk på meg.. o_O Føles litt som jeg ikke får med meg mye om hva som skjer med babyen i magen .. vill å høre hjerteslag og alt sånt der.. langt til august liksom. Hvordan er det med dere andre som har født tidligare å er gravide igjen.. er det mindre kontroller etter at man vart igjennom det en gang tidligare liksom???
Gjest Skrevet 4. mai 2008 #2 Skrevet 4. mai 2008 Jeg er andregangsfødende og går til kontroll hver 4 uke. Da går jeg til fødselslege. I tillegg går jeg til jordmor på sykehuset for oppfølging hver 5 uke for å forberede fødsel.
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 4. mai 2008 #3 Skrevet 4. mai 2008 Også tredjegangsfødende og går til kontroll hver 4 uke hos jordmor, Ordinær UL er utenom dette.
Mamma til 3 nyyydelige små! Skrevet 4. mai 2008 #4 Skrevet 4. mai 2008 Jeg bor i Stavanger å her er det blitt endringer siden forrige gang jeg gikk gravid i 2003. Dette er også mitt 3 svangerskap, men det har ikke noe med de få kontrollenen. Det er noe nytt, de skal vell spare penger tenker jeg. Var som deg på første kontroll for å få bekreftet svangerskap, neste var ul og deretter uke 24 mener jeg det var. Du har rett på oftere kontroller hvis du føler behov for det, men merker selv jeg ikke har benyttet meg av det. Det har vært negativt i min situvasjon, jeg har liksom ikke villet mase/gått i veien, men det burde jeg ikke ha tenkt på....Har slitt litt for å si det så..... Så et råd, selv om det er satt opp få kontroller, bestill utenom hvis du merker behovet for det;-) Lykke til!
Trollmor72 Skrevet 4. mai 2008 #5 Skrevet 4. mai 2008 Det er nye regler. Jeg fikk sist i 2005 og fikk hyppigere kontroller da. Snakket både med lege og jordmor, og begge sier at etter første kontroll er det UL og deretter ikke kontroll før uke 24. Etter uke 24 er det mye tettere oppfølging. Men jeg fikk også beskjed om å ha veldig lav terskel for å ta kontakt om det skulle være noe :-) Lykke til videre!
3små-snart4barnsmor Skrevet 4. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. mai 2008 Var ikke så læng siden jeg fikk mine andre to barn (2003 og 2005) så jeg syntes det bare var lite smått rart at det har blitt så stor forandring på så kort tid. Nå har jeg visserligen flyttet og skal føde på et annet sykehus den her gangen, så det kan jo hende at det bare er annerledes i den her nye kommunen...
Gjest Skrevet 4. mai 2008 #7 Skrevet 4. mai 2008 Tror faktisk det er litt forskjellig fra kommune til kommune Jeg hadde hørt at man fikk færre kontroller når man ventet nr 2- nr 3 osv. Men legen min sa at det var tull så jeg har kontroll hver 4 uke.
2prins1prinsesse+bøllefrø Skrevet 5. mai 2008 #8 Skrevet 5. mai 2008 det er kommet noen nye retningslinjer som sier at de gravide skal ha mindre oppfølging hvis svangerskapet er normalt! var på langt mer kontroller med første mann som jeg fikk i 2006! synes det er en tåpelig regel de har kommet med! føler det mye tryggere om det hadde vært litt tettere oppfølging! bare slik at en får bekreftet at alt er bra!
gullegget Skrevet 5. mai 2008 #9 Skrevet 5. mai 2008 Når jeg var til første lege kontroll sa legen at vi kunne sees igjen i uke 27.. Jeg syntes det ble for lenge uten sjekk. Dette er nummer tre, og plages med for lite av det ene og det andre når jeg går gravid. Så jeg gikk til jordmor hver 4 uke, også ordnet ho så jeg fikk tatt blodprøver.
Bubba75 Skrevet 5. mai 2008 #10 Skrevet 5. mai 2008 Også på slutten er det mindre kontroller. Sist gikk jeg til jordmor en gang pr. uke den siste mnd. Nå er det to kontroller i løpet av de siste fire ukene. Jeg fikk også beskjed om at om det var noe jeg lurte på imellom kontrollene så skulle jeg bare ta kontakt. Jeg har benyttet meg av det, og har fått veldig fin oppfølging.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå