Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #1 Skrevet 4. mai 2008 Får knapt i meg frokost, hun skal ha nærkontakt med meg hele tiden. Hun er 6 uker, føler jeg ikke får gjort noe annet enn å bære på henne, selvsagt skal hun få masse med kos, men jeg blir så sliten. Dette medfører også at jeg ikke får hvile noe på dagtid, begynner å bli sliten..... Hun vil heller ikke sove før 24.00, men til gjengjeld så sover hun 6-7 timer i strekk, men det er det jeg får av søvn i løpet av et døgn. Sambo bygger hus så han er mye borte, men hjelper så godt til som han kan da han er hjemme..... Hva skal jeg gjøre???
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #2 Skrevet 4. mai 2008 Bæresjal kan avlaste. Synes 6-7 timer er strekk er mye jeg,.. Når min var i den alderen fikk jeg aldri sovet mer enn 2-3 timer i strekk. Har ikke sovet 6 timer i strekk på over 6mnd. Men kanskje noen kan trille henne på dagtid mens du tar deg en lur? Eller sette vogna på veranda eller ha åpne vinduer, mange babyer sover bedre på dagtid i frisk luft, Så kan du ta deg en lur samtidig.
The most famous Ludder Skrevet 4. mai 2008 #3 Skrevet 4. mai 2008 Du hadde 9 (?) måneder å forberede deg på dette, og når ungen din i tillegg sover så lenge i strekk, burde du ikke ha noe problem.
*1+1=2 små* Skrevet 4. mai 2008 #4 Skrevet 4. mai 2008 må utrolig nok si meg litt enig med ludderet... men vil samtidig si at det blir bedre, sjal hjelper mye og desverre er det slik i starten at vi bare må gjøre slik de vil:P Spør mor, svigermor, søsken eller venner om hjelp hvis du er sliten
Modesty Blaise Skrevet 4. mai 2008 #5 Skrevet 4. mai 2008 Min baby er litt sånn den og..... Mye våken på dagtid. Kanskje en time eller to midt på dagen. Men vi kan ligge sammen på sofaen og kose oss i timesvis hvis han får ligge inntil meg. Og da slapper jo jeg også godt av. Han sutter litt på puppen og slapper godt av helt inntill. Mange babyer er slik og har behover for mange våkne timer per dag. Ingen spesiell grunn til dette. Men så sover de godt om nettene da, til gjengjeld:-) Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #6 Skrevet 4. mai 2008 Altså,gratulerer med baby... Og det du opplever nå er sånn det faktisk er å ha en så liten baby! Ja,du har lov å være frustrert og sliten med det å klage over det synes jeg blir for drøyt.. Du har en baby som sover hele natta,og vil kose med mamma'n sin.. Hvordan skal det gå for deg når babyen bare sover 1 time om dagen og skal LEKE og HERJE hele tiden?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #7 Skrevet 4. mai 2008 Jeg er fult klar over at jeg har hatt 9 mnd å forbrede meg på å bli mamma, og selv om jeg er så heldig at hun sover så lenge betyr ikke det at jeg ikke blir sliten. Hun krever 100% oppmerksomhet hele dagen, selvfølgelig vet jeg at jeg langt i fra er den eneste med det problemet. Jeg bruker 4-5 timer hver kveld for å få henne til å sove og det tar mye krefter....
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #8 Skrevet 4. mai 2008 Husk at så små barn ikke har døgnrytme. Da er det bedre å bare ha henne oppe med dere til hun sovner!! Når de er så små skal du ikke "prøve" på noe som helst. Det er hun som bestemmer dagen din en god stund fremover. Hun styrer døgnet og døgnrytmen din. Og sånn er det. Det er ikke et problem. Beklager,dette ble for dumt.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #9 Skrevet 4. mai 2008 Beklager at jeg skrev innlegget da..... Ville bare ha noen råd.....
*1+1=2 små* Skrevet 4. mai 2008 #10 Skrevet 4. mai 2008 bruk et sjal/meitai og ha henne hos deg hele tiden, da slipper du å bære henne og har henda frie for å gjøre andre ting! Ha henne med på kjøpesenter, byen, cafe osv osv. så går dagene fortere, det blir bedre men i starten trenger de kos 24/7 fordi de er jo vant til å være i magen vår
Bergene Skrevet 4. mai 2008 #11 Skrevet 4. mai 2008 Jeg regner med at babyen din sover på dagtid, bare at hun vil sove oppå deg, da har jeg forstått det rett sant? I så fall er det heeelt normalt! Det er faktisk slik det skal være, en liten baby trenger utrolig masse kroppskontakt og kan aldri få for mye =). Etterhvert som babyen blir større blir det mindre og mindre helt av seg selv. Hva om du legger deg ned i en godstol eller sengen med hun oppå deg og prøver å sove litt du også da? Legger du deg på rett tidspunkt (når du er så trøtt at du har vanskelig for å holde øynene oppe) skal du kunne klare å sove litt selvom hun sover oppå deg ;-). Dette måtte jeg gjøre ofte når lillemor var mindre! Når du selv ikke har behov for å sove kan du ha babyen din i bæretøy, da kan baby sove eller bare være våken og observere, mens du kan gjøre det du vil.
Gjest Skrevet 4. mai 2008 #13 Skrevet 4. mai 2008 la henne sove når hun sover og være våken når hun er våken. Ikke prøv å "få henne til å sove" ennå. Det er ennå tidlig. Det eneste du kanskje kan gjøre ang soving på kveld og leggerutine er at dere feks alltid gjør nattastellet kl 20.00. Selv om hun ikke legger seg før 24, så vil du nok med litt tid merke at hun vil sovne tidligere og tidligere. Vips så er hun i seng kl 20.30. En bæresele/sjal kan nok være lurt for deg. Selv har jeg en mei-tai (babyhawk) til min lille pike på 2 uker. Da har du hendene frie, og bærer ikke på deg senebetennelse (det gjorde jeg med første, kolikkbarn og meget oppmerksomhetssyk, senebetennelse på begge armene, au, au!). Prøv å legge henne (han..?) på et teppe på gulvet. Gjerne ligge der sammen med h*n i starten og gå vekk i lenger og lenger tid av gangen. En babygym, kan kanskje være noe kjekt å se på/drive med, og en vippestol, slik at h*n kommer litt opp og kan se hva mor gjør. Få noen til å trille baby en tur slik at du kan ta deg en time på øyet. Det er lov å være sliten, selv om du har hatt 9 mnd på å forberede deg på, som noen hadde gleden av å poengtere, så vet en ikke hva det vil si å ha ansvaret for et lite menneske hele tiden. Det ER uvant og kan være slitsomt og det burde fint være lov til å klage litt, selv om baby sover 6 timer i strekk. Om en liten måned vil du nok se at ting føles lettere og dere vil nok ha litt mer rutine på ting. Slapp av og prøv å la babyen din få selvregulere det hele litt. Ikke stress med husarbeid og lignende, det går ikke av sted.
Aibell Skrevet 4. mai 2008 #14 Skrevet 4. mai 2008 Jeg er enig med de som råder deg til å skaffe deg et bæretøy, jeg lover deg at hverdagen din kommer til å bli så mye enklere! Jeg fikk et nytt liv når min første meitai kom i hus! Og for ikke snakke om kortere armer, hehe. Jeg ville også bare gi deg et nytt perspektiv på det babyen din gjør; hun krever det hun trenger og det er positivt! Tenk at barnet ditt klarer å være så tydelig på hva hun trenger av deg, hun har masse vilje og det er godt å ha i verden! Hun har masse selvoppholdelsesdrift, er ikke det fint? Bernet ditt sulter ikke foran brødboksen, hun ordner opp Og en siste ting, dette varer ikke så lenge, det noen måneder av livet ditt
betty74 Skrevet 4. mai 2008 #15 Skrevet 4. mai 2008 Hei, Sånn hadde jeg det og! Man får jo ikke gjort noe, nesten ikke spist.... Jeg hadde henne litt i bæresele, det likte hun godt og jeg fikk hendene fri. Hun sov helst på meg, når jeg la henne fra meg, våknet hun. Etterhvert tenkte jeg at istedet for å bruke så mye energi på å få henne til å sove i sengen, så ville jeg utnytte den kosen det faktisk er å ha en baby så nær. Om ikke lenge, vil babyen absolutt ikke sove og kose i fanget. Hvis du klarer å roe deg med at dette er midlertidig, tror jeg mye er gjort. Ikke slit deg ut ved å tenke at du gjerne skulle hatt det annerledes. Tiden går så fortt, nyt det! Vi brukte også mange timer på å legge knøttet på kvelden når hun var så liten. Jeg bar og bar og bar... Hun sovnet jo bare på mennesker. Men s en dag, da hun var 12 uker fant jeg ut at jeg ikke orket mer. Da la jeg henne i sengen, koste med henne, tok henne opp og trøstet år hun gråt og så fant hun til slutt søvnen selv i sengen sin. Etter det ble dagsoving også mye greiere. Jeg tror all den kroppskontakten hun fikk de første månedene, gjorde henne til en trygg baby slik at hun da 12 uker gammel veldig lett slo seg til ro i sengen. Kos deg med babyen. Jeg tror du vil få det bedre om du senker forventingene litt akkurat nå. Det gjorde jeg.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #16 Skrevet 4. mai 2008 Fy flate så heldig du er. En baby som vil være sammen med mamman sin, som viser at hun setter pris på å være sammen med deg. Som viser at hun trenger trygghet, og at du gir henne den tryggheten. Samtidig får du sove hele 7 timer på natten. Det er råmye. Du er kjempeheldig, og jeg skulle ønske at du hadde ordentlige problemer, slike som jeg kan forstå.. Du er KJEMPEHELIDIG.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #17 Skrevet 4. mai 2008 Kjenner meg veldig igjen i det du skriver, gutten min var også veldig "bæresyk". Han kunne sovne oppå meg men så fort jeg la han over i vuggen eller senga våknet han. Og frokost fikk jeg som regel ikke spist før langt på dag. Om jeg kunne skru tiden tilbake hadde jeg investert i et bæresjal eller lignende og brukt dette fra starten av. Gutten min fikk prøve sjal da han var ca 4 mnd gammel og ble helt frelst. Var først i ettertid jeg forsto hvor stort behov han faktisk hadde for kroppskontakt og bæring. Husk at de små er vant til å ligge trygt i magen og er vant til å være omsluttet hele tiden. Synes også du får fine råd over her med å la andre trille henne så du får hvile deg litt. Prøv også å la andre gi henne kroppskontakt så du får litt "fri". Som sagt så kjenner jeg meg igjen i det du skriver - man kan bli ganske desperat når man føler man må bære ungen over halve døgnet. Bare så det er sagt - gutten min er veldig kosesyk og glad i kroppskontakt fremdeles. Men han er også veldig flink til å leke på egenhånd (er 10 mnd nå) og har vært det siden ca 3 mnd alder. Babygym var en slager her i gården. En annen ting du kan prøve etterhvert er vippestol, vi hadde Babybjørn vippestol og småen trivdes veldig i den. Sist men ikke minst - kos deg med denne tiden! De blir fort nok store :-)
brummemamma- Skrevet 4. mai 2008 #18 Skrevet 4. mai 2008 Gratulerer med babyen ) Jeg skjønner godt at du er sliten, det er slitsomt med en bitte liten baby, og det er kjempeslitsomt å bære og bære og bære. Selv om du har hatt henne i magen i 9 måneder er det vanskelig å være fullt ut forberedt på hva babylivet innebærerer- jeg hadde ikke tenkt på at det å dusje, spise, få en kopp kaffe i løpet av dagen skulle bli en utfordring - så jeg synes ikke du skal bry deg om de som sier noe annet. Om du ikke kan få si at du er sliten her, hvor skal du da gjøre det? Enig med de som tilrår bæretøy, det gjør i alle fall bæringen lettere, også enige med de som anbefaler trillehjelpe eller å selv komme seg ut på besøk, kafe, annet - det får dagene til å gå også kan du kjøpe mat/få mat ) mitt første måltid for dagen er fortsatt ofte på kafe. Det er og sant at det går seg til, om en måned eller to er alt mye lettere og følelsen av en liten baby som sover oppå deg er noe du kommer til å savne. Øv og gjerne på å la henne ligge alene, i babygym, gi henne noe å se på, snakk og syng til henne mens hun ligger på sofaen, hun har godt av det og.
brummemamma- Skrevet 4. mai 2008 #19 Skrevet 4. mai 2008 og viss det er en trøst- de første seks ukene var kaos her- men begynte å løsne etter det, og nå har vi en gutt som får ett måltid mellom 7-8 om kvelden og 7-8 om morgenen og kan ligge alene og leke
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #20 Skrevet 4. mai 2008 Tusen takk alle dere som har gitt meg så lange og kjempe gode svar og råd! Føler virkelig at dette har hjulpet meg! Tusen takk!
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #21 Skrevet 4. mai 2008 Jeg tror det må være samme anonym som har skrevet så mye rart.. klart du har lov å be om råd, og lov til å være sliten! Håper det går bedre snart, at noen av rådene hjelper deg. Selv hadde jeg også 9 mnd å forberede meg på, leste mye og spurte mye, allikevel fikk jeg meg en alvorlig knekk og depresjon etter fødselen, og hadde det ikke vært for samboeren min vet jeg jammen ikke hvordan det ville gått. Ikke hør på de idiotiske kommentarene som har kommet frem i dette innlegget til tider.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #22 Skrevet 4. mai 2008 Slik var det med vesla også de første månedene. Veldig fang-barn. Tvert hun merket kroppsvarmen min ble borte, så våknet hun og ville ha nærhet igjen. Bare å vente til det gradvis går over, og ta livet med ro og nyte det (selv om jeg forstår at det kan bli vel "klamt" innimellom). Men det endret seg etter et par-tre måneder. Da begynte hun å kunne ligge alene på babyteppet i lengre perioder av gangen. Rullet seg rundt da var 3,5 mnd fra rygg til mage, krabbet da hun var 7 mnd og reiste seg på to og gikk ved siden av møbler i en alder av 8 mnd, og var selvunderholdende siden 4 mnd alder.
Hildemor fra vest Skrevet 4. mai 2008 #23 Skrevet 4. mai 2008 Eeh det er jo bare 6 uker siden fødsel. Lov å være sliten da..Ingen som sier at hun skal sitte på rævva når ungen blir større ;-)
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #24 Skrevet 4. mai 2008 Hehe ... med 6-7 timer søvn i strekk klarer jeg ikke helt å synes så veldig synd på deg. Hva med å få noen du kjenner til å passe snuppa litt på dagtid mens du tar deg en dupp? Da kan de komme inn med henne når det er på tide med mat, også tar de seg av kosingen når du sover. Minien min la seg 01.30 og var oppe og spiste hver 3. time da han var liten. Så jeg fikk da 3 timer sammenhengende på heldige dager. Men, det gikk seg til det også. Sånn er det bare i starten. Hva med samsoving på formiddagen? Kanskje hun sover bedre om du ligger inntil, og da kan du smyge deg til noen minutter med søvn du også. Enn så lenge tror jeg bare du får nyte (alle) de timene du får med nattesøvn også trøste deg med at det blir bedre etterhvert ;-)
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 4. mai 2008 #25 Skrevet 4. mai 2008 Akkurat slik har det vært her i de siste ukene også. Fant ut at hun sover best på dagtid når hun kan ligge ute i vogna. Da har hun jo på seg utedressen som gjør at det blir litt tett og varmt rundt kroppen. Da blir hun så fornøyd så! Skaffet meg også en vippestol siden hun har begynt å følge med litt. Så kan hun også sitte litt mer istedet for å ligge hele tiden. Du må bare prøve deg frem på hva som funker for dere, så får du nok tid til å lage deg frokost også! Jeg fikk ikke til å lage meg det før 13-14 tiden enkelte dager..Ble litt sliten jeg også da! Hun vil også ha mye nærhet, så skal vurdere sånn bæresele/bæresjal jeg også..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå