Gå til innhold

Røyking innendørs - og barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et lite problem, som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal løse...

Det ene par kommende besteforeldre røyker inne. Overalt. Ikke bare i et rom, men i hele huset. Lukter gammel, sur røyk overalt - og når vi har vært der stinker det av oss. Må vaske ALLE klær, når vi har vært på overnattingsbesøk må vi bare tømme bagene inn i vaskemaskinen, for det lukter røyk av alt, selv det vi ikke har brukt.

Nå er jeg gravid, og lurer på hvordan jeg skal forholde meg til dette i forhold til babyen. Vil jo ikke utsette babyen min for denne røykingen, samtidig føler jeg at jeg ikke kan sette grenser for hva de skal gjøre i sitt eget hus. De er overbegeistret for den kommende arvingen... Men jeg vil ikke overnatte der med babyen... både med tanke på krybbedød og jeg vil ikke at babyen min skal lukte gammel, sur røyk...

Har tidligere uttrykt at jeg synes det er ubehaglig at de røyker overalt, at jeg får hodepine osv., men det bryr de seg ikke om.....

Hva kan jeg gjøre? Kan ikke la være å besøke de heller....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg drar rett og slett ikke på besøk med barna hvis de vi skal til røyker inne.

Så jeg hadde gitt de et valg.

Skrevet

Min mor og mannen hennes røykte overalt før. Når jeg ble gravid begynte de først å røyke kun på kjøkkenet, og så flyttet de røyking ut i en liten glassveranda. Setter veldig pris på det, og må innrømme at jeg ikke ville reist på besøk dit med barnet hvis de hadde fortsatt å røyke inne.

Skrevet

Jo,du kan godt la være å besøke dem. Dette handler ikke om dem,men hva som er best for barnet. Passiv røyking er faktisk like farlig som å røyke selv,forsåtr ikke foreldre som lar folk sitte å blåse røyken sin i anskikte til barnet. Du bør også holde deg borte når du er graivd. Det går faktisk rundt 7 timer etter at du har fått røyk i deg,til barnet får nok oksygen igjen. Det er som å holde for munnen og nesen til et barn,slik at det ikke får puste skikkelig.

Du kan si at de er hjertelig velkommen til dere,men at så lenge de røyker inne,utsetter ikke du ditt ufødte barn og etterhvert fødte barn for røyken deres. Du kan ikke bestemme hva de skal gjøre i sitt hjem,men du kan ta dine valg ut fra hva dem gjør.

Skrevet

Hvorfor kan du ikke la være å besøke dem?

Skrevet

Jeg er helt enig med dere - synes ikke det er greit i det hele tatt... men synes det er vanskelig...

Men jeg er vel bare nødt til å ta det opp med de. Jeg vil jo ikke utsette babyen min for dette - og de kan jo faktisk gjøre noe med det hvis de er interessert i å ha besøk...

Skrevet

Hei, HI!

Skjønner deg godt, har samme problem med min far/stemor. Nå er babyen min født, men vi overnatter aldri der. Stemora mi er kjempelei seg for det, har kjøpt reiseseng etc, men jeg KLARER ikke å la sønnen min sove i det huset! Ikke har "gjesterommet" vinduer engang, det er helt jævlig. Skikkelig elendig luft, de gangene jeg har sovet der selv, har jeg våknet med følelsen av å være skikkelig bakfull. Og som du sier, etter en halv dag der stinker ALT røyk! Selv klær jeg ikke har brukt! Og jeg har ikke sensitiv nese engang.

De blir veldig såre (og sinte) hvis jeg påpeker det med røykingen, og pappa sier jeg er urimelig etc.

I det siste har de imidlertid begynt å røyke ute akkurat når vi kommer. Men det hjelper jo ikke når røyken sitter i tak og vegger og alt som er, og "gjesterommet" som sagt er en jævla bunkers uten oksygentilførsel.

Utrolig frustrerende. Men jeg må bare såre dem ved å ikke overnatte, for jeg ofrer ikke helsa til sønnen min for at de skal føle seg bedre.

Skrevet

Jeg hadde sagt, pent, men bestemt, at røyking innendørs er helt uaktuelt når dere kommer på besøk. Og hjemme hos dere, får de pent gå ut på trappa e.l., når de "må" ha seg en blås. Jeg skjønner overhodet ikke den tanken med at man skal tvinge andre til å puste inn røyk, man kan jo fylle sine egne lunger med dritt, hvis man føler for det, men andres ...???

Skrevet

X svigerfar røykte inne, opp til flere ganger vi dro derfra fordi han tent røyk i samme rom som vi var. Svigermor skjønte det, for hater røyk, men hun tørr ikke si mot sin mann. Han tente 1 gang 1 røyk inni stua vår, da ble jeg sint, ba han pent om å gå ut, han gjorde det da heldigvis

Skrevet

Anonym 15.43 - blir vel det samme vi må gjøre... De andre besteforeldrene bor rett i nærheten, så blir vel at vi overnatter der.

Synes det er veldig trist at det skal være sånn, men ikke så mye vi får gjort med det. Jeg vet at de kommer til å bli lei seg hvis vi bare overnatter hos de andre, men det er jop strengt tatt deres egen feil...

Og nei, det hjelper jo ikke å røyke ute akkurat når dere er der - det sitter i. De pleier heller ikke røyke i samme rom som vi er når vi er på besøk, men det siver jo gjennom... så spiller egentlig ikke store rollen. Jeg synes det er veldig respektløst!

Og nei, vi må tenke på barna våre, ikke på de. De er voksne og får ta ansvar for egne handlinger...

Tusen takk for svar:)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...