*ale* Skrevet 4. mai 2008 #1 Skrevet 4. mai 2008 Har MASSE rabarbra i hagen som jeg aldri får brukt... Er det noen her som har enkle gode oppskrifter slik at jeg kanskje får benytta meg av naturens gaver i år?
Gjest Skrevet 4. mai 2008 #2 Skrevet 4. mai 2008 syns det er veldig godt med rabarbrsuppe.. veldig enkelt, bare vann og rabarbra i tynne skiver ca.1cm kok opp og smak til med ganske mye sukker... har også hørt at man kan sette rabarbravin, men har ikke prøvd... har laga både rabarbra kake og pai, men husker ikke oppskrifta no, kan se om jeg finner den... finner sikkert mange gode oppskrifter på nettet også
Førstegangsmamma82 Skrevet 7. mai 2008 #3 Skrevet 7. mai 2008 Pai med vaniljekrem og rabarbra! Supergodt! Søtt og litt syrlig på samme tid. Deig: 250 g hvetemel 1/2 ts bakepulver 2 ts vaniljesukker 125 g melis 125 g margarin 1 sammenpisket egg Ha alt det tørre i foodprocessoren og fordel smøret oppå. Knekk egget på toppen. Kjør maskinen i 1/2-1 minutt. Ha helst deigen kjølig i en halvtimes tid før den bakes ut og stekes. Kan oppbevares i folie i kjøleskap ca 1 uke, eller i fryser over lengre tid. Trykk deigen ut i en stor smurt kake-/paiform. Ha oppi 1/2 liter ferdig vaniljekrem (altså ikke sånn som du koker selv). Putt oppå tett med rabarbra som er skåret i biter. Dryss litt sukker på toppen. Fungerer også med andre bær og frukter. Stekes i ca 25 minutter på ca 200 grader. Avkjøles og serveres gjerne med krem eller is. Nam!
Førstegangsmamma82 Skrevet 7. mai 2008 #4 Skrevet 7. mai 2008 Et tips, forresten. Rabarbra kan fryses, slik at denne kaka og annet godt med rabarbra kan lages utenfor sesongen også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå