Gå til innhold

Luftsmerter.Trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lillegutt på 5 uker sliter en del med luftsmerter for tiden. Det kommer og går (har blitt litt bedre). Har kuttet ut en del mat/drikke, mendet har ikke hjulpet noe særlig. Har vært sånn i ca 2 uker nå og det er værst på morgenen. Det virker som om han svelger luft noen gang. Kan det være tilfellet?

Han er også ikke så flink til å rape etter maten, men det har han aldri vært så det har ikke vært noe problem før.

Høres ut som om det er en del luft som romsterer i magen hans til tider.

Noen som har råd på hvordan man kan bli kvitt det? Prøver og massere magen og bøye bena men ikke alltid det funker..

Råd noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke drikk brus, og kjøp Minifom på apoteket til 100 kroner.

Skrevet

Ikke gi deg før han raper. Det kan jo hende han svelger mer luft enn han gjorde i begynnelsen og da blir behovet større. Mini har vært grei å rape, så har ingen gode tips på hvordan få han til å rape, men kanskje noen andre har det.

Skrevet

Raperåd - det har eg mange av. :) Småen min var ikkje så god å rape då ho var heilt lita.

Etter amming:

*legg barnet inn mot brystet ditt (hans mage mot din mage) og stryk ganske kraftig oppetter ryggen (dersom du står oppreist skal det vere nok å stryke barnet med anna kvar hånd, utan at du mistar det)

*legg han flatt på ryggen ei stund og tar opp igjen for å sjå om rapen kjem

*legg han på magen og sjå om rapen kjem - viss ikkje, ta han opp igjen og sjå om rapen kjem

*sett han på låret ditt og beveg overkroppen hans forsiktig side til side (vugging) mens beina/rompa er i ro og/eller vri overkroppen forsiktig frå side til side mens beina/rompa er i ro

*sett han på kneet ditt og rist kneet ditt forsiktig opp og ned

*gå i trapper

*sitt på sengekanten, hold barnet inn mot deg (pass på hodet!) og hopp med rompa di opp og ned

Eg kutta ut brusen, og det hjalp masse. Tummytub og massasje har eg ikkje prøvd, men mange meiner det hjelper (massasje føst, tuben etterpå).

Ellers kan det vere lurt å gi mat før barnet blir alt for sultent og glupsk, då dei har ein tendens til å svelge meir luft når dei er svoltne/spiser fort.

Skrevet

Tusen takk for alle råd=) Skal holde med laaangt unna brusen.hehehe.Har en feeling at det er den som er synderen. Drikker ikke mye, men det har blitt litt da vi har vært en del borte i det siste:)

Skal prøve rapeteknikkene=) Har prøvd noen av de ser jeg,men jeg har goood tid.hehe. skal også innom apoteket i dag og kjøpe minifom;) Prøver alt jeg!

Skrevet

:) klart det, det er jo aldri kjekt når gullet har vondt/ubehag

lykke til

Skrevet

Ta lillen med til osteopat og sjekk for låsninger i ryggen ol. Det gjorde vi og det var som å få en ny baby.:) Gikk bare to ganger så var alt fint. Men vær obs på at de første dagene etter besøket blir det mye grining, trodde det var noe steingalt jeg men han sa at det var helt etter boka.

Lykke til:)

Skrevet

Datterin min sluttet å ha vondt i magen når jeg gjennomførte følgende grep:

Sørget for at hun fikk rape etter amming. (kunne gå med henne opp til 15 minutter før den kom, men opp skulle den:).

Jeg sluttet å drikke brus

Jeg ga henne pittelitt amme-te i mm fra flaske.

Løftet beina godt, masserte magen og syklet litt med beina hennes når vi skiftet bleie. Da fikk hun ihvertfall ut masse promp:)

Om gutten din bruker sutt kan det være at han svelger litt luft. Prøv å begrense bruken, prøv å lur den ut mens han sover etc. (om du tør da, hehe:).

Skrevet

masse bra råd her (har ikke lest alt, menn), kan bare tilføye at du kan gi babyen din ammete, fennikelte eller kamillete direkte. Rundt 2,5-5ml før hvert måltid.

Min var heller ikke flink til å rape i begynnelsen og det gikk greit, men da han ble litt større rundt 4-6 uker MÅTTE jeg gjøre det. Da startet kolikken hos oss.

Skrevet

Hei, min lille sønn har hatt kolikk..og nå er det verste over, 4 måneder gammel. Viktig å få barnet til å rape, det kan ta laaang tid - men ikke gi dere! følg raperådene over her :)

Stryk barnet på magen, fra din venstre til høyre og ned..gjør dette flere ganger om dagen..det er nemlig slik tykktarmen går, så får du "dyttet" litt luft ned sånn at barnet får prompe litt ;)

Prøv deg frem når det gjelder mat, for min del så fant jeg aldri ut hva han ikke tålte..tror nesten han reagerte på alt jeg :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...