Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #1 Skrevet 4. mai 2008 Jeg har prøvd å legge henne senere på kvelden for å se om hun eventuelt skulle sove litt lengere, men den gang ei!! klokken 05 hver eneste dag ligger hun i senga si å babler, prøver å få henne til å sove igjen, men hun er lys våken. noe tips for hva jeg kan gjøre for at hun skal sove lengere?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #2 Skrevet 4. mai 2008 Når legger du henne for natta da? Det kan faktisk hjelpe å legge henne TIDlGERE. Selv om det høres dumt ut! For søvn avler søvn.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 4. mai 2008 #3 Skrevet 4. mai 2008 Kan det virkelig hjelpe å legge de tidligere? Jeg har også en, 11 uker da- som ofte er lys våken i 0500 tiden- men etter en time inn og ut med smokken, eller noen dager ta han i vår seng sover han lenger. Idag sover han enda, snart 10- etter mat 0500 og 0900.
DoubleTrouble Skrevet 4. mai 2008 #4 Skrevet 4. mai 2008 Hei! Har det på samme måte. Vi har tvillinger på 10mnd. De er lys våkne kl.0530/0600 hver morgen. Har prøvd å få de til å sove lenger men nei da. Vi tar dem bare opp, gir de mme,så leker de i 1-2t før vi legger dem i 08.00 tida. Da sover de 1-2 t. Vi har fra de ble født lagt dem senest 19.00 hver dag, så vi begynte tidlig med rutiner. Det er jo viktig. Da sov dem fra 19- 08.30 hver dag, men det er den senere tid at de har begynt å våkne tidligere. Det er ikke noe lurt å legge dem senere på kvelden i håp om at de skal sove lengre. Da kan du risikere at de blir overtrøtt og da blir det vanskeligere. De sover ikke noe lengre for det. Vi må tenke på barnas beste og ikke voksnes behov.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #5 Skrevet 4. mai 2008 Ingen gode løsninger her hos meg. Min eldste på snart 3 år har startet dagen mellom 5 og 6 helt siden han var 5 mnd. Vi har prøvt alt, og til slutt har vi bare akseptert at han er a menneske. men nå starter dagen stort sett i 6 tida og vi er strålende fornøyd med det
ulydia Skrevet 4. mai 2008 #6 Skrevet 4. mai 2008 Eg er ingen søvnekspert, og har streva ein del med sovinga med mi tulle på 4 mnd også. Men eg trur eg har funne eit system som fungerer sånn ca for oss. *avgrense sovinga på dagen - max 4 timar for tida for mi jente *sove ute i frisk luft på dagen - og prøve å vere våken ute i lyset *trille ein tur på dagen (av ein eller annan grunn har eg merka at tulla sover betre om natta dei dagane vi har trilla, enn dei dagane vi ikkje trillar - sjølv om ho sover ute i vogna kvar dag uansett) *bade før legging - noko som gjer tuppa ekstra trøtt (eg badar ofte i badekar saman med bebis, noko som er kjempekoslig og gjer tuppa roleg pga kroppskontakt) *vi har begynt med grøt, men det er ikkje sikkert ditt barn har behov for det *bruke masse tid saman på dagen - sjølv om snuppis likar seg godt på golvet åleine, så oppsøker eg ho ofte for å prate/synge/smile/le litt saman *vi har det heilt mørkt på soverommet, og har dekka til vindauget for at morgonlyset ikkje skal vekke ho så tidleg *vi har det kaldt på rommet - vindauget står ope *vi gir kveldsmat, kveldstell og legger ho på omtrent same tidspunkt kvar kveld (maks 15 min slingring) *når snuppa våknar om natta, overser eg invitasjonane hennar til å vere sosial (ho smiler og prater gjerne, men eg gjer som om eg ikkje ser det) *vi står opp til ca same tid kvar morgon - og før eg tar ho opp av senga si og begynner å prate/kose med ho, skrur eg på lys og seier "god morgon, kaja" i kjempeblid stemme (dette er morgonsignalet vårt, på same måte som nattasangen er nattsignalet vårt) Eg veit ikkje om alle desse tingene er nødvendige/moglege for deg - eller om dei hjelper. Men dette var i alle fall nokre tips. Håpar ting ordnar seg etter kvart for deg. Kl 5 er natta!
hamsterpia Skrevet 4. mai 2008 #7 Skrevet 4. mai 2008 Ja, det kan faktisk hjelpe å legge de tidligere. Husker da min stesønn var mindre, og det av og til ble senere leggetid enn vanlig. Da våknet han konsekvent 2 timer tidligere enn normalt. Når de blir overtrøtte/overstimulerte sover de urolig og mye dårligere enn om de blir lagt før de er stuptrøtte. Mini er snart 9 mndr og er i seng kl 19, og sover da til kl 07 (har hatt en ganske lang periode med våkenetter nå da, men det har med tenner å gjøre). Hvis det skulle bli forsinkelser en kveld, så våkner han mye lettere på natta, og vil stå opp mye tidligere på morgenen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå