Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor temmelig nært naboene i ett byggefelt hvor nesten alle har små unger (altså unger fra 0-10 år).

Jeg er ikke vokst opp med så nære naboer, er ikke vant til å kunne se over til nabohuset engang. Langt mindre kunne sitte på ens egen veranda og nærmest kunne se hva som blir servert på bordet på naboverandaen, slik som vi har det her. Derfor lurer jeg virkelig på hva som er normal oppførsel når man bor så nært oppå hverandre.

Er det ikke normalt å respektere hverandres privatliv innenfor hver enkelts tomt?

Er det normalt å ta med seg sine egne unger inn på en annens tomt å leke med dem med de lekene som er der, som om det var en offentlig lekeplass, mens eierne sitter på verandaen og slapper av med en kopp kaffe?

Er det normalt når naboen har gjester å bare komme slentrende bort og hive seg ned sammen med gjestene? Er det ikke normalt å vente til man eventuelt blir invitert da?

Er det normalt at ungene bare løper inn i nærmeste hus for å gå på do uavhengig av om det er hjemme eller hos andre?

Er det normalt å la ungene sine løpe rundt i hele feltet og ut og inn av hus med sko på? Er det da også normalt at foreldrene bare kommer busende rett inn med sko på for å hente ut sine egne barn? Er det ikke normalt at man banker på/ringer på og spør om ungen er der?

Er det sånn at det er forventa at når det er noen i gata som har bursdag så skal alle ungene i gata inviteres i tillegg til barnehage/skole venner? Eller er det "lov" å ha bursdag uten å invitere noen fra gata? Er det i så fall vanlig at barn fra feltet inviterer seg selv?

Er det normalt at når man serverer is (eller what ever) til egne unger og dem de har på besøk, at de andre ungene i gata slipper det de har og iler til for å få de og?

Eer det normalt at når man sitter på verandaen og griller så kommer andre unger fra feltet (de som vanligvis ikke leker med dine unger også) og forlanger pølse?

Er det normalt at man bruker hverandres vereandaer som snarveier?

Er mange flere ting jeg kunne ha spurt om. Og som dere sikkert har skjønt så sliter vi med noen "litt" innpåslitne naboer. Ikke misforstå meg altså, de er trivelige. Og de kan godt få komme innom av og til. Men det er liksom litt forskjell på det å komme innom når det er greit og det å innvadere noen andres privatliv. Grensen her er hårfin, det er jeg klar over. Og lurer jo litt på om oppførselen til naboene våre er normale og at det er meg som er sær her?

Jeg er litt lei av å føle at vår tomt og vårt hus er offentlig "eie" så snart det blir vår/sommer/høst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor i rekkehus.. Det er 3 i rekke.. Men maaange slike 3*3 rekkehus her.. Jeg kan sitte på verandaen min og se hvilken type potetsalat naboen bruker om jeg ønsker det.. haha..

Jeg synes langt ifra at du er sær.. Jeg forventer langt ifra at naboene skal fore på mini.., vi bruker ikke deres uteareale.. , og har ikke engang tenkt tanken på og bruke doen deres..

Det hender jo at mini er ute og leker med f.eks barna til naboene.. Og det faller meg da naturlig og spørre de andre barna om de også skal ha is hvis mini skal ha..

Men ellers så er vel reglene sånn generelt som om man skulle bo i enebolig..

Og jeg savner en enebolig med egen stor hage så vanvittig.., gleder meg til vi får kjøpt det.. =)

Skrevet

Vi bor på ett nygygd byggefelt og det du beskriver som "normalt"hos dere, finnes ikke normalt her. Her respekteres folks privatliv. Ungene leker litt overalt, men er aldri i hagene til barn dem ikke leker med. De voksne snakker over gjerdene eller møtes på lekeplassen over en kopp kaffe. Ungene går hjem på do, er jo uansett aldri langt å gå hjem for å gå på do. Dette er jo på sommeren når de leker ute da. Er de inne hos andre unger, så bruker de seff doen der.

Skrevet

Vi bor ikke så tett som dere men jeg svarer likevel, det er IKKE normalt alt det der. I det heletatt.

Vi har et gjensidig sånt forhold til vår nærmeste naboe, men vi har også vært naboer siden 1987, jeg er oppvokst med nabogutten som er like gammel som meg, foreldrene i huset der er like gamle som mine foreldre, bestemor og bestefaren der i huset (som bor i underetasjen) er venner osv. Så det er noe som har fått komme over tid. Vi bruker dog ikke hverandres toaletter og har lovfestet rett til bruke hverandres hage som gjennomgang. (grunnet noe gamle kommunale greier som finnes oppi høgget her:p)

Men vi har også en behagelig distanse og prater gjerne med hverandra fra veranda til veranda, ikke bare kaster oss over hverandre. Folkeskikk heter det.

Skrevet

hehe....litt takt og tone hører hjemme i et nabolag ja.... Jeg hadde flippa totalt på en sønn plass.. Er ikke typen til å bo tett overhode. Her er det heldigvis endel luft melom husene og hver hustand hor store tomter så vi slipper å ha naboene helt oppi husveggen.

Håper ikke alle naboene deres er sånn??? Kansje dere skulle sagt litt ent fra at dere ikke er helt komfortable..hvis ikke så er det jo et alternativ å flytte da :-DDD Eller håpe at naboen flytter... Bli ei sur nabokjerring så får dere nok fred...*humre*

Skrevet

Vi har enebolig med selveiertomt. Akkurat som det hjelper .... nope........

Skrevet

Det er faktisk like før jeg klikker i vinkel her.

Har vurdert å bli hurpe, men tror ikke jeg er vilig til å betale den prisen for at andre ikke har sosiale antenner.

Vil ikke flytte fordi vi endelig har fått huset slik vi vil og har bare et bittelite lån i forhold til hva andre huseiere har. Har ikke lyst til å ta opp mer i lån nå.

Håpe på at de flytter kan en jo alltids, men det tror jeg er lite aktuelt.

Snakke til dem tror jeg ikke hjelper. De har nå i allefall ikke tatt kraftige hint.

Har vurdert å sette opp meterhøyt gjerde rundt hele tomta vår med port, men det blir litt feil ( har alt hekk rundt her som jo blir tråkka ned *dåne*)

Det verste er at hvere vinter så klarer jeg å fortrenge dette og så får jeg like sjokk hver vår når det starter på nytt.

Skrevet

Det der er hvertfall ikke vanlig i vårt nabolag. Er vant med gode naboforhold og at ungene leker sammen. Men ikke slik du beskriver det.

Skrevet

Bor i et veldig barnevennlig nabolag der det ikke er lange veien imellom husene, det du beskriver er ikke vanlig i her ihvertfall selvom barna leker sammen nesten hver dag.

Ville aldri latt ungene leke i andres hage hvis de ikke lekte med lekekameraten som bodde der. Alle ungene her har skjønt at andres sine leker skal stå i fred hvis lekekameraten ikke er ute og de leker sammen.

Har naboene gjester så respekterer man det og går ikke over for å slå en prat uten invitasjon, en må da kunne slippe hele nabogjengen hvis man ønsker det ;)

Dobesøk har de i andres hus kun hvis de er der inne og leker med barna, ellers så løper de hjem. Og sko tas av i inngangen ;)

Bursdagsinvitasjoner, de barna som leker med våre barn blir invitert. De som ikke gjør det blir ikke invitert.

Dette med is, fleste gangene så får alle ungene i nabolaget is her ja :) Men er det lite igjen og ikke nok til alle så sier vi det og de får som regel hjemmenifra da. Men har vi nok så deler vi ut til de som vil ha.

Griller vi på verandaen da får kun de barna som er på besøk hos våre barn tilbud om pølser, ikke hvis de kommer løpende bare de kjente lukta ;)

Men her er det jo greit fordi alle naboene har lignende regler så barna har lært det for lenge siden hva som er greit og ikke greit :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...