Gå til innhold

Alenemor... Engangsstønad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om jeg har mulighet å få engangsstønad som alenemor? Har tjent opp til foreldrepenger, men veninna mi som var i samme situasjon sier hun fikk engangstønad også? Min mor mener også jeg har rett til dette... noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra NAV sine sider:

Hvem kan få engangsstønad?

Du må være medlem i folketrygden på det tidspunktet du føder eller adopterer barn, for å kunne ha rett til engangsstønad.

Dersom du føder barn og ikke har tjent opp retten til foreldrepenger, kan du få engangstønad ved fødsel. Engangsstønaden gis for hvert barn du føder.

---

Så slik det står der, har man ikke rett til engangsstønad når man har rett til foreldrepenger, selv om man er alene. Det kan jo hende NAV noen steder er mer lempelige enn andre? Du kan jo kontakte de og høre. Selv har jeg ikke fått det, selv om jeg er alene. Men tenkte jo ikke på å søke heller siden jeg har rett til foreldrepenger.

Skrevet

Du får enten eller ikke både og. Samme om du er alenemor eller ikke.

Skrevet

Kanskje det var overgansstønad venninna di fekk? Det har ein rett på som aleinemor, sjølv om ein får foreldrepengar.

Ein får enten eingangsstønad eller foreldrepengar, ikkje begge deler:) Men ein kan få både foreldrepengar og overgangsstønad, eller både eingangsstønad og overgangsstønad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...