Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #1 Skrevet 3. mai 2008 Har en liten jente på 3,5 måneder. og i lag tid har jeg slitt med å få henne til å svne på dagtid. fikk råd fra mange folk om å la henne gråte og så trøste henne i sengen og så gå gjen. var alltid rett utenfor. Håpet av jo å få det til å bli enklere å få henne til å sovne. lot henne ikke grtåte mer enn i 3min før gikk innå trøstet henne. fikk også beskjed om å ikke ta henne formye opp får da fikk hun viljen sin. natt er natt. hun holdt sjeldent på mindre enn en time å det var rimelig slitsomt. helsesøster sa at vi bare skulle kjøre på å ikke gi opp. men nå har jeg nettopp let om dette med å la barn gråte, trodde ikke det var så gale. de har jo ikke vondt av å gråte og jeg som var sikker på at hun gråt for hun ikke ville sove. sjekket jo at alt var bra med henne. fant aldri noen andre metoder som virket. vær gang jeg løftet henne opp å stoppet hun så det må jo ha vært at hun ikke ville sove. nå er det enklere hun gråter litt men det tar sjeldent mer en en halv time så på en måte har jo dette funket. men føler meg slem nå som jeg leste om dette. dere synst sikkert at jeg er en fæl mor!!!
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #2 Skrevet 3. mai 2008 neida du er ikke en fæl mor.. men sa helsesøster til deg at du skulle begynne å ha skrikekur på jenta di på 3,5mnd? eg er veldig imot å begynne på den måten før ungen er 6mnd.. det eg gjorde var stå over senga hennes og sang 2-3 sanger veldig sakte.. hjelp her. eller så hadde eg vann på ei flaske og gidde. ( hun fikk flaske fra hun var 1-2 uker gammel) så vis du ammer er ikke dette noe god ide.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #3 Skrevet 3. mai 2008 og. har du prøvd å legge henne før hun blir stup trøtt? at hun bare ligger i senga og pludrer eller får en bamse å leke med?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #4 Skrevet 3. mai 2008 Jeg synes du burde lest om denne metoden før du brukte den! Den skal ikke brukes på babyer under 6 mnd, og det er det gode grunner for! Når babyen er så liten trenger den nærhet og trygghet, og det bør den få av mammaen sin som den stoler mest på i hele verden...
*1+1=2 små* Skrevet 3. mai 2008 #5 Skrevet 3. mai 2008 jeg har aldri latt lille gråte og hun er nå 5 måneder og sovner av seg selv! Etter min personlige mening trenger de trygghet, men hva du gjør med din unge er jo opp til deg! Men hvis du egentlig vil ta ungen opp så synes jeg du skal gjøre det:)
Gjest Skrevet 3. mai 2008 #6 Skrevet 3. mai 2008 Jeg har heldigvis en "enkel" unge, hun sovner når hun trenger dupp selv. På sofaen, i babygymmen eller i vogna. Men jeg tror ikke jeg hadde klart å la henne skrike seg i søvn hver dag. Jeg tror ikke helt på de "gamle" rådene om at de har godt av å skrike etc.. Det strider imot min fornuft, ihvertfall når de er så små. Men jeg syntes da ikke at du er noen dårlig mor av den grunn:) Man prøver da ut forskjellige metoder og til slutt finner man noe som funker. Har du prøvd å trille henne isøvn?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #7 Skrevet 3. mai 2008 små babyer vil være nær mamman sin, ikke ligge alene og føle seg forlatt! legg deg ned ved siden av henne eller no, det har fungeret bra her
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #8 Skrevet 3. mai 2008 HI her. jeg har svært lite lyst å lære henne å bli bysset i søvnet. Dette gjorde venninnen min med sin og hun må gjøre enda og barnet hennes er over 1 år. så vil ikke trille på henne. men hun sovner ikke oppi vognen uten om når hun er ute. Så går ikke an å lure henne. men nå har jeg funnet ut at det hjelper å sitte ved siden av henne å trøste henne med en gang hun gråter så i det siste har det gått enda raskere. så kan vell kanskje gjøre det, litt gråt må de jo tåle vell?? eller?? vi hadde jo ikke akkurat lyst til å la henne gråte, men det var ikke noe som hjalp, som vi fant ut i hvertfall. SKULLE GJERNE TATT DET TILBAKE. MEN GJORT ER GJORT!! skulle ikke å hørt på alle andre. skulle gjoort det jeg følte for. er så lei meg. uff
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #9 Skrevet 3. mai 2008 Hva du har lyst til og ikke kommer vel bak barnet ditt sine behov, gjør det ikke? Hvis barnet trenger å bli bysset, så gjør du det, og tKler de problemene det muligens (ikke sikkert) fører med seg senere. Barnet ditt er jo bare 3 mnd stakkars, det er altfor tidlig å kreve det du gjør av henne! Dere kan ikke ha "funnet ut at alt annet ikke hjelper" etter bare 3 mnd, det argumentet kan du komme igjen med når barnet er eldre. Det er litt vanskelig med barn og søvn i begynnelsen, det hører til det å få barn. Hvis du ikke har forberedt deg på det, er det ditt problem, ikke barnets.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #10 Skrevet 3. mai 2008 Hmm... Du vil helst slippe å bysse henne i søvn.. For det er liksom litt ubeleilig for deg? Men det er greit å la heenne skrike seg i søvn? Så her er det babyen på 3 mnd som må bikke på sitt behov? Det hørtes ut som et velig slaps argument. Noen barn trenger å bli bysset, de trenger å føle seg trygge og de trenger masse kos. Unger er forskjellige, noen trenger mer enn andre. Men å venne dem av med og nekte dem et så elementært behov høres grusomt ut.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #11 Skrevet 3. mai 2008 HI å bysse fungerte ikke hun våknet med en gang hun ble lagt ned holdt på også der i mange timer. å bruke vognen går ikke for hun skal jo bli bært opp i sengen igjen! en liten stund hjalp det å lese til henne for da sovnet hun. men nå funker ikke de. en annen gang hjalp uro over sengen men det hjelper ikke nå lengre. å ligge henne ved siden av meg hadde kanskje hjulpe men den vanen vil jeg ikke ha!! det tipper jeg flere av dere er enig i. det er mange som sier at jo lengre de har en vane jo vanskeligere er det å bli kvitt den vanen. helsesøster sa at det ikke var uvanlig at barn gråt når de skulle ligge seg så tenke ikke at litt grining skulle gjøre noe, men av og til ble det så vannvittig lenge. hadde jeg måttet bysse på henne så hadde jeg jo seff gjort det for selv å få fred for kvelden. og for hennes egen del. likter jo ikke gråtingen.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #12 Skrevet 3. mai 2008 Og forresten; byssinga er ikke en uvane man tilegner barnet. Det behovet oppstår inne i magen og eksisterer fra den dagen h*n plopper ut. De blir jo bysset og bært på i 9 mnd og plutselig skal vi forvente at de skal ligge helt stille?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #13 Skrevet 3. mai 2008 HI vil helst ikke det nei, men har prøvd det. du får det til å høres ut som at jeg virkelig har misshandlet henne, jeg trenkte råd ikke kritikk!!
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #14 Skrevet 3. mai 2008 Hi og forresten når man bysser et barn så lærer det aldri å finne søvnen sin selv!
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #15 Skrevet 3. mai 2008 Må bare svare selv om jeg har litt større barn (2år). Fra min kom hjem fra barsel måtte jeg legge han sovende i senga, ellers ble det bare skriking. Har prøvd det meste utenom skriking, lagt han ned i våken tilstand, god og mett, lagt han ned overtrøtt, med kosedyr, med lys, uten lys etc. Uansett skrek han av full hals. Jeg tror enkelte bare trenger mer kos og sikkert byssing. Uansett er det uaktuelt for meg at ungen min skal skrike uansett om jeg sitter ved siden av senga eller ikke. Jeg har alltid tatt han opp igjen og kost, og han har i perioder sovet sammen med meg. Kan vel si i ettertid at det første halvannet året var mer eller mindre sånn. Har ikke gjort noe for å avvenne han fra byssing/bæring. Nå er han 2 år, og legger seg greit i forhold til hvordan det har vært. Han følger meget strikte rutiner, samme mønster hver dag og legges til samme tid. Har funnet ut at det må til. Synger nattasang, slukker lyset og går ut. Han ligger da og "prater" før han sovner. Behøver sjelden å gå inn igjen.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #16 Skrevet 3. mai 2008 Neida, det var faktisk ikke sånn ment. Ungen din har det sikkert veldig bra og du er garantert en god mor. Men om du ikke vil benytte deg av byssing, trilling eller noe som involverer bevegelse, så er det ikke så mange alternativer igjen. Musikk? Bok?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #17 Skrevet 3. mai 2008 Jeg ble bysset av min mor, og sovner helt fint selv jeg altså.. Hehe..
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #18 Skrevet 3. mai 2008 Dette tilhører de teoriene som som regjerte på 70-tallet. Da man ikke skulle amme, la dem skrike seg i søvn og kunne røyke under svangerskapet..
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #19 Skrevet 3. mai 2008 Det blir bare for dumt med dine "unnskyldninger". Gu barnet ditt det hun trenger stakkars, hun er altfor liten til å ligge og skrike. Det er rådet fra alle som har svart deg, men det virker ikke som du er så mottakelig for det, du har jo tydeligvis bestemt deg for at ingenting annet virker! Det er for tidlig å tenke på dårlige vaner osv. når barnet er så lite, som vi har prøvd å forklare deg flere ganger nå, så trenger et så lite barn nærhet og trygghet, og rådet vi gir til deg er å gi barnet ditt dette uten å bekymre deg for dårlige vaner. Det får du forholde deg til senere. Ikke tenk på deg selv, sett barnet ditt sine behov foran dine egne!
Gjest Skrevet 3. mai 2008 #20 Skrevet 3. mai 2008 Har en gutt på 8 mnd. Helt siden han var født ville han aldri sovne uten nærkontakt. I starten bysset vi han i søvn (førtse 4-5 mnd), deretter la vi han i senga og satt ved siden av han til han sovnet. Snakket ikke til han, men ga han en hånd å holde i/kose med. Denne metoden bruker vi enda. Han sovner vanligvis etter 5-10 min, så der ikke noen grunn til å avvenne han med dette enda hvertfall.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 3. mai 2008 #22 Skrevet 3. mai 2008 Dette høres kanskje litt rart ut, men jeg sammenligner oss ofte med andre dyrearter.. Og hos de fleste pattedyr er vel "babyen" veldig avhengig av moren sin og motsatt. Det er nok mest naturlig for en baby å ha masse nærkontakt og føle at de er trygge sammen med oss. Det er jo ikke egentlig naturlig å legge fra seg ungen og bare "forlate" den! For de som tror at vi stammer fra apene kan jo bare se hvordan det er der.. Moren bærer jo med seg ungen sin hele tiden. Vi er jo deres beskytter! Jeg tror at hvis man ikke pleier ungene med denne tryggheten fra de er helt små, så vil de bli mer utrygge når de blir gamlere. Hørte bare om et vennepar av svigers som kritiserte at de skjemte bort babyen bare fordi de hadde den liggende inntill seg til den sovnet noen ganger. De la alltid babyen ned i senga si og lot h*n sikkert skrike.. Og gjett hvem som fikk en grei unge å legge når den ble gamlere? Jo, det var svigers det! De fikk en trygg og fornøyd unge fordi de "skjemte bort" han med mye nærhet!
BabyV Skrevet 4. mai 2008 #23 Skrevet 4. mai 2008 Gidder ikke å lese alle innleggene, men kan komme med vår historie om legging både dag og natt. Dagtid: Helt frem til hun var rundt 5,5 mnd så måtte hun bysses i søvn mens hun lå i vognen. Det toppet seg når hun var rundt 3 mnd, da våknet hun så snart vognen stoppet så da måtte vi ut å gå flere turer hver dag så hun skulle få sove. Men når hun var rundt 5,5 mnd så begynte vi å venne henne av med å bli bysset i søvn. Da tok vi vognen inn på rommet hennes, hadde vinduet åpent så det ble litt frisk luft der og så la vi henne mens hun ennå var i godt humør. Da fikk hun ha sutten med snor og leke med ei stund mens hun ble trøtt. Når hun begynte å bli trøtt og krevde og bli bysset på så gikk jeg inn på rommet og bysset litt på vogna og så sluttet jeg. Da var hun rolig noen minutter før hun krevde å bli bysset på igjen. Og da rørte jeg igjen på vognen igjen noen minutter og sånn fortsatt vi til hun sovnet. Det tok ikke mere enn 3-4 dager så fant hun søvnen selv. Natt: Hun har stort sett vært grei å legge, men innimellom så har vi vært nødt til å legge henne i vogna og bysse henne i søvn. Deretter har vi bare satt bagen i senga og neste gang hun har våknet for mat så har vi tatt bort bagen og da lagt henne i senga. Dette måtte vi holde på med til hun var rundt 5 mnd. Etter dette har det ikke vært noe problem å legge henne. Jenta vår liker ikke å bli syngt for eller bært på eller noe når hun er trøtt. Det er kun byssing mens hun ligger i vogna som hjelper. Så jeg tror ikke at hun venner seg til å bli bysset i søvn selv hvis dere gjør det nå når hun er 3 mnd. Vi gjorde det som sagt på dagtid og kjørte en lett avvenning på noen dager når hun var rundt 5-6 mnd. Jenta di er fortsatt en veldig liten baby og trenger hun det, så trenger hun det. Jeg hadde også bestemt meg for at babyen min ikke skulle venne seg til å bli bysset i søvn, men det måtte jeg bare trekke tilbake når jenta mi ble født. Ikke snakk om at jeg lot en nyfødt baby skrike seg i søvn. Lykke til, er noe hærk med den sovingen. Men alt ble lettere her når hun nærmet seg 6 mnd.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #24 Skrevet 4. mai 2008 nå lot jeg henne ikke skike da hun var nyfødt det startet rett før tremånder. før der så lot jeg henne sovne med puppen. men dette går ikke lengre. byssing funker ikke det er klin umulig. dette har jeg prøvd klarer ikke sitter det i opp til en time med byssing også når jeg ligger henne ned så våkner hun, ogda er det påan igjen. edtte går ikke. vi har helle rikke plass til vongen inne på rommet vårt. jeg lot jo henne selvfølgelig ikke skike lenge men tok henne ikke opp heletiden. for tenkter at det var jo det hun ville.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå