Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #1 Skrevet 3. mai 2008 Hei! Jeg har gått på 10mg cipralex i snart seks år. Hver gang jeg har prøvd å slutte i samråd med lege, så går det galt. Forrige semester måtte jeg avbryte skolegang grunnet forsøk på nedtrapping, og jeg tåler det rett og slett ikke. Etter få uker ser jeg ingen positive sider ved livet, vil ta mitt eget liv osv. Når jeg går på tablettene, er livet som normalt. Oppturer og nedturer, et normalt liv. man antar jeg produserer for lite serotonin på egenhånd, og at dette er (antagelig grunnet seks år som anorektiker, fra jeg var tolv til jeg var tyve). Når jeg tar medisiner, blir jeg med andre ord på linje med andre mennesker. Hverken mer happy eller mer ulykkelig. Jeg prøver imidlertid å bli gravid nå, og vet at det frarådes på det sterkeste å ta medesener som dette. Jeg lurer på om det finnes jenter med lignende erfaringer og opplevelser her inne? hva gjorde dere, og hvordan gikk det, enten dere valgte å slutte eller fortsette? Jeg har ikke konsultert med fastlegen min enda. Jeg vet hans svar allerede:) jeg ønsker ikke dumme tullesvar eller drittslenging på dette innlegget.l Det er et vanskelig spørsmål jeg sliter med:)
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #2 Skrevet 3. mai 2008 jeg gikk på det,ble gravid og sluttet tvert-var livredd for hva som kunne skje,men det gikk overraskende bra:Dover all forventning!!Når du er gravid produserer kroppen "lykke" hormoner,som nok vil hjelpe deg..Men humørsvingninger vil du nok få..men det er normalt vil jeg tro:-)Du kan jo evnt prøve homeopat medisin som back up?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #3 Skrevet 3. mai 2008 Jeg gikk på Fontex under hele graviditeten i samråd med legen. Men da jeg fødte kuttet jeg de ut tvert. For kunne vist ikke amme hvis jeg skulle ta de. Men det har gått overraskende utrolig bra Får håpe du finner en løsning for deg. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #4 Skrevet 3. mai 2008 Jeg gikk på Cipramil første svangerskapet, byttet fra Cipralex da vi begynte å prøve å få barn. Gikk helt fint med barnet.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #5 Skrevet 4. mai 2008 Hei! trist å høre at du sliter :-( Jeg går også på Cipralex 10 mg og de hjelper både mot panikkanfallane mine og depresjonen. Nå har jeg det levelig. Da jeg ble uplanlagt gravid sa legen til meg at jeg skulle fortsette på de og at det ikke er skadelig! Hun visste om mange gravide som gikk på disse. uansett hva du velger, om det enten er nedtrapping eller å slutte helt på de, så MÅ DU ALDRI SLUTTE TVERT!! Kjenner jeg blir forbannet på hun som svarte at hun kuttet tvert da hun ble gravid, det er farlig for deg og BARNET!! man skal bestandig trappe ned..... OG dessuten, visst alt bare var lykke og røde roser da hun sluttet var hun ikke deprimert/ hadde angst på ordentlig. At du produserer lykkehormoner når man er gravid er pissprat, men visst det funker for henne er det jo greit å tro det. Håper du får det bedre etterhvert :-) Jeg vet hvordan det er å være så langt nede at man ikke ser noen utvei annen enn å avslutte livet og panikkanfallene kjennes ut som hjerteinfarkt til tider :-( God bedring!! Og ikke ha dårlig samvittighet for å fortsette på cipralex! Jeg har pratet med 4 leger og 1 gynokolog om det og alle sa de at det var helt ufarlig!! Gooodklem
ScaryMama Skrevet 4. mai 2008 #6 Skrevet 4. mai 2008 Tingen med anti-depressiva er at de ikke kurerer depresjonen på sikt, de fungerer kun mens man tar dem. Hvis du har gått på medisin i seks år (var det det du skrev?) så lurer jeg på om du ikke har også gått til psykolog? Terapi behandler depresjonen på sikt, og bidrar også med å normalisere serotoninnivåene i hjernen. Det er ikke anbefalt å gå på antidepressiva mens man er gravid, som du sier. Hva med å begynne hos psykolog nå før du blir gravid, og trapp gradvis ned på cipralex? Så fortsetter du hos psykolog mens du er gravid og i tiden etterpå, og så kan du se hvordan du har det? I verste fall kan du begynne på medisiner igjen etter babyen er født...
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #7 Skrevet 4. mai 2008 Flere gravide som får cipralex. Det er selvsagt ikke anbefalt å ta når man går gravid, men noen ganger er det bedre enn alternativet!!! Ta det opp med legen din du.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2008 #8 Skrevet 4. mai 2008 går ikke du til psykolog? jeg gikk på 20mg cipralex og ble gravid, fikk beskjed om at jeg måtte bare fortsette men så valgte jeg å trappe ned istedenfor . er livsfarlig å slutte tvert av! Men du har prøvd å slutte og rådet mitt er å fortsette på medisinene om de er nødvendige. Jeg ville ikke begynne på de igjen etter fødselen men kjenner nå at det kanskje er det som er nødvendig for at jeg skal komme meg litt opp igjen før behandlingen starter..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå