Oppnedx2 Skrevet 3. mai 2008 #1 Skrevet 3. mai 2008 hei alle sammen:) først skal jeg bare sette dere inn i situasjonen før spørsmålet kommer: Jeg er ei jente på 18 år, begynt på frisørutdanningen min, men har skoleplass på norskfrisørskole fra 13august - 17 desember. da er det ut i læreplass (vis jeg får) ! jeg og sambo har vært sammen i 2 år, og er forlovet, og vi har veeeeldig lyst på baby! (trenger ikke snakke meg ut av det for det er jeg fast bestemt på) jeg vet alle for og imot tingene for å få baby når man er så ung og ikke minst den økonomiske delen! Men, det jeg lurer på er, burde jeg vente til jeg er ferdig på skolen før vi begynner å prøve? sånn at jeg i hvertfall er begynt å lære og har tjent inn noen få kroner utenom det som er oppspart? Og kan arbeidsgivet evt nekte meg å begynne igjen etter mammapermisjon å begynne hos han/henne igjen? og ikke minst, sparke meg vis jeg forteller at jeg er gravid når jeg er det? eller kan jeg begynne å prøve sånn ca i oktober kanskje for jeg vet at det kan ta sin tid å bli gravid:) og vis vi prøver å få baby nå mens jeg går på skole i høst, må jeg fortelle på intervju at jeg er gravid? MANGEN spørsmål her men håper på å få noen av dem besvart!!
superklar Skrevet 3. mai 2008 #2 Skrevet 3. mai 2008 Hei hå. Vet ikke så mye, men kan jo prøve. Jeg ville uansett snakket med nærmeste nav-kontor, de skal kunne alt rundt permisjon,penger osv.. Men bare husk på at det er nok lett for arbeidsgiver å diskrimenere litt pga graviditet, det er ikke lov men han/hun kan jo finne en annen unnskyldning.. Om jeg var deg ville jeg bare sett an arbeidsmarkedet for deg som frisør, og fått skriftlig kontrakt så fort som mulig!! Og tror også du burde tenke på om det er god ventilasjon på skole/arbeidsplass.. Ellers vil jeg si at det er jo fordeler og ulemper med å fa barn som ung/eldre.. Som ung mor har man kanskje mer energi, som eldre mor mer erfaring.. Blir litt provosert over de som har "fasitsvar" ang hvor gammel man skal være når man skal ha barn. Det er jo ekstremt individuelt, og så lenge det ikke er til skade for barnet er det vel viktigst at det er ønsket:) Lykke til:)
scoobydo Skrevet 3. mai 2008 #3 Skrevet 3. mai 2008 hei!... Du trenger ikke å oppgi at du er gravid på intervju! Men får å få svangerskapspermisjon med lønn må du har vært yrkesaktiv 6 av de siste 10 mnd!... Regner med det samme gjelder for de som er i lærlingstid?! Er ingenting å bekymre seg i fh til å jobbe som frisør mens du er gravid!... Om du hadde fått barn mens du ennå gikk på skole ville du fått støtte fra lånekassen.. dvs at du får lån omgjort til stipend!...
Oppnedx2 Skrevet 3. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 3. mai 2008 Tusen takk begge to blir litt forvirret av mine egne spørsmål i blant, hehe. er bare redd for at vis jeg får barn "for tidlig" i forhold til det med læreplass , at jeg ikke får "nok erfaring" om jeg kan si det sånn, slik at jeg vil få problemer med å begynne igjen pga ingen vil ta i mot meg:p høres nesten litt forferdelig ut når jeg skriver det!
lioness* Skrevet 3. mai 2008 #5 Skrevet 3. mai 2008 Heisann! Siden du spør... jeg ville ha ventet en stund, var jeg deg. Lærlinger tjener nokså dårlig (?), så venter du til du er ute i "ordentlig" jobb, dvs med fast lønn, så har du en god del mer å rutte med når du (og evt sambo) er ute i permisjon. Det koster mye å ha baby i hus, så siden dere er unge er det jo ikke noe problem å vente litt? Da kan dere kose dere mere med babyen, og slippe å bekymre dere for økonomien. Når du er ansatt et sted kan du ikke sparkes eller nektes tilbake på jobb pga graviditet eller permisjon. Er du ikke ansatt, derimot (vikariat, engasjement etc) er det ikke sikkert du får forlenget arbeidsforholdet dersom avtalen går ut mens du er i permisjon. Og jeg ville ikke satset på at det skal ta lang tid å bli gravid - du er langt mer fruktbar i din alder enn mange av oss andre halvgamle damene her
Oppnedx2 Skrevet 3. mai 2008 Forfatter #6 Skrevet 3. mai 2008 ja har tenkt på det også men virker så uendelig lenge å vente 2.5 år til jeg er ferdig med læretid:( Pluss jeg har bare en eggstokk som fungerer så lege sa det ville gjerne ta litt tid i forhold til eggløsning:/ Men når du skrev at når jeg er ansatt ett sted kan jeg ikke sparkes eller nektes tilbake i jobb, det gjelder også for lærlig? mangen spørsmål på hjertet!
scoobydo Skrevet 3. mai 2008 #7 Skrevet 3. mai 2008 du har vel en lærlingkontrakt?! du kan nok ikke sparkes uansett nei.. men er vel en fordel å fått gått litt av lærlingtiden før du må ut i permisjon.. også i fh til det økonomiske .. slik at du får noe svangerskapspenger?!..
Oppnedx2 Skrevet 3. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 3. mai 2008 Jeg har ikke noe lærekontrakt nå, for begynner ikke i lære før i januar. Men nå vet jeg i hvertfall litt hva jeg skal ha i bakhode før jeg signerer en kontrakt
Shiny84 Skrevet 3. mai 2008 #9 Skrevet 3. mai 2008 hei og hå.. jeg er frisør lærling, har oxo gått på nfs, hi, hi.. har to små barn..... Noe jeg har erfart da jeg skulle finne meg lærling plass, er at mange var inter........helt til sp.målet kom, har du barn? da mistet de inter, med barn må man jo regne med mer fravær, noe som ikke er spes populært! Så sier ikke at det er umulig, jeg fikk meg jo lærling plass til slutt, ett år etter endt skole! Og grunnen er i bunn og grunn at de fleste vil ha en som er tilgjenglig, ikke er bindt dvs jobbe mer osv. Ingen kan sparke deg pga graviditet, heller ikke nekte deg ansettelse, men sellom det på en måte er det de gjør, så sier de ikke det! Du behøver ikke informere om at du er gravid eller ha barn, men hvis de spør deg må du si det, lyver du så er det avskjedigelses grunn. Så hadde jeg vært deg så hadde jeg ventet med å prøve å bli gravid til etter at lærling plassen er i boks, man kan ikke si opp noen i perm, og du har plassen når perm er over!! Lykke til
Må jeg ha nick? *Nr3påvei* Skrevet 4. mai 2008 #10 Skrevet 4. mai 2008 jeg ville venta til jeg hadde begynnt og jobba litt og opparbeida med rett til permisjonspenger..slik jeg gjorde.. gikk ut i permisjon da jeg hadde 6 mnd igjenn av lærlingstiden. Brukte ett år i stedet for 6 mnd på å få gjort ferdig lærlingstida mi og att fagbrev,men det var mye med at vi ikke fikk bhg plass det første halvåret. Angrer ikke på at jeg gjorde det slik.. det var enten da eller om 4-5 år for vår sin del. Nå er jenta 2 år og vi planlegger den neste.
Må jeg ha nick? *Nr3påvei* Skrevet 4. mai 2008 #11 Skrevet 4. mai 2008 ps.fikk utbetalt ca 7000 kr i mnd..samborer tjente ca 14 000.. og vi lidde ikke noe økonomisk..
Yasmin ♡hvor.e.du.lille.spire♡ Skrevet 4. mai 2008 #12 Skrevet 4. mai 2008 Hei=) Eg gikk selv frisør skole berre de var frisørinstituttet. å de er stress. så for å være ærlig så passer de ikke å bli gravid da. på et halvt år skal du gjennom 1år frisør. men vis du tror du klare de så er de berre å prøve=) lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå