:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 3. mai 2008 #1 Skrevet 3. mai 2008 om man skal tegne en linje der ligningen ser slik ut. Y= -X hvordan blir linjen? og om man har en linje der ligningen er y = 1 blir linjen bare en rett vannrett strek?
bærtæ Skrevet 3. mai 2008 #3 Skrevet 3. mai 2008 Mener linjen blir rett i begge tilfellene. Y er jo konstant;)
Hønemor&guttaboys Skrevet 3. mai 2008 #4 Skrevet 3. mai 2008 Y=-X blir en diagonal linje (på skrå), som krysser i origo. Y=1 blir ei vannrett linje som krysser Y-aksen på 1. Kanskje det ble riktig? hehe.. ikke såå mange år siden jeg hadde matte, men er visst begynt å bli ganske så glemsk
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 3. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 3. mai 2008 det er det vår "fasit" sier også, men det stemmer ikke med vår logiske tenkning. men du har sikkert helt rett... hehe bra at noen mente det samme som "fasitten" vi skrev for 6 måneder siden
Hønemor&guttaboys Skrevet 3. mai 2008 #6 Skrevet 3. mai 2008 Kanskje det blir lettere hvis du gjør om den første ligninga? Y=-X Y+X=0 Y og X blir samme tall, bare med motsatt fortegn. Hvis du setter inn X=4 feks, så må du ha Y=-4 for at ligninga skal gå opp. Ligninga Y=1 er grei kanskje, det blir jo bare ei linje som ligger èn verdi over X-aksen, parallelt med den. Samme hva du setter X som, er Y lik 1. -Men du spurte jo ikke akkurat etter noe mer forklaring..
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 3. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 3. mai 2008 takk :-) det hjalp litt :-) det meste går greit, sitter og repiterer hele matteboka nå. men akkurat grafer er ikke helt min sterkeste side. men det her hjalp :-)
Hønemor&guttaboys Skrevet 3. mai 2008 #8 Skrevet 3. mai 2008 Å, matte er jo så morsomt! Blir nesten misunnelig jeg, hehe Men bare nesten.. Du har eksamen snart, sikkert? Hva slags matte er det?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 3. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 3. mai 2008 ja jeg digger matte selv! bare ikke akurat dette, ikke det at jeg misliker det heller, men det er ikke det morsomste i matte. jeg har bare 1p, skal ta fordypning i sommer :-) eksamen på mandag....æææ... skal ha 5 :-)
Hønemor&guttaboys Skrevet 3. mai 2008 #10 Skrevet 3. mai 2008 vgs? hva er 1p? kanskje det er høyere studier, for det forstår ikke jeg noe av vet du Har hatt 1mx, 2mx og 3mx jeg, bare på videregående altså. Lykke til på eksamen da, det greier du nok fint!!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 3. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 3. mai 2008 det er vgs. men den nye reformen, "kunskapsløftet" det er laveste matte, så derfor må jeg ta fordypning i sommer (går voksenopplæring) skal ta økonomi og admeninstrasjon så jeg blir nok aldri ferdig med matte :-) takk for det .-)
Hønemor&guttaboys Skrevet 3. mai 2008 #12 Skrevet 3. mai 2008 Sånn ja Øk&adm hadde jeg også planer om, jeg kom inn på det i Trondheim høsten 05, men tok perm derfra (fordi jeg fikk førstemann). Og nå ruller det bare på med barn her, så jeg får legge planene på hylla for ei lita stund tenker jeg.. Tipper det er et intr studie!
Gjest Skrevet 3. mai 2008 #13 Skrevet 3. mai 2008 Mamma84; kan jeg låne hjernen din når jeg skal ha 2MX eksamen i slutten av mai?? *sliter max med matten*
Hønemor&guttaboys Skrevet 3. mai 2008 #14 Skrevet 3. mai 2008 Den er grei, Olgamor! ) På en liten betingelse..? At jeg får lov å låne dine to armer et par år framover? Tror kanskje jeg trenger de når jeg får 4 gale gutter å holde styr på -Mulig jeg får bruk for føttene dine også, men det kan vi eventuelt se litt an.
Gjest Skrevet 3. mai 2008 #15 Skrevet 3. mai 2008 Armene trenger jeg selv, MEN jeg kan låne ungene dine i stedet=) Jeg skal ikke ha flere barn på egen hånd, så da låner jeg gjerne andres. Høres det greit ut?
Gjest *sofus* Skrevet 3. mai 2008 #16 Skrevet 3. mai 2008 For ligningen y=1 får du bare en vannrett linje som går igjennom y aksen ved verdien 1. Det enkleste er å tegne opp koordinatsystemet med aksene x og y, og når du skal tegne opp kurven må du bare sette inn forskjellige verdier for x og se hva du får. For ligningen y=1 blir jo y = 1 uansett hva x er (dvs uansett hvor du er på x-aksen skal y være 1, som tilsvarer en vannrett strek.). For y = -x er det igjen bare å sette inn forskjellige verdier av x og se hva du får og tegne inn punktene på koordinatsystemet. For x=0 er y=0, for x=1 er y=-1, x=-1 er y=1 osv. Det gir en linje som går gjennom origo og som går på skrå nedover mot høyre.
ragna Skrevet 3. mai 2008 #17 Skrevet 3. mai 2008 humm, x bestemmer stigningstallet, der har du jo en negativ x? vanrett på den andre ja. ja det var det jeg kunne. kremt kremt. hadde eksamen i går. faens sjiten, jeg hater grafer, og hele eksamen besto selvsagt av det.
Hønemor&guttaboys Skrevet 3. mai 2008 #18 Skrevet 3. mai 2008 Hmmm.. joa, kanskje det kan funke istedet Hva om du tar de annenhver helg, og så kan de feire jul hos deg førstkommende? Pluss at jeg sender de til deg hver gang jeg blir lei, sliten eller bare kjenner at jeg er litt trøtt.. Da har vi en deal tenker jeg!
Hønemor&guttaboys Skrevet 3. mai 2008 #19 Skrevet 3. mai 2008 Eventuelt at jeg bare tar kveld akkurat nå.. hehe )
Gjest Skrevet 3. mai 2008 #20 Skrevet 3. mai 2008 Det går fint det, så lenge du gir meg 6'eren jeg så sårt trenger:P
Galskapens overhode Skrevet 3. mai 2008 #21 Skrevet 3. mai 2008 Jeg underviser i dette på vgs.. Kommer du en snartur hit så skal jeg lære deg alt du trenger å kunne på et par døgn Y=-X vil synke fra venstre ned mot hlyre og gå gjennom origo i koordinatsystemet. Noen koordinater vil da være (-1,1), (0,0), (1, -1) y = 1 Vannrett linje som går gjennom koordinatene.. (0,1), (1,1), (2,1) osv
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 3. mai 2008 Forfatter #22 Skrevet 3. mai 2008 takk sfinx`n. det jeg ikke forstå er egentlig hvorfor y = -x er det fordi y = 1 og x= 1 med når det ikke står noe tall forand? så når det står minus så blir det -X= -1 så egentlig kunne det ha stått 1Y= -1X (det er manglen på tall som forvirrer meg, men jeg tror det løstner :-) )
Galskapens overhode Skrevet 3. mai 2008 #23 Skrevet 3. mai 2008 Ja.. egentlig kunne det stått 1y=-1X.. Eller en vanligere skrivemåte.. y=-1X Men når det er bare 1 av x-en skriver man gjerne ikke 1-tallet.. Hadde derimot likningen for funksjonen vært y=-2X kunne man ikke sløyfet 2-tallet.. Det samme er det med algebra også 3a-a=2a dette er det samme som 3a-1a=2a..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå