1mor3barn&1000ideer Skrevet 3. mai 2008 #1 Skrevet 3. mai 2008 Noen som vet hvordan en deler opp huset, bilen og laanet naar en skilles? Vi kjoepte huset for 2 mill,laante altsaa 2 mill, og jeg betalte 180 000 cash. Idag er huset steget i verdi til 3.5 mill Vi har et billaan paa 300000 Jeg vil beholde laanet, huset og bilen, men lurer paa hva jeg da skylder han? For aa kjoepe han ut. Noen som har peiling paa dette?
Gjest Skrevet 3. mai 2008 #2 Skrevet 3. mai 2008 Du betaler ham halvparten av verdiøkningen på boligen. Resten overføres i ditt navn bare... (halvparten er dersom dere eier 50:50, med annen eierfordeling blir betalingen av verdiøkning den samme, feks 60-40)
1mor3barn&1000ideer Skrevet 3. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. mai 2008 ok, men hva med det jeg satte inn cash? kan jeg trekke fra verdiokningen paa det?
Gjest Skrevet 3. mai 2008 #4 Skrevet 3. mai 2008 Du kjøper han ut med halve verdiøkning + halvparten av det dere har betalt ned på lånet. Du kan trekke fra de 180000 om de ikke er avtalt som felleseie.
Gjest Skrevet 3. mai 2008 #5 Skrevet 3. mai 2008 Hvis bilen er verd med enn 300000 må du kjøpe han ut med halvparten der og. Ellers bare overføres lånet og papirene til deg.
Lillesnuppis Skrevet 3. mai 2008 #6 Skrevet 3. mai 2008 Di som har gått fra hverandre som jeg kjenner har solgt alt og delt det på 2. Kun ett par som mannen ville beholde det dem hadde så han måtte kjøpe henne ut. di hadde takst mann på både bilen og huset. så delte di det på 2 og hun fikk sin sum..
-Hengebuksvinet- Skrevet 3. mai 2008 #7 Skrevet 3. mai 2008 har du en større eierandel siden du hadde mest egenkapital. I tilfelle 50/50, betaler du han halvparten av verdiøkning og halvparten av summen som er nedbetalt på lånet. Innskuddet ditt på 180 000 trekker du i fra, om dette er avtalt som særeie. (Om dette er penger du har opparbeidet deg før du ble gift, vil jeg tro det regnes som særeie. Om det deriomot er penger som du har tjent opp underveis i ekteskapet, blir det regnet som felleseie). Bilen er vel grei, om du tar over lånet. Om lånet er lavere enn bilens verdi, må du selvfølgelig betale ut eksen med halvparten av denne differansen. Dersom ikke bilen har noen spesielle skader, kan de fleste forhandlere lett gi deg et anslag på modellens listepris. (Gratis). Lykke til som alenemor. Et brudd er aldri en enkel affære, men som regel får man det mye bedre etter bruddet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå