Gå til innhold

trassen 2 åring, hva sier dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle småbarnsmødre:)

Jeg har en trassen men skjønn 2åring.

hva sier dere i stede for nei?

sønnen min bare ler og hermer "nei nei" dagen lang.

så akkuratt for tiden er jeg litt rådløs for han er en meget oppfinnsom liten kar, så grenser er det stort behov for.

håper dere har noen erfaringer å dele med meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Har en treåring her som driver å tester oss ut for tiden, så vi har nå funnet en teknikk som funker veldig greit for oss da...

Hvis han feks roper med matbordet, så sier vi at roping ikke er greit med bordet for vi får så vondt i ørene. Hjelper ikke det, så er neste beskjed at han skal slutte å rope, ellers må han sitte i gangen. Hjelper ikke det heller bæres han ut i gangen og får beskjed om at han kan få komme tilbake når han er ferdig å rope.

Med påkledning og han tuller så er det samme opplegget, ikke tull ellers kan han ikke gå ut (han ellllsker å være ute!) , etter tre beskjeder så pakkes klærne vekk og han blir satt i gangen. Vi gir alltid alternativ med det vi sier, at han kan slutte å tulle eller sitte i gangen. Og gjennomfører det når vi har sagt det.. Noe som har gjort at vi kun har måttet bære han i gangen to ganger!! Og dette har vi holdt på med lenge!! Men han syns det er så trist å måtte sitte i gangen at det vil han ikke..

Men det er jo veldig forskjellig hva som fungerer på hvilke barn, jeg syns det er ok at han får valget og kan selv velge hva som skal skje. Han er jo et år større enn din, og det kan vel ha stor innvirkning på metodene.. Men er iallefall fornøyd med vårt resultat med metoden. Vi gir også beskjed i forkant når han feks skal på badet eller vi skal dra noe sted.. At om fem minutter skal vi gå på badet.. Så får han beskjed igjen etter tre minutter.. Dette har han blitt så vant med så når han hører til slutt at NÅ skal vi gå, er han forberedt og har fått muligheten til å avslutte det han holdt på med. Dette forebygger mye tull tror jeg! :-) Lykke til iallefall!

Skrevet

Jeg spør henne ofte om hun får lov til å si gjøre sånn, da må hun jo svare og da blir ofte svaret nei hva henne selv :)

Vi sliter veldig med trassen om dagen, men har funnet noen sånne små triks som hjelper.

Om jeg bare sier nei til henne må hun ikke stoppe opp å tenke selv, da får jeg bare hyl tilbake fordi jeg sier at hun ikke får lov til noe. Om hun får tenke selv så vinner vi begge på en måte fordi hun gjerne trasser fordi hun vil være selvstendig og tenke selv.

Passer alltid på å fortelle henne at hun er flink når hun husker hvorfor hun ikke får lov også.

Hun ble 2 år 2 april foresten :)

Skrevet

Joda her har jeg 2 snupper, ei i værste 3 års trassen, aldri opplevd noe værre...og ei i 2 års trassen som skal gjøre alt annet enn det som blir sagt. Hun er utspekulert til tusen og til tider ganske umulig, samtidig som hun er verdens største sjarmtroll, det gjør det ikke noe enklere. Her har vi noen enkle regler, blir noe rotet ut, skal det ryddes av den som gjorde det, blir noe sølt(som som oftest skjer med vilje), skal det tørkes opp. Det samme gjelder om noe kastes i gulvet. Vi lærer å si unnskyld til hverandre og snakker mye om hvorfor vi ikke skal gjøre sånn og sånn, og hvorfor man skal gjør ting på den og den måten.

Samtidig er vi alltid konsekvente, tror det er nøkkelen her.

I tillegg har vi i bakhodet etter noen runder med trass at dette som regel er perioder der de tester ut grenser og øver seg og lærer seg livet realiteter på godt og vondt, det går altså over. Selv om det ikke tar lang tid før nye runder kommer.

Stopper ofte opp og tenker etter "hvorfor?kan det være en grunn til at hun gjorde det hun gjorde nå, selv om det var feil. Prøver hun å fortelle noe, men utrykker det feil. De har ennå ikke verktøy i livet til å klare av alle situasjoner ennå, det er det jo vi som skal lære dem.

Når noe blir gjort feil eller trassen tar overhånd er jeg alltid myndig og bestemt, men ikke sinna. Og stå å hyle til hverandre løser ingen problemer. De vet hvor landet ligger. Eldstemann får timeout i gangen, men har ikkke begynt med hu minste ennå. Hun får heller en prat på krakken i gangen om hun gjør noe veldig galt som å slå å dytte. Eldtsemann får alltid advarsel først, og da blir det som regel med det, sjelden hun får sitte på krakken lenger.

Mi eldtse er akkurat 3,5 år idag og yngste blir 2 år 1 juli. Det gjelder og holde hodet kaldt, puh:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...