mamma igjen i januar :) Skrevet 3. mai 2008 #1 Skrevet 3. mai 2008 Litt diffust spørsmål, men kanskje noenkjenner seg igjen? Jeg er rhesus -, og når jeg fikk mitt første barn så sa de noe om at hvis jeg skullle ha ett barn til så måtte det barnet få en sprøyte i om med at jeg har den blodtypen ????? Husker så himla dårlig.... Noen som vet???? Veldig takknemlig for svar
mamarama og lille banan Skrevet 3. mai 2008 #2 Skrevet 3. mai 2008 jeg er rhesus minus og pappaen til spiren er rhesus pluss. derfor er det en mulighet for at barnet vårt er rhesus pluss. er du rhesus neg. og faren er neg. er det ingen fare. jeg er førstegangsfødende, og skal ta to sett med sprøyter (eller var det blodprøver? ) mot slutten av svangerskapet. dette for å sjekke antistoff. noen som vet mer om dette enn meg? i alle fall, det er en viss fare for at ditt blod blander seg med barnets under fødsel. da kan kroppen din danne antistoffer mot rhesus pluss, fordi kroppen ikke kjenner dette igjen. det kan føre til at i neste svangerskap vil kroppen gjenkjenne disse "slemme" rhesus pluss-faktorene til fosteren, og begynne å motarbeide det. det kan føre til behov for blodutskifting hos fosteret, eller i aller ytterste konsekvens fosterdød. men så langt går det ikke når legene er klare over at du er rhesus negativ! så...det stemmer nok at det var noe med spøryter ja...ta kontakt med fastlege/jordmor du, så får du det riktige, profesjonelle svaret
rosered Skrevet 3. mai 2008 #3 Skrevet 3. mai 2008 Hei! Hvis du er rhesus - og barnet ditt var rhesus + hadde du fått en sprøyte etter forrige fødsel sånn at kroppen din ikke laget antistoffer mot et nytt barn.. Barnet trenger ikke sprøyte, men det er du.. Samtidig må du ta 2 blodprøver mot slutten av svangerskapet, uke 32 og 36 for å sjekke om du har antistoffer i blodet..
mamma igjen i januar :) Skrevet 3. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 3. mai 2008 hmmm ok. tusen takk for svar Så det er ikke noe jeg må gjøre noe med før uke 32 altså ? Hadde ikke tenkt meg til legen på en stund enda (er 5+6), men kom bare til å tenke på det der plutselig!!!
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 3. mai 2008 #5 Skrevet 3. mai 2008 Neida, er ikke noe annet enn de blodprøvene i uke 32 og 36. Jeg er også minus, pappan er pluss. Vi har to barn, ene er minus og andre er pluss.
victomalia Skrevet 3. mai 2008 #6 Skrevet 3. mai 2008 Hei. Jeg er rhesus - og mannen min rhesus +. Jeg har født 4 ganger. I løpet av 1. svangerskap finner de ut om du er rhesus -, ved første rutine blodprøve ved første kontroll. Du trenger ikke nevne dette selv. De MÅ skjekke blodtypen din ved første kontroll pga. +/-. Deretter, når de finner ut at du er rhesus -, må du ta 2 nye blodprøver, og får disse prøvearkene med deg til fødeavd. De sjekker barnets blod etter fødselen og hvis barnet er +, kan dette blodet ha lekket ut i ditt blod. Du får da en sprøyte dagen etter fødselen, som vil gjøre kroppen din istand til å godta et nytt barn med evt. +. Sånn er det hvertfall. Lykke til!!!
mamma igjen i januar :) Skrevet 3. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 3. mai 2008 Dæven så snille folk det er inne her som virkelig gidder å svare Tusen takk folkens
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå