Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tips til et bilsete fra 9 kg som er ok å ha med når man skal ut og reise? Har sett meg litt rundt uten å klare å finne noe som virker ok når man ikke vet helt hva slags bil man skal ha det i og lignende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skal leie bil, så er det vel best å leie bilsete inkludert i bilen.

Jeg har et stort problem nå - for skal ut og reise, og vi MÅ ta taxi minst én gang. Hva skal jeg gjøre med 2-råringen min?? Dit vi skal er det ikke påbudt i det hele tatt med bilstoler i taxi'er. Skal jeg kjøpe sånn pute og ta med - og så bruke sikkerhetsbelte?

Skrevet

Det er det, vi er noedt til aa ta drosje, og drosjene har bare ikke noe for aa sikre de smaa, men det er paabudt der. Ingen sikring, ingen drosje ... hmm, skal vi liksom gaa en mil midt paa natta?

Skrevet

Vi har kjøpt et billig bilsete til 899( tror jeg ) som vi skal ha med oss til Kreta i juni.

Det er forholdsvis lett

5-punktsele

Gjelder for 0-18 kg ( 0-9 kg bakovervendt,9-18 kg kan det brukes fremovervendt )

Festes lett med bilens eget bilbelte.

Nå blir utfordringen å finne bil/taxi der nede som har lange nok bilbelter til å feste stolen i,og som kan kjøre oss til og fra flyplassen.

Skrevet

Hmm, hoeres ut som noe for oss. Hva heter bilsetet dere kjoepte / hvor kjoepte dere det, lillegutt mars o7?

Skrevet

Bestilte det på en butikk som heter Mekk på Maxi Storsenter i Sandnes.

Der finnes også billige og enda lettere bilseter som ikke har 5-punktsele da..Men vi synes det er en viktig ting å ha.Foreldrene mine har et slikt,og det kan gjøres om til vanlig pute.Kjøpt på samme plassen.

Skrevet

Huff syns det virker megastress å drasse med seg et stort bilsete på ferie. Tror ikke engang Norwegian tillater mer en én bagasje på hver, så vi har jo ikke plass.... Utrolig merkelig at ikke alle europeiske land har påbud med barnesikring i bil. Er det ikke de EU-reglene vi følger når det gjelder babyseter her i Norge da?

Skrevet

Det heter Neo Baby tror jeg.De hadde det ikke i selve butikken,men i katalogen til den butikken.

Skrevet

Å du kan tro jeg irriterer meg grønn på dette med trafikksikkerhet i utlandet!!!

Og vi har ikke fått store hjelpen fra de vi bestilte reisen av heller =(

Vi var de første som noen gang hadde spurt etter bilsete til barn..de aller fleste har de bare på fanget sier de.

Skrevet

Jo, du kan jo bestille 2 stk kolli per voksen som reiser med norwegian + at barn kan ha med seg vogn eller bilsete gratis. Vi reiser med norwegian og det skal vaere greit aa ta med bilsete :-) Vi reiser innen EU, men det er slett ikke over alt hvor man finner drosjer med barnesikring for det. Det virker som om mange land anser sikring av barna som foreldrenes ansvar ... ikke drosjeselskapets.

Skrevet

Jeg tror barnevogn og bilsete går som spesialbagasje på fly.

Skrevet

Takk lillegutt! Da skal jeg undersoeke om jeg ikke finner noe lignende her i Oslo-omraadet. Maa jo ha minst fem-punkts sele, enig i det! Egentlig skulle jeg helst hatt bakovervendt, men det blir vel litt vel mye aa forlange :(

Skrevet

Ja, det gjoer det. Hittil har vi alltid faatt tatt med bilsetet og vogna som "en barnevogn" gratis naar vi har reist (i hvertfall med norwegian, lufthansa og klm), men naa som vi er noedt til aa skaffe et stoerre bilsete tviler jeg paa at vi kan fortsette med det, he he.

Skrevet

Det kan brukes både bakovervendt og femovervendt det vi har kjøpt altså.

Men jeg vet ikke om en MÅ snu det fremover ved 9 kg?

Bare hyggelig Kaklehøna =)

Skrevet

vi bruker maxi cosien enda når vi var i syden i jula. men nordjenta veier bare 11 kilo, og setet varer opp til 13. å det er lett og kan klikkes på quinnyen... men til stort barn vet jeg ikke.. nordjenta er 2 år

Skrevet

JifraNord, Maxi Cosi er genial paa reise. Vi har brukt den masse og vaert veldig fornoeyde! Problemer er at guttungen har blitt for lang, saa vi maa nesten bytte den ut :(

Skrevet

Er ikke det for lite til jenta di da?

Vi har en ganske liten gutt, ca 8,8 kg og 75 cm , og han vokste fra Maxi Cosi-setet da han var rundt 7 mnd.

Selene som en fester foran kom nedenfor skuldrene hans bak hvis du forstår?Og det var visst kjempefarlig i en ulykke.Måtte derfor kjøpe Besafe 0-18 kg heller.

Skrevet

nei... syns ikke det var for lite nå i jula.. så lenge hun satt godt ned i stolen. men syns reima som gikk på tvers over setet, gikk litt stramt over føttene hvis du skjønner... å jeg tenker at det var bedre at hun satt bakovervent i denne enn framover i et eller annet. + at vi tok endel drosje rundt og da var det praktisk å klikke setet i vogna, å slippe å drasse på bilsetet...

Skrevet

kaklerhøna

okey. skal følge med på denne, å se hva som er det beste tipset for nye reise bilstol da :) tviler på at det blir flere sydenturer med nordjenta i maxi cosien.. å når vi drar på øyhopping i aug med nordjenta er det ikke aktuelt å drasse på bilsete oppå ryggsekken. så da får vi ta buss.

Skrevet

Mange taxier har ikke en gang bilbelter baki bilen, bare så dere ikke blir overrasket senere..

Skrevet

Slik har vi planlagt ferien og sikkerheten;

Har med Baby travel sin Sulky Shopper reisevogn med 4 instillinger på ryggen ( helt flatt,halveis liggende,halveis sittende,sittende oppreist),med kalesje,veier bare 9 kg,tar liten plass sammenlagt i bil,store trillehjul som kan låses,koster bare 1000 kr på Reflex.

Har kjøpt Baby travel myk bag som kan forlenges litt i hodeenden slik at Lillegutt akkurat kan ligge å sove i den på flyplassen og flyet ( reise om natten )

Har med Ergo bæresele,alltid grei å ha!!

Har kjøpt dette enkle bilsetet som jeg skrev om tidligere i tråden.

Og slik tenker vi å bruke dette for å slippe minst mulig stress,og for å ha mest mulig sikkerhet i trafikken;

Til flylassen i Neo Baby bilsete.

Sjekker inn reisevogn og bilsete sammen med koffertene.

Bærer Lillegutt i bæreselen til vi finner en plass å sitte,der sitter vi fram til avgang.Lillegutt får da sove oppi mykbagen mens vi venter.

Under flyturen får han også ligge å sove i denne,utenom under avgang og letting.

Når vi kommer frem,tar jeg Lillegutt på magen i bæreselen og triller bilsetet oppi vogna.Mannen tar koffertene og ryggsekken med håndbaggasjen.Mykbagen tar vi enten i vogna eller på trallen med koffertene.

Andre tips?

Skrevet

Har dere tenkt over at bagasjen ikke behandles særlig pent?? Og at bilsetene ikke skal utsettes for støtvis, hard belastning??

Jeg er også oppgitt over trafikksikkerheten i utlandet :/

Skrevet

Har tenkt på at det kan være et problem mtp på taxi,og om bilbeltene er lange nok.Vi skal bo i gåavstand til det meste,men bestiller taxi fra flyplassen og til hotellet tur-retur.Foreldrene mine reiser 2 uker før oss,de skal ha den 3.uken sammen med oss.De kan bestille en stor taxi for oss på forhånd,og de kan også få sjekket ang bilbeltet.

Er bedre med et litt bulkete billig bilsete,enn å sitte med ungen på fanget uten bilbelte på selv engang..

Desverre har ikke de norske turoperatørene tatt dette problemet på alvor enda,noe jeg synes er helt sykt!

Skrevet

vil bare svare på dette lillegutt:o)

hvis det står bakover 0-9 kilo, og fremover 9-18 kilo så må det snus fremover når barnet blir over 9 kilo tung!

på de setene som kan brukes begge veier står det f.eks: bakover 0-18kg, fremover 9-18 kilo!

bare til innformasjon:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...