Mamacita og Sebastian:) Skrevet 3. mai 2008 #1 Skrevet 3. mai 2008 En i familien min mistet babyen sin i går:( Hun var 4 mnd på vei og begynte med blødninger i forgårs. Hun ble sendt hjem fra legevakten og fikk UL dagen etterpå på sykehuset. Da viste det seg at babyen var død. Hun måtte føde den døde babyen på vanlig måte og hadde store smerter. Så viste det seg at babyen manglet en fot. Hun var 4 mnd på vei og det er så ufattelig trist:( Synes så vanvittig synd i henne. Er det noen som vet hvorfor man må føde ut et dødt barn isteden for at det bare blir foretatt keisersnitt?
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. mai 2008 #2 Skrevet 3. mai 2008 Huff,dette var enormt trist å høre. Aldri kjekt når noen mister sitt kjære barn. Håper at hun har mange rundt seg som kan støtte å hjelpe henne og at hun tørr å be om profosjonell hjelp hvis dette baller på seg. De lar dem føde barnet fordi det er det beste for moren. Tar en ks så har en jo vondt i lange tider etterpå. Det kan gå innfeksjon i såret og slike ting,da er det bedre å føde og så ikke ha noe vondt fysisk,enn har det mer enn vondt nok psykisk så det holder jo lenge. Ønsker dere alle lykke til-
elin og gutta;) Skrevet 3. mai 2008 #3 Skrevet 3. mai 2008 for at kroppen skal restituere seg fortere sikkert.... jeg kan liksom ikke forestille meg å måtte presse og jobbe for å føde et dødt barn...hvor hentes da motivasjonen fra? sukk.... vi får bare krysse alt mulig å håpe det går bra med våre spirer.
Mamacita og Sebastian:) Skrevet 3. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 3. mai 2008 Klarer liksom ikke å få ut av hodet hvor ufattelig trist hun må være:( Vi som snakket så masse om å være Bergens feiteste jenter i sommer..men men...ting skjer for en grunn selv om det er urettferdig. De andre i familien vil ikke fortelle meg om alt som skjedde for de ville skåne meg siden jeg også er gravid... Skal besøke henne ikveld og gruer meg litt må jeg inrømme..kanskje hun synes det er ubehagelig å ha meg der med min struttende mage..
Lunis Skrevet 3. mai 2008 #5 Skrevet 3. mai 2008 At kroppen restituerer seg raskere og at det er mindre fare for komplikasjoner i ettertid, er en av grunnene til at de fleste som opplever at barnet dør i magen må føde. Det oppstår ofte feks raskt bakterier i fostervannet om et barn dør, og å få dette inn i ett keisersnittsår, skaper ekstra risiko for mor. I tillegg kan det ofte i etterkant være psykisk sette en fordel om mor føder - at man da føler man har prestert noe og faktisk fått et barn. Det sier flere av de jeg kjenner som har vært gjennom det. Det kan nok være tøft for henne å ha deg på besøk som fortsatt har drømmene og håpene, som hun nå har mistet. Alt som minner om det som skulle ha vært, gjør veldig vondt. Og det vil det gjøre lenge fremover. Noen velger da å unngå det mest mulig, mens andre hopper i det med begge beina. Vondt gjør det uansett.. Mitt beste råd til deg er å være åpen og rett frem med henne, si hva du tenker, at du syns dette er vanskelig, at du regner med hun synes det er vanskelig også, men gjerne vil være der for henne om hun trenger det. Og gi henne mulighet til å velge besøk eller ikke, og eventuelt når....
AO3 Skrevet 3. mai 2008 #6 Skrevet 3. mai 2008 Huff, det var trist å høre. Det er jo alles skrekk at noe slikt skal skje. Det jeg tenker, er at hvis babyen manglet en fot, var det kanskje andre ting som var galt også - og at det var derfor det gikk galt. Altså ikke foten i seg selv, selvsagt, men at den kanskje var en del av et større sykdomsbilde. Ang keisersnitt, som folk har sagt tidligere, er det en større påkjenning for kroppen å ta keisersnitt enn å føde naturlig. Keisersnitt kan kanskje føles som den "enkleste" løsningen der og da for de fortvilte foreldrene, men ifølge det jeg har lest i diverse litteratur, kan man gjøre seg selv en bjørnetjeneste. I tillegg til at sjansen for komplikasjoner øker, er det også viktig for mor psykisk at hun føder barnet - at hun er en MOR som har født et barn, selv om barnet var dødt. Dette skal visstnok være viktig for sorgprosessen. Ang fødselssmerter kan nok de oppleves enda større enn vanlig, siden situasjonen oppleveles som traumatisk og tragisk - og det er jo ingen "belønning" i enden av smertene. De er visst ekstra nøye med god smertelindring i slike situasjoner, og man kan jo bruke endel medikamenter man vanligvis ikke gir fordi det ikke er heldig for barnet. En kollega av meg mistet et barn ved termin - før fødselen startet. Hun fødte barnet på normalt vis, og hun sa det var farlig å ta keisersnitt hvis barnet var dødt - hvorfor vet jeg ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå