Gå til innhold

engangsstønad..

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg og min samboer jobber fult og har ok-økonomi. men luerer på om det går ann å søke om denne stønaden fordi om man er i jobb? folk sier så mye forskjellig. hadde vært kjekt med litt penger til babyutstyr siden dette er vår første og vi ikke har noen å arve av, hehe..:P bare lurer. men tviler jo sterkt på at det går ann.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan søke på den engangstønaden,men siden du er i jobb vil ikke det være svare seg for deg. Får du den,har du ikke krav på fødselspermisjon i tillegg,så da må du ut i jobb med en gang etter du har født,eller ha ulønnet permisjonstid. Så ønsker du permisjon,er det jo smartere å få lønn under permisjonen enn å få engagnstønaden.

Skrevet

Hei gå inn på nav sine sider på nettet men jeg trur at du får de 33000,- fordi om du er i jobb jo. Det er jo en engangsstønad

Håper dette hjalp dere og de pengene kan du få fra 26 uke i svangerskapet.

Skrevet

hmmm ok.. nå mente jeg jo å få disse pengene i tillegg til perm-pengene jeg tjener opp når jeg jobber. men det er sikkrt ikke mulig, hehe.. dere som skal få engangsstønad, er dere i jobb eller ikke?

Skrevet

Dette står på NAV sine sider

Engangsstønad gis ved fødsel og ved adopsjon dersom du ikke har rett til foreldrepenger.

Hvem kan få engangsstønad?

Du må være medlem i folketrygden på det tidspunktet du føder eller adopterer barn, for å kunne ha rett til engangsstønad.

Dersom du føder barn og ikke har tjent opp retten til foreldrepenger, kan du få engangstønad ved fødsel. Engangsstønaden gis for hvert barn du føder.

Dersom du adopterer barn under 15 år og ikke har tjent opp retten til foreldrepenger, ytes det engangsstønad for hvert adopterte barn. Det samme gjelder dersom du er mann og adopterer alene.

Adopsjon av ektefellens barn gir ikke rett til engangsstønad.

Skrevet

Engangsstønaden er for de som ikke har opparbeidet seg rett til foreldrepenger.. De som får foreldrepenger får jo "lønn" mens de er i permisjon og får således myyye mer penger enn de som kun får engangsstønad... Så man får ikke i både pose og sekk nei.... Må nok bare spare opp penger og fordele innkjøpene utover i svangerskapet.. De eneste det vil lønne seg å få engangsstøtte istedet for foreldrepenger for er de som har hatt veldig lav inntekt og hvor foreldrepenger - skatt (som man jo må betale av disse) er lik eller mindre enn summen av engangsstøtten på ca 34.000 kr....

Skrevet

ok, da har jeg svaret;) blir helt forvirra av alle disse forskjellige svar fra bekjente, hehe.. vi sparer og styrer så godt vi kan så skal nok få det til;) man klarer det man vil.

Skrevet

Ikke rart man blir forvirret.. Før hadde de visstnok noe som het nedkomststønad som alle fikk, og mora mi var overbevist om at jeg hadde krav på denne... Men, nei - reglene har nok forandret seg siden jeg ble født gitt.... :)

Skrevet

ja de foandrer seg hele tiden, hehe. men synes alle skulle fått et lite start-beløp til å kjøpe for første gangen, hehe.. man kan jo drømme;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...