Gå til innhold

Ferber i kveld. Noen som har noen tips å komme med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jenta mi er 11 mnder, og vi bruker oppimot 3 timer på legging hver kveld. Vi startet ferber for drøye 4 uker siden, men hun ble syk, så måtte avslutte på andre kvelden... :( Veldig uheldig, er derfor utrolig usikker på hvordan det vil gå denne gang når vi sist måtte avbryte og ta hun opp fordi hun ble syk.....

Er det noen som har noen gode råd? Sist forberedte jeg meg veldig, men nå føles det som første gang igjen.. Hvordan gjøre dette på best mulig måte for oss alle? Og minst dramatisk for den lille.... Og lønner det seg å kutte nattpupp samtidig? Eller blir det iallefall kaos?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OI!!! Takk for linker! At ingen har fortalt meg dette før er helt utrolig! For jeg fikk beskjed av helsesøster om å kjøre ferber!!!! Men har du da noen tips til hvordan jeg skal få hun til å sove selv? Jeg er nemlig alene med 2 barn, og har en 4-åring som sitter alene hver kveld fordi mamma bare går rundt og trøster og duller med baby. Og det nytter ikke. For da har ikke hun det noe bra heller.... en tusen tusen takk for linker! Jeg skal virkelig ikke la hun ligge alene! Nå fikk jeg helt vondt i magen.

Skrevet

Selv om det er en hvis fare for at du er ironisk...

Midt i mellom senteret foreslår (de pleier å komme med et skreddersydd opplegg, men da trenger du henvisning fra lege) at du legger barnet, tar henne opp om hun blir veldig lei seg og legger henne ned når hun roer seg.

Da lærer hun at mamma er der og har ikke forlatt henne, det vil gjøre leggesituasjonen trygg. Ta kontakt med Midt i mellom da vel? De kan garantert hjelpe deg til å finne en metode som tar hensyn til hele familien din.

The no cry sleep solution er en bok med masse tips.

http://www.pantley.com/elizabeth/books/0071381392.php

Gråt er ikke farlig om barnet får trøst mens det gråter, tvert i mot.

Skrevet

Nei var ikke ironisk ment i det hele tatt! Da skal jeg ta kontakt med dem og høre. Tusen takk for råd iallefall! Da utsetter vi ferber totalt til alle andre muligheter er prøvd.

Skrevet

Det er en bok som heter No cry sleep solution av Elizabeth Pantley.

Den blir anbefalt av mange mødre som sliter med å få sine små til å sove, men som ikke vil bruke Ferbers metoder (som han faktisk selv har moderert til å gjelde for barn over 2 år...).

Jeg tror dessverre ikke den finnes på norsk, men det finnes alltid noen som kan hjelpe deg hvis du trenger oversettelse av enkeltavsnitt.

Hovedtrekkene i Pantleys metode er å gradvis ta vekk de stimuli som barnet trenger for å sovne (f.eks 14 sanger, vugging i 1 time + 3 amminger osv.), slik at hun tilslutt sovner av seg selv, trygt vitende om at mamma er der.

Den har ikke like raske resultater å vise til som Ferber, men du trenger ikke gjenta ved sykdom o.l..

Kan du la 4-åringen være deltakende i leggingen til babyen?

At hun hjelper og henter bleier, at dere leser sammen mens du vugger babyen, hun får synge til babyen osv.

En klem fra meg, og lykke til med sovingen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...