Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #1 Skrevet 3. mai 2008 Caroline Victoria for eksempel er jo bare slitsomt. Hvorfor?
--{--{-@solstråle Skrevet 3. mai 2008 #2 Skrevet 3. mai 2008 her jeg kommer fra er det vanlig med dobbeltnavn...Selv har jeg et dobbeltnavn med bindestrek mellom...dvs at navnet mitt skal uttales med begge navnene. Men det er det ikke mange som gjør, ikke jeg heller:) Dattera mi har dobbeltnavn uten bindestrek, bruker det første navnet mest... Men det er jo litt kjekt at hun kan velge litt mellom navnene sine når hun blir eldre også men som sagt er det litt med hvor i landet man bor... er visst ikke så vanlig på østlandet. Utenom de kongelige da..hehe
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #3 Skrevet 3. mai 2008 Slitsomt, hvorfor i all verden sier du det? Man bruker sjelden begge navnene, men det kan være fint å ha et mellomnavn likevel. Oppkalling etc. Caroline Victoria er da et helt greit navn? I Sverige er det vanlig med 3-4 fornavn. Tenk så slitsomt du ville syntes DET var! Hva synes du er mindre slitsomme navn, da? Ole?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #4 Skrevet 3. mai 2008 Jeg synes dobbelt navn er nydelig, men det er jo en smakssak
Hildemor fra vest Skrevet 3. mai 2008 #5 Skrevet 3. mai 2008 Har dobbelt navn på alle mine 4..Det første navnet er et navn som de er oppkalt etter noen og det andre navnet er et navn i tiden som jeg synes er nydelig..Barnet kan selv velge når det blir eldre hvilket navn det vil bruke..Til vanlig bruker vi bare fornavn på mine to eldste men de to yngste bruker jeg begge navnene til daglig..De heter:Pernille Amalie, Henrik Emil,Tora Helen, Tormod Elias;-)
Labambie Skrevet 3. mai 2008 #6 Skrevet 3. mai 2008 Synes venninna mi hadde en god forklaring på det... Datteren hennes heter Thea Christine,bruker bare Thea til vanlig.. Hun sa det var for å ha et "sinnanavn",så når ungen hadde gjort noe galt e.l så blei det Thea Christine..
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2008 #7 Skrevet 3. mai 2008 hørtes ut som meg det...bruker begge navnene vis jeg blir sint... begge døttrene min har lange doble navn .... å to etternavn...no tenker jeg jeg slo an her...
Gjest Skrevet 3. mai 2008 #8 Skrevet 3. mai 2008 Hva er poenget med et lite kort navn...? Smaken og baken, var det ikke slik?
Lotte&Prinsessa Skrevet 3. mai 2008 #9 Skrevet 3. mai 2008 Elsker dobbeltnavn!! =) Syns navnene blir mye mer individuelt og personlig enn enkle navn som f.eks Linda... Og da får det være opp til eieren av navnet hva som skal brukes. I min familie har det kun vært tradisjon å gi guttene dobbeltnavn, og dette har irritert meg opp igjennom årene! Derfor har jeg gitt datra mi dobbelt navn! Og jeg skal gi det til alle mine fremtidige barn også! Vet om mange som føler seg presset av familie til å kalle opp etter noen. Da legger de på det navnet, men det blir bare helt symbolsk i grunn..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå