Gå til innhold

Besøke konsentrasjonsleire eller ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til Krakow om noen uker og har i den anledning mulighet til å reise ut og se på konsentrasjonsleire.

På sett og vis kunne jeg tenkt meg å sett, men samtidig vet jeg at jeg ville reagert ganske sterkt. Har jo hatt slekt som var innsatt og fått høre en del gjenfortalt + lest en del bøker om emnet. Det er hard kost.

Burde jeg stålsette meg og reise ut dit eller er det like greit å hoppe over det? Tror jeg ville bli satt ut ganske lenge for å si det sånn... Trenger litt for og imot.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville reist hvis jeg hadde mulighet.

MEN: Nå har ikke jeg noen i nær slekt som har vært der. Så er ikke like nært for meg som deg.

Det er vurderingssak altså..

Skrevet

Jeg var med de hvite bussene og har besøkt Auschwitz, Birkenau, Sachsenhausen og Ravensbrück (de to siste i Tyskland da) og jeg kan absolutt anbefale det. Jeg har lyst til å dra tilbake og se det i voksen alder.

Jeg tror du kommer til å angre om du ikke drar. Du sier du har lest masse og veit masse om temaet, og jeg tror nok ikke det kan bli noe "verre" om du ser det med egne øyne.

Har også vært i Krakow, fin by!! Go tur.

Skrevet

Jeg ville dratt, uten tvil.

Det er noe man har med seg resten av livet, på godt og vondt...

Skrevet

Jeg har vært der og sett det.. Har en morfar som satt i tyskland en stund, har vært der også. Det er en utrolig sterk opplevelse som jeg aldri ville vært foruten.. Det gjør det hele veldig virkelig, for det er vanskelig å ta innover seg hvor voldsomt det var...selvom man kan historien.

Men som motvekt anbefaler jeg å ta turen innom de berømte saltgruvene ETTER å ha besøkt leirene.. Det er godt å se at det finnes noe vakkert som mennesker har gjort også.

Skrevet

Det er et av stedene som står øverst på lista å besøke om jeg noensinne får sjansen.

Tror det gjør noe med oss som mennesker, og har hørt at de som har vært der har fått et annet syn på livet etterpå..

Skrevet

Hei! Jeg var også i Krakow da jeg besøkte konsentrasjonsleirene. anbefaler deg å dra den siste dagen du er der, ellers kan det nok sette en real demper på resten av turen, ja... Det er bare en drøy times kjøring unna, og alle hoteller/reisebyrå arrangerer turer dit hver dag, med guide. Anbefaler deg å dra, det er virkelig en sterk og viktig opplevelse.

Skrevet

Ville absolutt gjort det, en fin måte å "hedre" slekten din på. Har selv vært i Auschwitz og gjorde et sterkt inntrykk som jeg aldri ville vært foruten. Tror absolutt alle har godt av å oppleve det, uansett hvor mye man har lest og sett på tv så trenger man det. Et sted jeg ønsker å ta med barna når de er store nok. Møtte flere som hadde vært innsatte der og det gjorde det enda mer virkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...