hope<3<3 Skrevet 2. mai 2008 #1 Skrevet 2. mai 2008 Skal prøve et liv uten posemat hehe;)Som sauser supper boksmat ++.Prøve å lage litt mer næringsrik mat..
LinnisR83 Skrevet 2. mai 2008 #2 Skrevet 2. mai 2008 Gå på forumet Kokebok....der har jeg en egen tråd, som du faktisk minnet meg på akkurat nå at jeg må oppdatere litt... "Dette er genialt", heter tråden. Sjekk ut om du liker noen av oppskriftene mine, så legger jeg fler inn etterhvert
Cybele Skrevet 2. mai 2008 #3 Skrevet 2. mai 2008 Søta:) mine kjappeste og enkleste middager tar like lang tid å lage som det tar å koke spaghetti (eller annen pasta om du vil, men det blir best på spaghetti, helt sant): kok opp spaghettivann, med litt olivenolje og salt. rist pinjekjerner (som burde være obligatorisk i alle kjøkkenskap) mens pastaen koker. hell av pastavann, sleng pasta tilbake i kjelen. rør inn litt mer olivenolje og en dæsj pesto (som du selvfølgelig alltid har i kjøleskapet. men ikke for mye, du blir lei). sleng over pinjekjernene, og et lass med parmesan (nam nam) som du har revet opp mens pastaen kokte og pinjekjernene ble ristet. kvern litt pepper over om du vil (men ikke finn på å bruk sånn der ferdigpulverpepper – ÆSJ). fort å lage, fort å spise. en annen kjapp pastavariant, som må planlegges litt mer mtp innkjøp: kok spaghetti. idet du legger pastaen i vannet, setter du stekepanna på plata, skrur på, tar oppi en stor dæsj olivenolje og finhakket hvitløk (helst fersk), og finhakket fersk chili. tar du ut frøene blir det litt mildere. ikke finn på å bruk for mye chilli, det er ikke så mye annet som veier opp for den smaken her. ikke varm opp olivenoljen på forhånd, da vil hvitløken bare freses brun på tre sekunder. hell av pastavann, og hell spaghettien opp i panna, bland den inn i oljen og krydderne, sånn at den freses litt i olje. sleng oppi en stooor neve fersk og ren bladpersille. duger både med og uten parmesan, jeg synes nesten den er best uten.
Cybele Skrevet 2. mai 2008 #4 Skrevet 2. mai 2008 Bønnerburgere for eksempel: * Mos bønner (gjerne svarte) til en grov masse og rør sammen med masse solsikkekjerner. * Ha i ett egg og litt mel for å få en fin deig. * Ha i salt, pepper, muskat, hvitløk, løk og litt oppskårne rosiner for smakens skyld. * Lag kaker/boller og paner med sesamfrø (viktig – da får burger’n en mer nøtteaktig smak når den er ferdig stekt). * Stek i ovn eller panne og bruk til alt man ellers bruker karbonade- og kjøttkaker til (hamburgere, kjøttkaker i brun saus, karbonadesmørbrød, etc. etc.). Resultatet er superbillige, supersunne, mettende burgere med en rund, nøtteaktig smak. (For de som er vant til konvensjonelle karbonader og lurer på hvordan bønneburgere funker, så har de en mer kompakt konsistens, inneholder mindre fett, og smaker nøtteaktig, men smaker ellers ganske likt.)
Cybele Skrevet 2. mai 2008 #5 Skrevet 2. mai 2008 skinke champignon fløte pasta (jeg synes det er digg med tagliatelle til dette, men alt går) - stek champignon mens pastaen koker - hell av vannet på pastaen når den er litt aldentere enn hva som er behagelig. - ha skinke (smårettskinke, eller annen kokt skinke i strimler gjør seg ypperlig) i stekepanna. - vent litt - ha fløte i stekepanna. - kok inn litt (ikke mye, da blir fløta rar) - hell sausen over pastaen - bland (- i dag var jeg ekstravagant og hadde oppi en håndfull reven parmesen og to dråper trøffelolje, men det er, som sagt, ekstravagant og ikke strengt tatt nødvendig) Dette er kanskje ikke det sunneste i verden, men hvis man begrenser fløtemengden og serverer med litt salat, så er det heller ikke så gæærnt. digg er det uansett.
Cybele Skrevet 2. mai 2008 #6 Skrevet 2. mai 2008 Og til sist, min favoritt som lages oftest. Lykke til: Om man bor med to menn som krever kjøtt og er akkurat så sjarmerende og kule at man oppfyller kravet 99% av tiden, tross studentlommebok. En sunn og ikke så dyr rett har kommet ut av dette undelige kollektivet: 3 personer (som eter myyye): To løk hakkes grovt, stekes i jernpanne på svak varme. En pakke (400-500g) karbonadedeig (kjøttdeig er bare ekkelt) stekes sammen med løken. Stekes til kjøttet er gjennomstekt. Tilsett to stk(!) kinesiske hvitløk (enklere å håndtere enn de vanlige), grovhakket. Tilsett urtesalt (helios vare) og pepper. Ha i en boks tomatpuré, og en boks hakkede tomater. Skjær fem ferske tomater i skiver, og ha i. Åpne en boks hermetisk kantarell (så mye bedre enn champinjong på boks) og ha i. Skru ned varmen på plata til det laveste. Sett på pastavann. Tilsett tre spiseskjeer rømme, basilikum (best med fersk, men tørr er blligere og smaker herlig det også) og rør rømmen skikkelig inn (gjør enorme underverker). Ha grov pasta (fullfornsspelt. Lys speltpasta er nesten like ille som hvetemelspasta for magen, husk at den må vcære mørk på farge) i pastavannet. La pastaen koke i åtte min (som vist på pakken). Imens godgjør pastasausen seg, viktig del av hele greia. Dekk på bordet, og lag en liten salat bestående av ferske tomater, agurk, rødløk og herlig balsamiko over. Før servering rører du en liten smørklump inn i pastaen. Dette trikset gir deg status som gud i hjemmet. Server!!! Metter lenge! Grunnet all løken ++ er pastasausen såpass drøy at den muligens også holdet til pålegg på skiva til kvelds for alle sammen:) Den grove pastaen metter lenge, og gir sunn mage til alle, samt erstatter noe av kjøttbehovet (de bare vet det ikke selv) til mine herlige bokamerater. Billig, deilig og faktisk mye for penga:)
Cybele Skrevet 2. mai 2008 #7 Skrevet 2. mai 2008 Hjemmelaga tomatsuppe Man tager noen fedd hvitløk og to små løk eller en stor, og kutter dem fint før man blanker dem i litt olje. Sleng oppi to bokser økologiske tomater (Coop sine er flotte), en dæsj tomatpure, en raus dæsj oregano, litt timian, litt salt og pepper. En terning grønnsaksbuljong, noen dæsjer fløte og noen håndfuller makaroni. La det koke til makaronien er ferdig. Men suppa godgjør seg kan du (hard)koke et par-tre egg ved siden av som du deler opp og slenger oppi før servering. Nam-nam, ta ti minutter og er uendelig mye bedre enn posesuppe fra Toro. Suppa blir god og chunky, ikke tynn og puslete, og her i huset liker vi noen blingser med smør ved siden av men det er valgfritt
Cybele Skrevet 2. mai 2008 #8 Skrevet 2. mai 2008 Et stykke hvitfisk, salt, pepper, noen skiver ingerfær (som tas ut etterpå), olje, tomat, brimi-løk, litt ost pakkes inn i aluminiumsfolie. 20-25 minutter på 200 grader i ovnen. Kok litt pasta til og vips god middag på samme tid som det tar å steke en frossenpizza. Kan lages i et utall versjoner ved å variere type fisk, grønnsaker og krydder. Sundt og godt! Neste gang skal jeg gå for muskat
Cybele Skrevet 2. mai 2008 #9 Skrevet 2. mai 2008 hehe, nå har jeg nesten senebetennelse, og leggger inn årene fra kvelden, håper noe hjelper:)
Tomtetroll Skrevet 2. mai 2008 #10 Skrevet 2. mai 2008 du finner masse gode oppskrifter på nettet som du lager helt fra skretsj. Matprat.no har også mye godt =)
HegeAE Skrevet 3. mai 2008 #11 Skrevet 3. mai 2008 Bruker matprat mykje eg. Det er der eg har mine gode kjøttkaker ifrå. Fått skryt av dei som er mesterkokk. Og no har eg jammen med fått til god brun saus og.... Ein god brun saus lager du slik. Smelte margarin i panna og ha i litt kveitemjøl til å lage jevning med. Spe med kraft eller vatn til sausen blir sånn at den ikkje er for tjukk. Liker helst at brune sauser skal vere litt tynne. (A la pannekakerøre) Deretter har du i buljong, kjøttbuljong og grønnsaksbuljong. Krydder bruker eg pepper, kanskje litt aromat viss eg ikkje har løk i den. Brunost setter ein ekstra piff på sausen. Til fest kan du gjerne bruke fløyte i. Til kvardags så har eg putta i litt h-melk i den. Smak til med salt viss nødvendig. I buljong er det mykje salt frå før av. Har du steikesjy eller noko slikt... SÅ BRUK DET..... Får du klomper i sausen, bruk stavmixer... Det ender med at du spiser opp sausen før den har kome på middagsbordet. Og det er berre til å øve mykje. Eit anna tips er å gå på div matkurs...
HegeAE Skrevet 3. mai 2008 #12 Skrevet 3. mai 2008 Gløymte sjølvsagt sukkerkulør..... Same saus til alle slags typer middager er altfor kjedelig. Det har eg fått servert. Vart sjokka over kor lite med variasjon. Tomatsaus til steikt fisk er kjempegodt.Og enkelt å lage... Ein boks hakka tomater. 1 boks Creme Fraische. Fiskebuljong + salt og pepper. Så har ein ein god saus til fisken. Creme Fraische kan brukast til mange slags typer sauser.
hope<3<3 Skrevet 4. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 4. mai 2008 Tusen takk jenter!!=) Masse gode forslag her ja!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå