Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det ok å gå over fra froskestilling til å ha beina ut av f eks Mei Tai / Sjaltai ?

Jr er 4 mnd, men jeg synes nesten han må ut i spagaten om jeg skal ha beina hans ut av sjaltaien vår.

Jeg har en formsydd MT som funker, men skulle gjerne brukt sjaltaien mer... Men tør liksom ikke, siden jeg synes det virkser så vondt å sitte på den måten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi tok beina hennes tidlig ut av sjalet, fordi hun likte det best. Så lenge man sørger for at sjalet er godt opp til kneerne kan man ta bena ut tidlig.

Går sjaltaien lengre ut enn til knerne? Stoffet skal slutte der sånn at bena fra kneerne og nedover henger ned ;-). Da sitter baby ergonomisk rett og det er den perfekte stilling for babyens hofteledd (samme stilling som i freika pute).

Skrevet

Hmm, er usikker på hvor bredt panelet er. Må sjekke det nærmere ut og prøve i morgen.

Tusen takk for svar. Greit å vite hvordan han skal sitte for å sitte riktig.

Skrevet

Signerer det som Fru Lykkelig sier, og ville bare nevne at vi begynte å ha beina til snuppa ut i sjalet når hun var 6 uker. Det varierer litt fra barn til barn selvfølgelig, men ved 4 mnd er nok babyen klar for å ha beina ut ja;)

Skrevet

Men er det sånn at de må "skreve" mer jo breiere bærereren er ? Eller har ikke dette noe så si ?

Tenker at det sikkert er bedre for babyene å bli båret av en smal person enn en som er brei over hoftene.

Hvordan blir dette egentlig ?

Skrevet

Det har ikke noe å si :). Å ha bena i en slik stilling er kjempebra for hoftene til barnet! Du synes det ser ubehagelig ut fordi du er voksen og stiv, tror du ikke? Babyen er er kjempemyk og de aller færreste vil synes det er ubehagelig uansett hvor bred bæreren er :)

Skrevet

leste et sted (skal se om jeg finner igjen) at f.x afrikanere har veldig lite HD (hoftedysplasi) i forhold til mange andre steder hvor de fremdeler reiver babyene ("binder" dem sammen)

så det er bra for hoftene! :)

Skrevet

Det er helt sant. Både i afrikane og andre steder der de bærer mye i sjal eller meitai f eks. (sør-amerika og endel i asia). Hoftelidelser generelt er nærmest ikke-eksisterende der.

Logisk....HD kommer av umoden hofte, dvs at hoften ikke har fått utviklet seg så mye som den skal når barnet blir født. Når du bærer barnet i froskestilling eller med beina ut til siden ligger hoftene slik som inne i magen, og hofteleddene får tid til å utvikle seg riktig. Samme som skjer med frejkas. I noen tilfeller kan du faktisk rette opp en umoden hofte ved å bære mye. Legene sa at det var mest sannsynligvis det som sjedde med snuppa vår, siden hun hadde litt umoden hofte ved fødsel , men var helt fin etter 6 uker uten pute. (I andre tilfeller er det mer alvorlig selvfølgelig, og puten kan ikke unngås, men det hadde nok vert færre puter rundt omkring, visst alle hadde bært fra fødsel.) hehe....så vet dere det;)

Skrevet

jeg bare elsker å bære:D

Har sjal(vevd) og meitai og begge to stoooortrives med det, snuppa elsker det og det gjør jeg og!

Enda en fordel med det, utenom at man har ungene nærme, de får titte, osv osv. så merker jeg at lille er mye roligere om kveldene når hun har fått sin "dose med bæring" fordi da har hun fått sååå mye nærhet og føler seg trygg. Sovner med en gang uten en lyd:)

Skrevet

Dette har jeg også lurt litt på. Gutten min er 2,5 mnd og sist jeg prøvde å bære ham i en Mei tai følte jeg at han syns rett ogs lett det ble litt "trangt". Kanskje jeg skal prøve å ta beina ut, så lenge han får kanten på innsiden av knærne. Må teste litt. Men er også litt usikker på hvor stramt en skal knytte. Er jo redd for at det skal være for løst også....

Noen som vet om ett bæretreff i haugalandsområdet eller..?

Skrevet

Det er bare å stramme så mye du kan:) Tror ikke du klarer å stramme for stramt...(ok, du må selvfølgelig se det ann...hehe), det er mye vanligere å stramme for lite slik at det blir ubehagelig for den som bærer og barnet kommer ikke skikkelig inntil.

På tettinntil.no finner du bæretreff der du bor:)

Skrevet

Takk for svar Yo&... :-)

Var faktisk nettopp inne og kikket på tettinntil, og så de hadde hatt treff denne uken... jaja, får få med meg neste gang da!

Men ett spm til.

Hvis han begynner å sutre etter en stund, er det fordi han er lei av å sitte slik? Fordi det er stramt og ubehagelig for ham, eller rett og slett uvant, og må vennes til?

Ønsker virkelig å få ham til å like dette, for det er så sinnsykt mye bedre å bære i Mei Tai`en, og ikke noe hyling slik som i vogna.. Da ender det jo med at vi må bære likevel, og samtidig trille vogn og f.eks handlekorg... Gått på ett par slike smeller på handleturer... Ingen hender til overs liksom!

Skrevet

Det kan vere mange grunner til at han blir sutrete...Visst han ikke er vant med meitai kan det godt vere derfor, og da må du jo bare bære når han vil så vil han bli mer vant etterhvert.....Hvor gammel er han? Kansje han vil heller sitte på ryggen så han ser mer (visst han er så gammel da)? Kansje han vil ha armene utav?

Vi begynte med sjal ganske tidlig og jenta vår var derfor vent til helt fra begynnelsen. Hun sutrer visst eg står for mye i ro eller setter meg ned (for lite action...hehe) eller visst hun er trøtt (men da vil hu ikke ned heller da bare sutrer hun). Nå når hun kan gå blir hun fortere utålmodig å vil ned, men roer seg visst eg går. Dette var varierer jo veldig fra barn til barn, så det er litt vanskelig å si....

Skrevet

Glemte å si: Dype knebøy!

Dette kan hjelpe dersom han er urolig fordi han er trøtt og ikke får sove, dersom du står mye i ro osv. de liker den vuggende bevegelsen!

Skrevet

Trine_80. Prøv å ta bena til gutten din utenfor mei taien ;-). Lillemor var bare noen uker når vi tok bena hennes ut, ikke alle babyer som liker å ha de inni.

Skrevet

Jeg skal prøve litt ut i dag.

Takker for svar til dere begge!

(Han er forresten 2,5mnd)

Skrevet

Jeg sliter med å få til dette sjalet jeg da... Har en MaM eco, og synes jeg får til alt unntatt støtte til nakken!! Jenta mi er snart 5 uker gammel, og jeg har hittil bært i meitai. Noen som kan hjelpe?? Vanskelig kanskje, men værsåsnill og prøv!!! :)

Skrevet

Du kan jo bare bruke den formsydde en stund til da, sjaltaien får du jo brukt masse senere. Jeg bærer jenta mi med føttene ut i mei tai, og du må huske at stoffet skal gå helt ut til knærne for optimal støtte. Du kan jo evt brette inn litt på sidene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...