Gå til innhold

Ville dere latt deres 15 år gamle tantebarn....

Anbefalte innlegg

Skrevet

...drikke alkohol sammen med deg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vis u var konfirmert så kan hu vel få seg en cider eller no. men ikke å sitte å drikke seg dritings nei. men et glass vin til maten, eller en kose cider er ikke noe galt. =)

Skrevet

Nei, er du gal! Det er ikke lov å drikke alkohol før man er 18 år... At de fleste gjør det før den tid er jo sånn det er, gjorde jo selv det. Men jeg ville ikke servert en 15 åring alkohol!

Skrevet

Nei absolutt ikke ! 15 åringer er for unge til å drikke alkohol, også under "trygge" forhold.

Skrevet

nei kunne ikke gjort det.. eg drakk selv men fikk aldri servert alkohol av noen "vaksne". forventet det ikke heller. hehe

Skrevet

Nei!

Det er ikke lov å drikke før man er 18 år. Selvfølgelig drakk jeg da jeg var på den alderen, men nå er jeg faktisk mor å voksen å har et ansvar overnfor et barn på 15. Dumme valg tar man som ungdom, men de bør man ta selv å ikke få hjelp av en voksen.

Skrevet

Ikke nå lenger... Men da jeg var ung og dum skjenket jeg den 15 år gamle søstera mi. Gikk heldigvis bra!

Skrevet

NEI. Når man er voksen har man et ansvar for hva slags holdninger man sprer blandt barn og unge. Selv om mange 15-åringer drikker uten at det er verdens undergang, blir det noe helt annet når en voksen annerkjenner det.

Skrevet

Hadde du vært søstern min og sjenket dattern min, hadde jeg aldri kunnet la deg være alene med henne. Det er tillitsbrudd, det!!!

Skrevet

Hadde foreldrene gjort det selv eller du hadde fått tillatelse av dem, så kanskje... Eller.. Nei.. Ser egentlig ikke poenget.. Er ikke vant til å drikke med mine foreldre eller andre "voksne" i familien, så det hadde vært veldig unaturlig for meg... Tror faktisk ikke det..

Skrevet

Ja hadde jeg visst det var ok for foreldene og at det ikke var snakk om fylla. Men hadde ikkje kjøpt eller gitt til h*n. Hadde det vert min 15 åring det var snakk om hadde eg klikka om onkel eller tante hadde skjenka h*n!

Skrevet

Ja selvfølgelig, jeg har gitt min datter alkohol siden hun var 13 år. Flott jente, forteller meg alt og drekker stort sett aldri mer enn 6 pils. Hun er i dag 16 år..

Skrevet

Nei.

For det første er det ulovlig,og for det andre så trenger ikke 15 åringer drikke alkohol.

Skrevet

Helt ærlig, så vet jeg ikke.. Nevøen min har vært vant til å få smake på alkohol nesten hele livet sitt. Ihvertfall fra han var fire-fem år. Han har "bare" smakt en slurk og det har vært svært sjeldent at han har likt det han har smakt på. Men han har fått smaken for øl og kaffedoktor (karsk). Jeg synes det blir feil å skulle gi barn som ikke har fylt 12 enda engang smaksprøver på alkohol. Det viser jo noe om hvilke holdninger man selv har til akkurat dette da.

Det viktigste man som voksenperson kan gjøre er å forsøke å overføre egne holdninger til det akutelle barnet. Selv er jeg ikke spesielt glad i alkohol - ihvertfall ikke flatfyll. Jeg synes det kan være alright å kose seg med et glass hvitvin nå og da, samt ta en fest innimellom (snakker da max 4 ganger i året).

For mitt eget barn vil jeg sette strengere grenser. Jeg vil ikke servere mitt eget barn alkohol før han/hun har fylt 18 år, for det er faktisk det som er loven her i dette landet. Jeg vet at det er stor sannsynlighet for at barnet mitt en eller annen gang kommer til å være snydens før han/hun har fylt 18, men det får jeg ta når den tid kommer. Mitt barn skal aldri få se meg full før han/hun selv er gammelt nok til å forstå hva som er rett og galt.

Skrevet

Absolutt ikke! Det kunne ikke falt meg inn å servert et lite barn på 15 år alkohol!

Skrevet

ser det er forskjell på hvilken kultur man kommer fra. jeg er vant til å få smake på det som mamma å pappa hadde fra jeg var 15 år. da jeg blir konfirmert var vi i syden, å da fikk jeg og venninna mi lov å drikke en drink hver! å på fest fikk vi med oss hele 2 rusbrus etter vi ble konfirmert. men det er det som er vanlig her rundt da. ser ikke på de som er 15 år som barn akkurat. jeg var meget voksen da jeg flytta for meg selv som 16 åring. likte ikke å bli behandlet som barn da.

Skrevet

litt teit å si; drekker ikke mer enn 6 pils.. Og hvorfor oppfordrer du henne til å drikke i en alder av 13 år?? Barnevernssak, syns nesten jeg...

Drikker jeg 6 pils, er jeg kanakas.. Det er stor forskjell på folk, ser jeg.. Og hvordan vet du at det stemmer? Tror du hun sier at mamma lar meg drikke 6 pils, så da drikker jeg ikke mer etter det? Har hun først fått smake øl, er veien kort til sprit o.l.. Tro meg, har vært 16 år selv........

Og at du tror hun forteller deg alt: HA, hun forteller deg det hun vet du vil høre.. Naiv, du eller???

Skrevet

har servert nevøen min før han fylte 18.... han var nok 16 da.... han fikk en øl en varm sommerdag på terassen.... rimelig sikker på det ikke var den første han drakk:)

Skrevet

Haha,lite barn på 15 du.. Når jeg var 15 år hadde jeg mista jomfrudommen min for to år sia...

Skrevet

Men voksen var du vel neppe, anonym 14:11?

Bare fordi du hadde hatt sex som 13 aaring, betyr det ikke at det var en moden og reflektert bestemmelse. Eller at det er greit aa drikke alkohol som 15 aaring.

Og jeg tror hun lengre oppe tuller naar hun sier hun serverer alkohol til datteren sin. Oser ironi,det der.

Skrevet

Aldri i live!!! stakkar onga, syns da e sjukt at foreldre oppfordre ongane sine t å drikka! snart kjeme heile gjengen t å bli alkoholikara! viss du gir ongen din 2 rusbrus for å gå på fest e du naiv viss du trur ongen berre drikke dei to rusbruso.. herregud, ongen min får kje ein dråpe alkohol av meg før hu/han e 18 år.. selfølgelig e da vanskeli å kontrollera ka ongane drikke på fest, men du gir ikkje ongen alkohol å e så godtruane at du trur di berre drikke da di har fått me seg! har sjøl ein far som e alkoholikar, å grunnen til at han blei da var fordi han begynte å drikka når han va 13....

Skrevet

En ting er at man som tante kan skeie ut å gi tanteunger sjokkis hver gang de er på besøk ;p, men å servere alkohol???? Nei, vet du hva! Ville aldri falt meg inn!! Om h*n får av foreldrene betyr det ikke at du må være like dum! Er det noe rart unger begynner å drikke tidligere og tidligere??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...