Gjest Skrevet 2. mai 2008 #1 Skrevet 2. mai 2008 Vi har nettopp begynt med grøt til gutten vår (4 dager siden), men det er vanskelig å få i ham, tror ikke han liker det noe særlig. Jeg tenkte at hvis vi gir litt fruktmos på dagen til ham, og han liker det, så blir det lettere å gi ham grøt med skje også. At vi venner ham til å spise noe han liker med skje først, så han lærer seg selve teknikken :-) Han er 5 mnd. Hva tror dere? Hvor lenge må vi prøve med grøt før vi begynner å prøve annet i tillegg? Er det en uke per smak som er regelen?
elskerpusenmin og lillegutt Skrevet 2. mai 2008 #2 Skrevet 2. mai 2008 Jeg hadde litt grøt på skjea og litt fruktmos på samme skje, da gikk tilvenningen bedre. Hadde også litt kanel i grøten, bare litt. Det likte hun her. Jeg begynte da hun var ca 5 måneder. Jeg ventet til å spiste ordenlig med grøt (2 porsjoner hver dag) før jeg begynte med middag, men dette er individuelt. Håper det ordner seg for dere :-)
"husmor"med lille Nora Skrevet 2. mai 2008 #3 Skrevet 2. mai 2008 eg begynte så vidt npr mi var litt over 4mnd.. gidde noen ts til dagen for å "venne" hun til smaken. gikk vel 1-2 uker før hun likte det. i begynnelsen brukte me den samme grøten i ca 2 uker føv vi byttet. (ble anbefalt det) men nå er hun snart 8mnd og eg bytter grøt når ge kjøper ny. ca 2 ganger i uka.. nå får hun grøt, frukt,vann og mme. høres lurt ut det dere gjør nå
"husmor"med lille Nora Skrevet 2. mai 2008 #4 Skrevet 2. mai 2008 sorry. nå har eg misforstått spm ditt.. eg hadde litt kanel i grøten hennes, gikk bedre. men frukt er sikkert lurt og:) eg brukte den samme smaken/greten i ca 2 uker i begynnelsen.. (ble anbefalt det) men kjøper ny smak når eg kjøper ny grøt. ca 2 ganger i uka.
Gjest Skrevet 2. mai 2008 #5 Skrevet 2. mai 2008 Takk :-) Godt å få litt råd. Men kan vi begynne med fruktmos og grøt omtrent samtidig da? Hvis vi skal prøve å ha på samme skje? Eller er det sånn at vi må gi grøt i 1-2 uker før vi begynner å gi fruktmos? Tenker på det jeg har hørt om at man må venne de til en og en mattype...
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2008 #6 Skrevet 2. mai 2008 Vi introduserte grøt forsiktig. Det var ikke så populært i begynnelsen. så etter en uke eller to med grøt begynte vi å blande litt pæremos fra kjøpeglass i grøten. Og det syntes lillegutt var veldig godt. Har økt mengden noe nå, men er fortsatt bare for å gi litt smak til hirsegrøten. Når dette gikk greit begynte jeg å gi gullerot til middag. Etter en uke blandet jeg inn en teskje potet og økte mengden potet for hver dag. Gjorde så det samme med broccoli. Deretter begynte jeg å gi grøt til frokost også. (fikk til kvelds bare først) Det neste jeg skal gjøre er å forsøke med risgrøt, slik at han får en type til frokost og en annen til kvelds. Ønsker deretter å forsøke med litt mer frukt og flere typer grønnsaker. Begynte med smaksprøver en uke før han var 4 mnd. Han er nå 5 mnd.
Gjest Skrevet 2. mai 2008 #7 Skrevet 2. mai 2008 Det høres ut som en god plan :-) Men synes du jeg skal vente en uke eller to før jeg prøver med fruktmos sammen med grøten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå