Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettopp begynt med grøt til gutten vår (4 dager siden), men det er vanskelig å få i ham, tror ikke han liker det noe særlig.

Jeg tenkte at hvis vi gir litt fruktmos på dagen til ham, og han liker det, så blir det lettere å gi ham grøt med skje også. At vi venner ham til å spise noe han liker med skje først, så han lærer seg selve teknikken :-)

Han er 5 mnd.

Hva tror dere?

Hvor lenge må vi prøve med grøt før vi begynner å prøve annet i tillegg? Er det en uke per smak som er regelen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde litt grøt på skjea og litt fruktmos på samme skje, da gikk tilvenningen bedre. Hadde også litt kanel i grøten, bare litt. Det likte hun her.

Jeg begynte da hun var ca 5 måneder.

Jeg ventet til å spiste ordenlig med grøt (2 porsjoner hver dag) før jeg begynte med middag, men dette er individuelt.

Håper det ordner seg for dere :-)

Skrevet

eg begynte så vidt npr mi var litt over 4mnd.. gidde noen ts til dagen for å "venne" hun til smaken. gikk vel 1-2 uker før hun likte det.

i begynnelsen brukte me den samme grøten i ca 2 uker føv vi byttet. (ble anbefalt det) men nå er hun snart 8mnd og eg bytter grøt når ge kjøper ny. ca 2 ganger i uka..

nå får hun grøt, frukt,vann og mme.

høres lurt ut det dere gjør nå:)

Skrevet

sorry. nå har eg misforstått spm ditt..

eg hadde litt kanel i grøten hennes, gikk bedre. men frukt er sikkert lurt og:)

eg brukte den samme smaken/greten i ca 2 uker i begynnelsen.. (ble anbefalt det) men kjøper ny smak når eg kjøper ny grøt. ca 2 ganger i uka.

Skrevet

Takk :-) Godt å få litt råd. Men kan vi begynne med fruktmos og grøt omtrent samtidig da? Hvis vi skal prøve å ha på samme skje? Eller er det sånn at vi må gi grøt i 1-2 uker før vi begynner å gi fruktmos?

Tenker på det jeg har hørt om at man må venne de til en og en mattype...

Skrevet

Vi introduserte grøt forsiktig. Det var ikke så populært i begynnelsen. så etter en uke eller to med grøt begynte vi å blande litt pæremos fra kjøpeglass i grøten. Og det syntes lillegutt var veldig godt. Har økt mengden noe nå, men er fortsatt bare for å gi litt smak til hirsegrøten. Når dette gikk greit begynte jeg å gi gullerot til middag. Etter en uke blandet jeg inn en teskje potet og økte mengden potet for hver dag. Gjorde så det samme med broccoli. Deretter begynte jeg å gi grøt til frokost også. (fikk til kvelds bare først) Det neste jeg skal gjøre er å forsøke med risgrøt, slik at han får en type til frokost og en annen til kvelds. Ønsker deretter å forsøke med litt mer frukt og flere typer grønnsaker. Begynte med smaksprøver en uke før han var 4 mnd. Han er nå 5 mnd.

Skrevet

Det høres ut som en god plan :-) Men synes du jeg skal vente en uke eller to før jeg prøver med fruktmos sammen med grøten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...