Gå til innhold

Hvis jeg skulle blitt bitt singel nå,

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva har jeg "krav" på da?

Og hvor mye i løpet av uke/mnd må jeg ha barnet for å kunne ha krav på dette.

Og hvor mye har mor og far "krav" på å ha barnet?

Den dusten jeg bor sammen med, sier at jeg kan bare flytte, men guttungen skal være hos han. Han kan vel ikke nekte meg å ta med min egen sønn, når det er jeg som går hjemme i permisjon. Sønnen min er snart 12 mnd, far tok sin permisjon tidligere enn "vanlig".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har jeg lurt på og, men i en litt annen sammenheng. Er det gitt at moren uansett får med seg barnet sitt egentlig?

Ei venninne av meg vil ut av forholdet til samboeren sin -hun har mistet all følelse for han sier hun, men hvis hun flytter på eget initiativ er det da gitt at det er hun som får ta med seg barnet? Barnet er over året, så det er ikke snakk om permisjonstid i dette tilfellet.

Beklager å bruke tråden din, HI, men hvis noen kunne svart på dette også, så hadde det vært fint :-)

Skrevet

det er vel slik at mamman får barnet automatisk om det er under 3 år. synes jeg leste det i et innlegg under her en plass.. hadde tatt med meg sønnen å dratt. hadde han prøvd seg hadde jeg ringt polititet å sagt at jeg ble trua av mannen. du ar nåkk rett på sønnen din.

å du ar krav på overgangsstønad om du ikke har arbeid. å så får du bidrag fra far ut ifra hvor mye du og han tjener. så får du en barnetrygd ekstra..

sikkert noen som kan svare på det første jeg skreiv helt sikkert! lykke til

Skrevet

Jeg mener ikke å være kjip nå, men dere har jo like stor rett på å være sammen med gutten deres, så sant ingen av dere er slemme mot han. Men skjønner kjempe godt at du vil ha han, og kan godt hende du får det og. Når han er såpass liten er han dessuten mest knyttet til deg, så det er nok det lureste at du har han.

Kanskje du ikke kikke litt på internett, kanskje det står noe på NAV for eksempel?

Skrevet

"hadde tatt med meg sønnen å dratt. hadde han prøvd seg hadde jeg ringt polititet å sagt at jeg ble trua av mannen"

Sånn oppførsel er kanskje grunnen til at menn må få større lovfestede rettigheter til samvær med barna sine??? Håper dere som er villig til å gjøre sånt får igjen for det en eller annen dag... pappaen har selvfølgelig også rett til å være sammen med barnet sitt, hvis dere vil bli mammaer uten en pappa til stede i livet til ungen får dere dra til Danmark og bruke donor.

Hilsen jente som blir provosert av en sånn holdning hos sine medsøstre.

Skrevet

HI her..

Jeg for min del mener ikke at jeg skal nekte bf å ha kontakt med sønnen sin, men jeg lurer på hvor mange dager/uker jeg kan "kreve" å få ha min egen sønn. Siden det er bf som nekter med samvær hvis jeg skulle flytte fra han.

Skrevet

Hvis dere begge har foreldreansvar for han nå (hvis dere er gift, eller han signerte på at han er barnefaren ved fødsel) så må dere vel bli enige dere i mellom, eller gå til mekling å finnne ut av det. Evt kan man gå til rettsak for å få foreldrerett. Jeg er ikke sikker altså, men det er vel sånn nå at hvis man har delt foreldrerett, blir det 50/50 ved brudd?

Skrevet

Alle har krav på minstesamvær, dvs. normalt annenhver helg og en kveld i uka, men dere bør gå til megling ved familievernkontoret og bli enige om en samværsordning. Dere kan ikke bli pålagt 50/50 deling, da må begge være enige om det...

Skrevet

huff, hvorfor må folk bare slenge ut påstander uten å vite hva man snakker om??!

Ring nav på mandag du!

Skrevet

Hvis det er meg du sikter til, har jeg ikke sagt at jeg VET, bare hva jeg tror...

Skrevet

For å få stønader, må du ha barnet hos deg ca 60 % av tida, eller i allefall meir enn 50%. Då har du rett på Overgangsstønad, ei ekstra barnetrygd, og bidrag frå barnefar. Du har også rett på stønad til barnepass(64% av utgiftene- matpengar). Er det i barnehage på fulltid, har du ikkje rett på kontantstøtte, men har du dagmamma, så får du full kontantstøtte om barnet er under 3 år(+stønad til banepass). Du har også rett på eit ekstra småbarnstillegg om barnet er under 3 år.

Du skal ha skatteklasse 2.

Det er vanligast at barn følger mor når dei er under 3 år, under 1 år =alltid, om der ikkje er ekstremt spesielle omstendigheter. Det er heller ikkje anbefalt meir enn "vanleg" samvær for barn under 3 år; dvs annakvar helg og ein ettermiddag i veka. Dette pga barnet sitt behov for stabilitet i den alderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...