Gå til innhold

hvor stor pengegave i bryllup ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi skal i bryllup til tremenningen min, og de har ingen ønsker - derfor blir det penger.

mannen min kjenner henne ikke, jeg treffer henne en til to ganger i året, og mailer litt med henne.

jeg aner ikke hvor mye det er vsnlig å gi, og det varierer selvfølgelig også avhengig av relasjonen.

hva mener du er passe sum ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alltid drit vanskelig å gjette seg til hvilket nivå man skal legge seg på, men personlig pleier jeg å gi 500 når jeg er "nær nok" til å bli invitert til middag. Av tidligere debatter rundt samme tema har jeg sett at noen syns dette er dødskjipt, andre syns det er hårreisende mye... så... er vel litt opp til hver enkelt, hehe.

Skrevet

500-1000. Vet det var et dårlig svar, men det er vanskelig å si. Kommer vel an på hva du syns selv, hva dere har råd til og hvor godt du syns dere kjenner dem. Har også hørt at det skal dekkekuvertprisen, den koster 5-600 pr pers i vårt bryllup...

Skrevet

det er så vanskelig!

og det gjør det ikke lettere at de ikke ønsker seg noe :-)

jeg hadde sett for meg rundt 1000,men syns samtidig at det er mye. aom mannen min så ufint sier det :" fy faen, det er jo ei gigaregning å bli bedt i bryllup!!!"

og det er det jo når man regner med klær og evt. frisør osv....:-)))

Skrevet

Ja, det er vanskelig, og enda vanskeligere når man gir penger, da er det liksom så tydelig hva man gir. Det er veldig dyrt å være gjest. Når vi skal gifte oss (på en fredag) må folk ta seg fri fra jobb en dag, overnatte på hotell, klær og gave. Huff, får dårlig samvittighet bare ved tanken. I tillegg har folk avlyst/flyttet ferien sin for å komme. Huff...

Skrevet

Jeg syns 1000 kr er veldig mye til et menneske du ikke har et nært forhold til.... ingen du kan spleise med da, det er jo ofte et greit alternativ, man får en "større" gave og får tatt bort litt av fokuset på hva akkurat DU har spytta i potten, hehe.

Jeg ser ikke det jeg legger i gaven i sammenheng med andre utgifter til bryllupet, jeg må ofte reise både langt og lenge for å være med i bryllup siden jeg ikke bor på samme sted som de fleste venninnene mine - men jeg "trekker" ikke fra disse utgiftene fra gaven. Det gjør sikkert ikke du heller, jeg bare tenkte på det siden mannen din snakket om totale kostnader :)

Skrevet

Hvis det koster meg mye å komme (i overnatting og reise) trekker jeg litt ifra på gaven. Regnet med at folk gjorde det i vårt bryllup også.

Skrevet

Gjør du? Hm, det har jeg aldri tenkt på en gang. Det er da ikke brudeparets "skyld" at vi må reise?

Skrevet

Jeg har aldri tenkt på å trekke fra noe - og da hadde jeg nesten måtte sende dem en regning i stedet! :-D

Det er dessverre ingen vi kan spleise med, for det er et lite bryllup med bare 35 gjester. Men det hadde vært en god ide.

Ja, 1000,- ER mye, det er jeg helt ening i. Men det blir som nevnt over så tydelig hvor mye man gir når man gir penger, og det er ubehagelig. Men kanskje det er ubehagelig å FÅ "for mye" også, når man vet man ikke kjenner gjestene så godt...?

Jeg hadde opplevd det sånn.

Skrevet

Har egentlig ikke noe godt svar, men 750,- da? De blir helt sikkert ikke skuffet, det hadde i alle fall ikke jeg blitt.

Skrevet

Haha, ja det skulle tatt seg ut gitt! :-D Til lykke med dagen, her er bilagene for våre utgifter! 750 er jo et fint kompromiss da :)

Skrevet

Hehe, og der ble plutselig vårt bryllup 100.000,- dyrere i alle fall. Ser for meg et gavebord fullt av reiseregninger... :)

Skrevet

Jeg ville ikke gitt penger, som noen sier så blir det enda tydeligere hvor mye man gir da. Synes nesten det er frekt å ikke ha ønskeliste når man skal giftet seg, man vet jo at alle kommer med gaver og da bør man ha en ønskeliste så folk kan kjøpe noe de vet blir verdsatt og noe kan man alltid ønske segl. Jeg ville kjøpt noen fine skåler el fra glassmagasinet og så kan de bytte det hvis de ikke liker det, eller hvis du tør å gjøre det kan du kjøpe noe fin kunst, men det koster ofte mer penger og hvis dere skal reise langt er det vanskelig å ha med også.

Skjønner forresten ikke hvorfor man ber tremeninger man ser 1-2ganger i året i bryllup heller... Hvis jeg skulle giftet meg vet jeg ikke engang om jeg ville bedt alle tantene og onklene mine, nettopp fordi jeg ser dem så sjeldent.

Skrevet

Det er brudeparet som skal reise langt, de bor i Afrika.....:-)

Jeg ble veldig glad for å bli bedt, men skal ikke legge skjul på at det var litt overraskende.

Vi finner alltid tonen når vi treffes, og vi hang VELDIG mye sammen i tenårene, men..ja.... koselig er det nå iallefall, og hun har veldig liten familie, samt at ingen fra mannens familie kommer.

ups, kanskje vi er fyllstoff ??! :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...