Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om en teori om sannsynligheten for at man for barn med rødt hår? Syns jeg har hørt noe om at hvis far har mørkt hår og veldig lys hud og moren er helt lys, så er det større sannsynlighet. Noen som har en annen teori?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må vel være en eller annen med rødt hår i slekta

Skrevet

mja..eg har ein teori om at barn av raudhåra foreldre gjerne får raudt hår......

Men san bortsett frå det so er pappa mørkhåra og mamma lyshåra og eg er raudhåra...såh...tjah

Skrevet

Vet ikke men jeg elsker rødt hår det er det vakreste jeg vet, jenter med langt tykt rødt hår og fregner synes jeg er så pent!

Har alltid ønsket meg det selv!

Skrevet

Hø, syntes du virkelig det S.J.E.F.E.N??

Skrevet

Ja det er kjempe fint!

Skrevet

Koselig å høre,

Jeg er en røfis og ikke så fornøyd med det:P

Skrevet

Vet ikke, men det hadde forenklet min hverdag om det var slik, så slapp jeg å farge det. :-p

Tror nok desverre heller at om man ikke arver det fra foreldrene så er det tilfeldig hvem som får rødt hår.

Skrevet

Kommer vel veldig an på hva gener som blir overført til barnet. Har mor eller far gener som gir rødt hår, så kan vel muligens avkommet deres få rødt hår. Og mor og far trenger ikke å ha rødt hår selv, de er kun bærere av genet.

Skrevet

Jeg er mørk, pappaen lys, men med noen rødhårede lenger bak i slekten.

Mellomste barnet, ei jente, hadde skikkelig mørkekobberfarget hår frem til hun var 2-3 år. Da falmet det liksom, og krøllet seg, så nå har hun gule korkektrekkere. Men jeg ser at innerst, speislet rundt pannen, er det mørkere og mer orange, så jeg håååper hun blir rødhåret igjen når hun vokser opp - nå er hun 10.

Og har masse fregner også, forresten. Jeg synes hun er kjempesøt.

Skrevet

Jeg har rødskjær i håret ihvertfall.. men mangler den lyse huden og masse fregner.. Husker ikke hvilken farge mamma hadde på håret.., men tror hun var blond/brun.. Mulig hun hadde noe rødskjær.. Pappa gar blodt/brunt hår.. Søsteren min er helt blond og jeg er altså rødlig..

Mini er blitt ganske blond selvom pappaen er helt mørk i håret.. hehe.. =)

Skrevet

Jenter med rødt hår er etter min erfaring (øh..) oftere heldige med andre gener også, alle jenter med rødt hår som jeg kjenner har enten langlemmede og slanke kropper, gnistrende blå eller grønne øyne eller kjempetykt nydelig hår - eller alt på en gang :) Mange av dem har blitt litt plaget pga hårfargen i barneårene, men får sin søte hevn i voksen alder, hehe.

Skrevet

Mamma er askeblond og pappa var lys blond, men jeg hadde rødskjær i håret når jeg var liten, men var ikke ordentlig rødhåret. Ble også brun i huden og hadde bare et par-tre små fregner på nesen. :) både farmor og bestemor har rødlig hår så det var nok grunnen.

Nå er jeg lys blond, min kjære er nesten sort i håret og snuppa har fått lys blondt hår. Blir spennende å se med nestemann :)

Skrevet

Det er vel slik at mange som har mørkt/brunt hår har mye rødt i det..fra lenger bak i slekta. Når disse genene blandes med lyst hår kan vel muligens det røde tre tydligere frem?

En teori i allefall.

Jeg også mener rødt hår er helt ubegripelig vakkert...spesielt de som har den litt mørke kobbertonen i håret. Det er helt Wow...farget håret mitt slik selv før, hadde fortsatt om det ikke hadde vært så styr.

Skrevet

Jeg har tykt rødbrunt hår med masse fall ( hadde endel krøller fram til jeg var ca 20 ) og brune øyne =)

Gjerne litt sjeldnere med brune øyne til?Har iallefall aldri sett noen andre med det!

MEN jeg har ikke noe kropp å skryte av da ;-) Som den ene her skrev at vi rødhåra ofte har ;-) He,he =)=)=) Kunne skryte litt mer for 5 år siden,men mye har sunket og rynket seg til siden da....

Mor var lys og far var mørk med litt rødskjær da jeg ble til.Far hadde ganske rødlig hår som liten.

Eldste bror min er lys med litt rødskjær; sønnen hans er ganske rød i toppen =)

Mellomste bror min er mørk.

Og Lillegutt er også ganske rød i toppen =) Men mye lysere enn hva jeg var og er nå.Han har en hanekam av røde krøller =)=)=)Vi har ikke klippet han slik altså ;-)

Skrevet

Genet for rødt hår er ikke dominant, derfor må man arve det røde håret fra både mor og far.

Hvis stor X er brunt og liten x er rød:

Mor har brunt hår Xx og far har brunt hår Xx så vil 1/4 av barna i teorien få xx som er rødt hår. 1/4 får XX som gir bare brunt hår videre, og halvparten av barna får Xx som kan gi både brunt og rødt videre til neste generasjon igjen.

Det samme gjelder med genet for krøllete hår, det må også arves fra begge foreldrene.

Skrevet

Det der er litt rart, for hverken jeg eller pappaen har krøller, mens det ene barnet vårt har skikkelig krøllete hår (OG hadde rødt hår fremt til hun var 3).

Ingen av mine foreldre har krøller, mens min manns far hadde krøller da han var ung. Hans ene tante hadde knallrødt kobberhår. Ingen på min side har hatt rødt hår.

Skrevet

Har ikke rødt hår med lite fargepigment å gjøre?

Rødt hår er i hvrtfal kjempefint!

Skrevet

Gen for glatt hår er dominant og derfor kan man være bærer av gen for krøllete hår selv om man har glatt hår selv.

Og bare de som får to recessive gen får krøller selv.

XX = glatt hår

Xx = glatt hår

xx = krøllete hår

Skrevet

Jeg er rødfis. Mamma er mørk i håret og pappa er så lys som det er mulig å bli. Mine tre søsken er alle helt lyse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...