Anonym bruker Skrevet 2. mai 2008 #1 Skrevet 2. mai 2008 Vi har veldig lyst til å flytte til sommeren for å komme nærmere min familie. Tanken er å finne noe å leie noen år fremover og på sikt kjøpe huset til min mormor. Hun beg å bli gammel og vi ser jo at det ikke er mange år til hun ikke klarer seg selv i huset lenger. Huset er stort nok for oss. Ungene vil få ett soverom hver. I tillegg er det stor hage der. Egentlig en fantastisk plass hvor jeg har mange minner fra. Jeg er den eneste i familien som har muligheten til å ta over huset når den tid kommer. Men så, nå i helga sa mormor at hun ville at vi skulle flytte inn til henne nå. Slik at vi kunne ta over ansvaret for huset og hagen og slik at hun ikke blir så alene. Hun er vant til at det er mye folk rund seg og hennes største mareritt er å bli sittende alene. Dette har jeg full forståelse for. Men så er spørsmålet. Er det riktig av oss å invandere huset henne? Vi har tross alt snart fire barn og to katter. Er det uansvarlig av oss å gjøre det selv om hun har bedt oss om det? For ungene er det jo best at vi kanskje flytter rett inn for da slipper di en flytting til om noen år. Vi er så utrolig usikker på dette. Siden mormor beg å bli gammel er det jo vi som må ta oss av henne. Men er det egentlig ikke riktig da? At vi som slekt kan passe litt på den eldre garde. Det var jo slik før og er jo slik ennå i mange kulturer. Hun kommer jo til å være en god person for ungene også. Di er utrolig glad i henne. Hva er deres synspunkter på dette???????
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2008 #2 Skrevet 2. mai 2008 Spørsmålet er vel om dere i mange år klarer å bo i et hus som ikke er deres. I syvende og sist blir det hun som bestemmer over allt siden hun eier huset, i tilegg er det dere som må ta dere av allt hun ikke klarer. Blir nesten som å bo som arbeidende gjester. Dere vil ikke ha mye privatliv da hun alltid vil være der. Må regne med at om ikke i starten så etter hvert vil det oppstå endel gnisninger, som at hun blander seg inn i barneoppdragelse og annet. Jeg ville nok ikke ha valgt å flytte inn selv nei, selv de beste forhold kan få veldig mye press på seg når det er slikt. Din og mannen ditt sitt forhold. Ditt forhold til din bestemor, til resten av familien. Og vær klar over at bor hun alene så vil hun karnsje flytte om noen år men bor dere sammen med henne, så vil hun mest sansylig være der til den dagen hun blir helt pleie passient/dør. For da er det plutselig ikke noe problem å ta seg av huset siden dere er der og gjør det. Så dere kan hende tar på dere et stort ansvar for utrolig mange år framover. Man vet jo aldri hvor gammle folk blir idag. Sier ikke at det ikke kan gå bra spørs jo veldig hvordan hun er som person og hvordan dere er. Men er noe dere bør tenke dere nøye om før dere tar et slikt valg. Er jo ikke bare å flytte igjen når dere har gått med på noe slikt. Orker du og mannen å ha ansvar for henne og huset i mange mange år. Orker dere å ikke ha siste ord om noen ting som gjelder hjemmet deres i disse årene? Ikke bare kunne pusse opp det man vil, ikke kjøpe de møbler man vil også videre. Orker dere å ha et annet menneske som skal blande seg inn i deres liv å daglig basis? Småting som at bestemoren din har gjester når du egentlig er sliten og ikke orker fremmede eller familie på besøk, kan etter hvert bli veldig slitsomt og irriterenes. Og om bestemoren din er verdens snilleste idag så forandrer mange personlighet når de blir gammle og skrøplige. Har selv en fantastisk snill bestemor men må ærlig innrømme at etter et par dager hos henne er det godt å komme seg litt vekk igjen. Er ikke noe vondt ment fra hennes side, men er slitsomt med den enorme gjenerasjonsforskjellen det tross allt er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå