Melkedrøm Skrevet 2. mai 2008 #1 Skrevet 2. mai 2008 Husker jeg leste et annet innlegg her for ei stund siden om ei som plutselig mistet melka si. Hvordan gikk det med deg??Har du fått den igjen? Jeg har vært småsyk og sliten ei stund, samtidig som vesla også har vært syk (nyrebekkenbetennelse:( så jeg lurer på om det kan være derfor jeg plutselig ikke har melk lenger.. Har fullammet hele tiden, men har nå måtte prøve med mme. Jeg pumper og pumper i håp om at det skal komme igjen litt mer melk, og jeg syns faktisk det kommer litt mer hele tida. Jeg håper så inderlig jeg skal få igjen melka skikkelig for snuppa liker IKKE smaken av mme.. Hun får først mm som jeg har pumpa, og da tar hun flaska etter litt fram og tilbake, men får hun ikke det først er det bare hyl og skrik og ikke snakk om å ville ha mme hvertfall. Noen med erfaring med plutselig melkeforsvinning?? Hun er 3 mnd nå, og jeg har nå klart å pumpe 125 ml etter mye slit og strev, i begynnelsen ble det knapt 20, så jeg HÅPER det hjelper å pumpe masse.. Tips og erfaring mottas med takk!
mamman til to gutter Skrevet 2. mai 2008 #2 Skrevet 2. mai 2008 Prøv å amme mest mulig, babyen er uansett mye mer effektiv enn pumpa! og jo oftere du ammer, desto mer melk produserer du. Vanskelig når du allerede gir mme og kutte det med en gang, men prøv å gi minst mulig mme. Vet ikke hvor ofte hun spiser, men hvis du kan legge henne til hver 2-3.time er det veldig bra. Hvis hun ikke vil ha mat så ofte, så pump en gang i mellom ammingene og når hun skal ha mat neste gang da, så ammer du først, så gir du det du har pumpet og så mme. Hvis hun sover lenge om natta, kan det være fornuftig i en periode å pumpe om natta også for å øke produksjonen. Det vil bli slitsomt, men husk at det er for en periode. Hvis du synes det blir for mye styr, så prøv en annen type mme og bruk den. Amm først og gi mme til hun blir mett etterpå. Og så lenge du finner en mme babyen din liker, så er det bedre at hun får mme enn at du sliter deg helt ut med å prøve og få nok melk!
Melkedrøm Skrevet 2. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 2. mai 2008 HI her.Jeg måtte amme nesten hver time, det var derfor jeg prøvde å pumpe for å se om jeg hadde lite melk. Første gangen jeg pumpa kom det bare bittelitt nederst i flaska:( Jeg ammer først, men hun blir så rastløs og irritert når det ikke kommer nok, så nå ammer jeg først og så får hun det jeg har klart å pumpe ut. Hvis ikke det er nok får hun litt mme itilegg. Jeg vet ikke om hun suger litt dårlig, eller om det er at jeg begynner å bli i bedre form, men det kommer jo mer melk nå som jeg har pumpa masse. Huff, syns det blir så slit å begynner med mme.. Er jo så mye lettere å amme hvis jeg finner igjen den dumme melka hehe. Og ang natta, så har jeg vært oppe annen hver til nesten hver time for å amme, og det syns jeg blir litt drøyt i lengden...Og siden hun ikke sover så mye på dagen = sliten mor med lite melk. Vond sirkel.. Tusen takk for råd uansett:)
mamman til to gutter Skrevet 2. mai 2008 #4 Skrevet 2. mai 2008 Kanskje du har problemer med utdrivingsrefleksen? Det finns en nesespray man kan bruke for at den skal settes i gang. Har ikke brukt den selv, så aner ikke hvordan det fungerer, men du må ha resept for å få den. Se på ammedebatten, så kan det hende du får flere tips der, evt ammehjelpen.no
Melkedrøm Skrevet 2. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. mai 2008 Jepps, får prøve der:) Det virker nesten som at "melkehullene" er tette, for hvis jeg pumper og holder vakumet lenge så freser det plutselig ut masse melk..Merkelige saker hehe. Tusen takk:)
mamman til to gutter Skrevet 2. mai 2008 #6 Skrevet 2. mai 2008 Da høres det ut som utdrivingsrefleksen, prøv å få tak i den nesesprayen, så er det sikkert lettere å amme også, for da slipper hun å bli utålmodig før det kommer melk.
Gjest Skrevet 2. mai 2008 #7 Skrevet 2. mai 2008 Jeg har hatt en litt hektisk amme-uke. Jenta mi har hele tiden lagt fint på seg, og så plutselig stagnerte hun. Når jeg tenkte meg om hadde hun også endret litt adferd ved puppen. Hun ble rastløs og frustrert når melka ikke kom fort nok, som igjen førte til at hun kapitulerte og sovnet.. Dermed fikk hun ikke den feite melka på slutten av måltidet. I frykt for å miste melka helt, måtte jeg gjøre noen grep:) Jeg fikk hormon-nesespray av hs, drikker amme te flere ganger pr dag, ammer hver 2-3 time. Jeg lar henne skrike ut litt frustrasjon og legger henne til flere ganger ved samme bryst, og om hun ikke tømmer ordentlig, pumper jeg ut resten og gir på flaske. Dette er kanskje ikke anbefalt, men for oss et det veldig fint å amme mens hun halv-sover.. Da er hun liksom helt rolig i kroppen og bruker goood tid ved puppen. Og i dag fikk jeg resultatet på helsestasjonen:) Nå hadde hun lagt på seg 320 gram på 1 uke!! Hurra! Melka er tilbake:) Jeg er utrolig letta og stolt!
Melkedrøm Skrevet 2. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 2. mai 2008 Å! så bra:) Skal på 3 mnd kontroll nå snart så kanskje jeg skal prøve å få tak i en slik spray når jeg er der Vil jo gjerne ha melka, syns det er et himla mas slik det er nå hvertfall hehe.
Gjest Skrevet 2. mai 2008 #9 Skrevet 2. mai 2008 Det var Butterfly som hadde mista melka, jeg er også spent på hvordan det går. Synes det er litt småskummelt at man plutselig kan miste melka sånn ...
Hildeks Skrevet 2. mai 2008 #10 Skrevet 2. mai 2008 om det er utdrivingsrefleksen kan det hjelpe om du masserer brystvortene til du kjenner melka kommer( jeg kjenner det kjempegodt, rar følelse når melka kommer=) ) og så legge henne til med en gang, kan hjelpe.. mi er så utålmodig at jeg gjør dette så får hun melka med en gang, slipper å suge, siden det spruter melk, dette tipset fikk jeg på barsel på sykehuse=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå