Gå til innhold

Jeg blir så frustrert..!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa er nå 9,5 mnd. og hyler og hikster når hun legges på magen. Nå mer enn noen gang før. Blir hun satt opp er hun fornøyd og sitter og babler og leker for seg selv.. Hvordan skal hun noen gang lære seg å krabbe hvis det bare blir ramaskrik hver gang hun ligger på magen? Pappan bare setter henne opp så fort hun begynner å sutre, mens jeg da blir "the bad guy" for jeg har henne jo hele dagen, og lar henne ligge å skrike en del.. Sukk.. Vet ikke hva som er best. Hvordan får dere de små til å ligge alene på magen og være fornøyde.. Må sitte ved siden av henne hele tiden og om jeg reiser meg opp eller går to meter bort hyler hun.. Sliten og lei meg og frustrert over dette..!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at du blir frusterert og oppgitt og kanskje bekymret for om hun får utviklet seg som hun skal?.

Men husk iallefall på at ikke alle barn MÅ krabbe, noen gjør det bare ikke uansett og de lærer både å gå og sykle og lese og skrive de også!

Har datteren din alltid vært imot å ligge på magen, eller har det startet nå? Kan det være noe som plager henne i rygg, nakke eller andre steder som gjør det ubehagelig å ligge på ryggen? Kan være verdt å snakke med lege eller HS om det? Eller kan hun merke at dette er noe som stresser deg litt og protestere av den grunn? Da blir det fort en ond sirkel hvis hun gråter hver gang du prøver.

Hva om du legger henne på ryggen da? Det blir jo før eller senere kjedelig og for å komme noen vei, krype, åle eller sette seg opp så må hun over på magen. Kanskje det går bedre hvis hun selv bestemmer at hun vil?

Skrevet

Hva med å sette et speil foran henne?

Kan jo være at det fenger litt..?

Skrevet

Som det skrives over her, så _må_ hun ikke lære å krabbe, men veldig mye av den motoriske utviklingen har jo mageleie som utgangspunkt, både åling, krabbing, sette seg opp og reise seg opp, så det er jo en stor fordel å la henne ligge mye på magen.

Tror det er viktig å prøve ofte, men ikke nødvendigvis så lange perioder av gangen. Unngå å sette henne opp så mye, og tål litt sutring (mener ikke hylskriking).

Hva med å kjøpe et par nye leker som er beregnet på mageleie/krabbeposisjon?

Er det ingenting som hjelper, så ta kontakt med HS. De kan henvise til fysio som ofte kan komme med gode tips og råd til hvordan man skal "trene" og stimulere barnet.

Hun kommer helt sikkert til å lære alt det hun skal om ikke lenge, det handler bare om å komme over kneika.

Lykke til!

Skrevet

Takk for gode ord. Kjenner jeg blir så lei meg og får lyst til å grine sjøl.. Vet det ikke er alle som krabber, men vil så gjere at hun skal det for hennes egen del. Må jo være mye bedre å komme seg dit man vil enn å bare ligge der... Når vi er hos HS er hun sef i strålende humør om hun blir lagt på magen eller sitter eller hva som helst. hun elsker folk og tolererer da det meste.. Uff, nå hyler hun igjen.. kom seg på magen fra sittende stilling, og det var visst ikke spes populært.. :( uff.. blir smårar av dette..

Skrevet

Et av de beste triksene er vel å ikke sette opp babyene før de setter seg opp selv. En av grunnene til det er jo nettopp at de ser ikke noe poeng i å ligge på magen når de vet at de kan sitte og se mye mer. Prøv å ikke sette henne opp, blir nok veldig slitsomt i en periode, men prøv å venne henne av med det. Legg henne på magen med leker foran seg, når hun begynner å sutre, legg deg ned sammen med henne og lek med henne, så kanskje hun holder ut litt lengre. Når hun begynner å hyle må du ta henne opp, men jeg ville prøvd å legge henne på ryggen da (hvis hun godtar det) eller satt meg med henne på fanget en liten stund og så lagt henne ned igjen.

Som flere sier, så må de ikke krabbe, men det er ikke bare det som læres fra magestilling, så prøv å få henne til å ligge mest mulig på magen.

Skrevet

Jeg vil med dette innlegget berolige deg litt! Er man inne på dette forumet mye tror jeg man får så mye dårlig samvittighet om man ikke gjör ditt eller datt. Kjäre deg, alle barn er forskjellige og ikke alle vil ligge på magen. Selv har jeg en to åring som var akkurat lik din jente. Han skrek så fort jeg la han på magen, så det ble ikke mye mageleie for han. Men, plutselig en dag da han var litt over 10 mnd, begynte han å krabbe. Husker jeg sto i gangen for å ta på meg skoa da jeg plutselig fikk se at han kom KRABBENDE i mot meg fra kjökkenet. Og i dag er han langt framme motorisk tiltross for at han ikke lå noe särlig på magen som spedbarn! Dette påpeker tom barnehagetantene!

Min lille jente på 5 mnd elsker derimot å ligge på magen, så denne gangen har jeg ikke det problemet!

Det jeg vil at du skal vite er at dette ikke handler om deg eller pappan til jenta di, det handler om henne. ´Hun liker ikke å ligge på magen og det synes jeg du skal respektere. Hun kommer med sikkerhet til både å gå og löpe rundt om noen år, uavhengig om hun lå på magen eller ikke!!! Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...