Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 1. mai 2008 #1 Skrevet 1. mai 2008 Ja, disse tankene kommer jo ofte om natta, når man sitter alene i en helt stille stue og hører på gamle ballader... Det er litt trist egentlig, og forferdelig skremmende, å se deg vokse opp. Jeg husker i går - for det er sånn det føles - når du lå trygt og varmt inni magen min. Jeg gledet meg sånn til du kom ut, til vi skulle få se deg. Vi snakket om hvordan du ville se ut, hvem du ville ligne på. Hvordan det ville bli når du ble stor. Og jeg husker den dagen du ble født. Det var helt fantastisk når jeg så deg for første gang. Eller, så deg var kanskje litt overdrevent, for jeg så egentlig bare armer og bein i en bylt på magen. Men jeg kunne sverge på at det var de vakreste armene og beina i hele universet. De første dagene gikk jeg rundt på en rosa sky. Jeg syntes synd på de andre mødrene, som ikke hadde fått en så vakker baby som meg. Du var virkelig vakker. Så kom vi tilbake til virkeligheten igjen. Ting begynte å bli vanskelig. Vi gikk gjennom det man må som foreldre for en nyfødt - kolikk, nattevåk, frustrasjon. Vi var ofte frustrerte, men vi var aldri sinte på deg. Vi var jo bare lei oss fordi vi ikke visste hva vi kunne gjøre så du kunne få det godt igjen! Etter en tid gikk det seg til også, og du vokste til. Plutselig kunne du smile, le, krabbe, vinke. Du begynte å legge deg til normale tider, og mamma var fornøyd. Nå savner jeg deg hele kvelden, og har helst lyst til å vekke deg... det er vanskelig dette her, Anniken. Jeg er så altfor glad i deg. Du er så uendelig sårbar, og jeg vet ikke hvordan jeg skal takle det. I går snakket vi om mobbing her inne på DIB. Jeg beskrev noen av tingene som skjedde med meg når jeg var liten, og jeg fikk en utrolig vond følelse. Ikke så mye fordi jeg var trist for min egen del, men fordi jeg ble så redd når jeg innså at dette kunne hende med deg også. At du en dag skulle oppleve å bli mobbet, holdt utenfor, være trist. det er så utrolig vanskelig å tenke på at noen kan komme til å såre deg. At noen KOMMER til å såre deg. Du kommer ikke til å gå gjennom livet på en rosa sky, det må vi bare innse. Jeg kan ikke beskytte deg mot alle farer og dårlige opplevelser. Men jeg kommer til å støtte deg gjennom alt sammen. Jeg kommer til å gjøre mitt aller beste for at du skal få et bra liv. Jeg kommer til å være overbeskyttende, jeg kommer til å bekymre meg. Jeg kommer til å gjøre alle de tingene min mor gjorde, og som jeg lovet meg selv å aldri gjøre mot mitt barn. Hvorfor? fordi jeg kjenner morskjærligheten langt inn i hjerterota. Man blir så glad i et lite menneske at man har lyst å eksplodere. Man vet ikke hvor man skal gjøre av seg, man blir så uendelig redd! Jeg var ikke så gammel når jeg ble gravid med deg, bare 20 år. Men vi bestemte oss for å beholde deg, og det har jeg og pappaen din aldri angret på. Men det viste seg å bli tøft for oss. Mamma og pappa måtte bli voksne fortere enn mange andre. Vi fikk et ansvar som følelsesmessig er utrolig vanskelig å takle, og nok spesielt i den overgangsfasen mellom ungdom og voksen. Jeg hadde hørt masse om at det ikke var så lurt å få barn når man var så ung, og tenkte at folk da snakket om økonomien, forholdet, livsstilen. Men det handlet ikke om det. Det var rett og slett en altfor stor følelse for en ung kropp. Det ordnet seg - jeg klarte å ta denne følelsen innover meg. Og jeg tror absolutt jeg er en god mamma for deg. Det ble bare en så stor overgang for meg. Jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal klare å beskytte deg mot farer resten av livet, unngå at noen sårer deg. og fornuften i meg sier at jeg heller ikke bør gjøre det. For å vite at man har det bra må man faktisk ha opplevd noe negativt - man må ha noe å sammenligne med. Men sånn tenker ikke et mammahjerte. vi vil jo helst låse dere inne så ingenting kan skje dere, vokte over dere 24 timer i døgnet, gi dere alt dere vil ha. Jeg skal prøve, Anniken. Jeg skal gjøre mitt beste for at du skal få en trygg oppvekst. Og jeg skal gjøre mitt beste for å gi deg tillit til meg - slik at du kommer til meg med en gang noe er galt! KJempeglad i deg jenta mi=) Mamma.
Gjest Skrevet 1. mai 2008 #3 Skrevet 1. mai 2008 Print ut å gi til jenta di når hun blir større... Nydelig skrevet. :-)
Har ei tulle med øyne blå <3 Skrevet 1. mai 2008 #4 Skrevet 1. mai 2008 Så fint Akkurat som jeg skulle skrevet det selv... Tårene renner på følsomme meg
2 boys & now pink Skrevet 1. mai 2008 #5 Skrevet 1. mai 2008 ÅÅÅÅÅ så flink du er å sette tanker på papiret. Jeg kjente meg igjen i nesten hvert eneste ord.
solemio Skrevet 1. mai 2008 #6 Skrevet 1. mai 2008 Hvis du noen gang trenger en tale til Anniken har du den vel her.... Nydelig skrevet! Snufs!
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 1. mai 2008 #7 Skrevet 1. mai 2008 Takk takk jenter! det hjelper å få følelsen ut litt, bare skrive uten å tenke på hva du skriver... Jeg tror jeg kunne skrevet en hel bok om hvordan det er å være mamma, og hvor utrolig skremmende det er... Samtidig som det er utrolig fint! Uff, jeg skulle ønske jeg kunne puttet henne inn i magen igjen og hatt henne der til hun var konfirmert...
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 1. mai 2008 #9 Skrevet 1. mai 2008 Lån i vei=) Tidligere tanker om å være mamma: (mye av det samme egentlig) Hver kveld, før jeg skal sove, går jeg bort til senga di. Du er så nydelig når du sover. Så hjelpesløst vakker. Og hver kveld angrer jeg. Jeg angrer på alle småting jeg har gjort som kan ha såret deg. Angrer på sjansene jeg har tatt, som kunne gått galt. Angrer på at jeg lot vær å gi deg oppmerksomhet fordi jeg måtte vaske kjøkkenet. Angrer på at jeg tok sjansen på å la deg ligge et sekund alene på stellebordet - det KUNNE gått galt. Angrer på at jeg ikke allerede er ferdig med utdannelse, slik at økonomien kunne vært enda mer stabil. Og jeg blir livredd når jeg ser deg. Jeg har ansvar for deg, jeg skal hjelpe deg til å bli et voksent menneske. Jeg skal føre deg gjennom livet, og jeg er så redd for at jeg gir de gale rådene, feiler som mor, blir grunnen til at noe går galt med deg. Jeg angrer på tankene jeg hadde. da jg fant ut at jeg var gravid, tenkte vi på å ta abort. Vi var jo så unge, hadde ikke vært sammen så lenge, abort virket så praktisk. Både jeg og pappaen din er glad for at det ikke ble gjort. Men når jeg ser deg nå blir jeg dårlig bare av å tenke på at det engang ble sett på som en mulighet. Jeg er så redd for å feile som mor. Du er så sårbar, og jeg er dessverre ikke perfekt. jeg vil ikke såre deg, Anniken, men av og til er mamma stresset og mer opptatt med andre ting enn å leke med deg. Innimellom tar jeg valg som er den letteste løsningen for meg. Og jeg angrer like mye hver kveld. Jeg kommer aldri til å skade deg eller såre deg med vilje, men jeg kan ikke garantere at ikke uhell kan skje. og disse uhellene er sansynligvis min feil. det er sansynligvis fordi jeg svikter som mamma. og det er så utrolig vanskelig å tenke på. I går begynte jeg å gråte da jeg fant ut at du var sår bak ene øret. Jeg hadde feilet som mamma. jeg kunne oppdaget dette tidligere, så kanskje du ikke fikk vondt. Men hver kveld, når jeg står og ser på deg, lover jeg meg selv at jeg ikke skal gjøre samme feilene neste dag. Så kan jeg bli en litt bedre mamma neste dag, gjøre litt mindre feil. Det vil alltid komme nye utfordringer, jeg vil feile som mamma hver eneste dag. Det ER virkelig verdens vanskeligste jobb. Men jeg vil prøve mitt beste, gjøre det jeg kan for at du skal få et best mulig liv. Jeg elsker deg over alt på jorden, det er ingenting som betyr noe mer for meg enn deg. og jeg tror vi kan klare dette sammen! Kjempeglad i deg vennen...
Gjest Skrevet 1. mai 2008 #10 Skrevet 1. mai 2008 Så utrolig nydelig skrevet. Du er utrolig flink til å skrive!:-) Print det ut og spart det til den lille prinsessa di som helt sikkert har verdens beste og flinkeste mamma:-)
Gjest Skrevet 1. mai 2008 #11 Skrevet 1. mai 2008 Du finner det da her; www.hafrjohnsen.com under lenken inne på Tillas lille krok Vil du ha lenke til bloggen din eller noe sammen med det? Navn etc? Må jo få kredit for skriveriene dine!
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 1. mai 2008 #12 Skrevet 1. mai 2008 Ja, jeg tar vare på alt jeg skriver=)
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 1. mai 2008 #13 Skrevet 1. mai 2008 Du får linke til www.sauensverden.blogspot.com som er skriveverkstedet mitt=) stilig altså, nå er jeg nesten kjendis...=P
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 1. mai 2008 #16 Skrevet 1. mai 2008 Stilig=) du har pm forresten!
Gjest Skrevet 1. mai 2008 #17 Skrevet 1. mai 2008 Du har svar:) Og nå veit du jo hva jeg heter, så egentlig synes jeg du pent kan legge meg til på facebook også *flire*
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 1. mai 2008 #19 Skrevet 1. mai 2008 hmmm... har du mellomnavn som begynner på B?
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 1. mai 2008 #22 Skrevet 1. mai 2008 Nå skal jeg snike, nå! Du får ta en titt på det ene albumet mitt så ser du hvordan dib-treff i bergen ser ut! =)
Gjest Skrevet 1. mai 2008 #24 Skrevet 1. mai 2008 Dibbere i leopardbh! *innser at mine DiBfester kanskje har vært litt dølle*
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 1. mai 2008 #25 Skrevet 1. mai 2008 Ja man må jo leve opp til boobie (nesten)-nicket sitt...=P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå