Gå til innhold

Noen som kan fortelle meg om TRAS-testene??? hvordan de

Anbefalte innlegg

Skrevet

fungerer etc,?? har lest det generelle på tras-sidene, men vil gjerne vite litt mer --hvordan en slik test KONKRET funker

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du bruke det selv?

Eller bruker de det i bhg til ditt barn/ dine barn?

Skrevet

Den likner en sirkel, delt opp i små biter. Disse små delene kan fylles ut/skraveres etterhvert som barnet mestrer disse ulike områdene inenfor språket. Dette kan være ordforståelse, bruken av språket i lek, til å forklare seg osvosv.

Testen er beregnet for barn i alderen 1,5-6 år.

Skrevet

takk for svar. Ingen planer om å bruke det selv, men tror lillemann bør bruke det:-( Bekymret, jeg - han blur to i jini, snakker dårlig

Skrevet

....og fylles ut etter observasjon av barnet i daglige situasjoner.

Skrevet

Det er ped-ledere i barnehager som skal fylle inn tall i en sirkel! :) Det er tall fra 1-3 hvor utviklet barn er i bla språk og bevissthet ang dette! :) Dette skjemaet følger barnet over flere år helt fram til de begynner på skole! Da kan man se fra år til år hva en unge kanskje må få hjelp til å fokusere mer på iløpet av det året! :) Er et skjema for å fange opp barn som kanskje faller ut av en gruppe bla! :) Hvis det blir utskifte av personale, så kan de se på skjemaet og gå direkte inn istedet for å kanskje bruke 6-7 mnd på å "se" et evnt problem til et barn! :)

Vet ikke om det var slikt du lurte på? :)

Sender med linken til skjemaet! :)

http://skolenettet.ls.no/nyUpload/Moduler/Statped/Enheter/Bredtvet/Filer/tras_sirkel.pdf

Skrevet

Hør med pedagogen i barnehagen. Husk bare at språkutviklingen går veldig i rykk og napp, uten at noe nødvendigvis er galt av den grunn:0)

Skrevet

takk for svar..men linken funker ikke...??????????

Skrevet

Helt konkret er det en sirkel med 3 runder utover. Inners er 2-3 år, melloms er 3-4 år og ytters er 4-5 år. Så der det punkter på hva barnet kan, f.eks språklig. Dersom barnet kan det, fargelegger vi den ruta på det punktet.

Skrevet

De bruker det på alle barna i vår bhg, trodde det var vanlig jeg.

Skrevet

Hei

Det er ikke en test, det er en kartlegging av barnas språkutvikling. Det er viktig å understreke det. Vi i barnehagen bruker det til å registrere observasjoner man gjør av barna. Hvis noen har sagt at det er en test til deg, så er det feil. Jeg jobber mye med tras og har vært på mange kurs.

Skrevet

De bruker nok det i de fleste barnehager nå regner jeg med! :) Men er sønnen din veldig tidlig ute når det gjelder fysiske ting da? :) Balanse etc? :) For ofte så er det sånn at de som er tidlig ute fysisk-kan være senere med språket, mens de som er tidlig ute med språket -kan ofte være litt senere med fysikken! :)

Skrevet

hehe, sant det.På et motorike er han knallgod.. Har klatret lenge, balanserer, hopper, hinker likeså. Han er utrolig sterk. Så 2noe" har da han også fått

takk for hjelp jenter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...