Gå til innhold

Hvordan vet man om en baby har urinveisinfeksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leah har hatt høy feber i 2 dager nå, men ingenting annet feiler henne, hun er blid og i god form. Hun fikk en tann dagen før hun fikk feber, men det sies jo at det ikke er grunnen til at de har feber? Hun er veldig rød i tisserompa, så derfor jeg tenkte urinveisinfeksjon..Hvis hun fortsatt har feber i morgen så ringer jeg lege uansett, det må jo være noe som feiler henne når hun har 39-40 i feber. Hun er snart 9 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ta med urinprøve til legen så ser de det ganske fort. Du får tak i poser til urinprøver til babyer på apoteket. Mini hadde urinveisinfeksjon da han var 6 mnd noe som er veldig uvanlig for så små gutter. Han hadde da veldig vondt når han tisset og var rød på tissen. Han hadde ikke feber men det kan de ha når de har UVI. Hvis hun begynner å kaste opp så bør du ringe legevakta da det kan være tegn på at infeksjonen har gått utover nyrene. Det var det vi fikk beskjed om hvertfall.

Skrevet

Hmm..ja får høre med legen imorgen, hvis hun har feber i morgen tidlig så ringer jeg med en gang de åpner. Takk for svar:)

Skrevet

Min snupp har hatt UVI, da lukta bleiene veldig stramt, hun grein til når hun tissa (fant jeg ut), men hun hadde ikke særlig feber. Hun hadde også hals/ørebetennelse samtidig så hun fikk pencilin mot det. Husk når du kjøper poser så skal det være for jente.

Jeg hiver heller inn en forslag på 4.barnesykdom. Da har hun høy feber, 39-40 i 3 dager, så forsvinner feberen og utslett som ikke klør dukker opp. Vi gav stikkpiller 3 ganger i døgnet, for ikke å få feberkramper av den høye feberen, høres mer ut så det for min del, uten at jeg er noen lege..

Skrevet

Det er ikke bare at hun er sår i rompa da, prøv å smør med sink salve, men jeg sier ikke at det ikke er UVI altså

Skrevet

Ja kanskje det, da vil vel utslettet dukke opp i morgen? Da har hun hatt feber i 3 dager hvis hun fortsatt har feber da. Lukter ikke stramt av bleiene, så det er vel ikke det. Takk for svar:)

Skrevet

Kan selvsagt være at hun bare er litt sår, har smurt ved hvert bleieskift i dag:) Prøver bare å finne en grunn til febern egentlig:)

Skrevet

Okei, her står d om den 4.

Den 4 barnesykdom (exanthema subitum – tredje dags utslett)

er en svært vanlig og uskyldig virus-sykdom. Den opptrer i løpet av de 2-3 første leveår ( oftest litt før barnet er 1 år). Sykdommen skyldes et herpez-virus kalt Herpez 6 (Dette virus er i slekt med Herpez virusene som lager munnsår og genital sår).

Det typiske er at det litte barnet får høy feber, litt hovne lymfekjertler i nakken, ofte ikke forkjølet. Ingen skjønner hvorfor det er feber !! Barnet er slapt, men med god almentilstand. Høy feber varer i 2-3 dager ( link til Feber hos barn), når barnet da er bortimot feberfri kommer utslettet. Det er et rødt småflekket utslett som utvikler seg på brystet, rygg,hals ,armer og bein.( se bilde: attachment) Det varer i 1-3 dager, klør ikke.

Det gir ingen kjente komplikasjoner.

Hvis barnet ditt har hatt høy feber i 2-3 dager, men ikke er særlig syk: La da være å gå til lege !! Vent på utslettet dagen etter. Da har du forklaringen !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...