Gå til innhold

Noen som kan forklare meg hvordan mr fungerer???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal i mr i mårra, vet ikke hvordan det er å ligge i en slik maskin, men tror det kan være litt klaustrofobisk???

Noen som kan si litt om hvordan det er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter litt på denne jeg! skal også ha mr undersøkelse i forbindelse med gallestein....

Skrevet

Hei!

Å ta mr er helt smertefritt, men kan av noen oppleves som litt klaustrofobisk. Man ligger inni en slags "trommen" som er ganske trang og man må ligge helt stille for at det ikke skal bli bevegelsesartefakter (forstyrrelser på bildene).

Du får på deg høretelefoner slik at personalet kan snakke til deg mens du ligger der inne og forklare deg at de snart er ferdig etc. Og du får med deg en ringeknapp i hånden som du kan trykke på dersom det er noe og du vil ut.

Jeg anbefaler deg å si i fra på forhånd dersom du er nervøs eller har klaustrofobi for da vil de snakke og forklare ting litt bedre for deg og føler deg kanskje tryggere. Det hender noen ganger at pasienten ikke klarer å gjennomføre undersøkelsen grunnet klaustrofobi, og hvis det er tilfelle så blir det noen ganger tatt ct isteden. CT er en annen undersøkelse hvor de også kan se en del av de samme tingene, men ikke alt kan sees like bra på CT som på MR. Og hvis du tar MR så utsetter du deg ikke for noen stråling slik som ved en CT undersøkelse.

Håper du ike gruer deg så mye nå, for det er en veldig fin måte å få undersøkt seg på og ikke noe farlig eller vondt.

Hilsen en som har jobbet på røntgeninstitutt tidligere....

Gjest Orkideen
Skrevet

Jeg har vært til MR undersøkelse. Først ble jeg forklart hvordan undersøkelsen skulle foregå, så fikk jeg lagt inn en veneflon i armen hvor de satt inn kontrast væske. Deretter fikk jeg utdelt en knapp å trykke under undersøkelsen hvis jeg skulle få klaustrofobi og de måtte avslutte MR`en. Deretter ble jeg kjørt inn i trommelen. Den er trang, men jeg opplevde den ikke som klaustrofobisk. Det bråker en del, men ikke ubehagelig mye. Undersøkelsen var over i løpet av et kvarter eller tyve minutter. Jeg opplevde det som en grei undersøkelse.

Ønsker deg dere lykke til begge to.

Skrevet

jeg tok mr av nakken etter en bilulykke.

du ligger flatt, så får du på hørselsvern(av noe slag), får også tilbud om musikk. men det bråker så mye at det er vanskelig å høre musikken da. kan nok bli litt klaustrofobisk, men lukk øynene og slapp av. tar nok ca. 20-25 min

Skrevet

Når det gjelder kontrast så glemte jeg å nevne at noen får det og noen får det ikke, det kommer an på hva de skal undersøke og i hvilken kroppsdel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...