Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

akkurat fått ei skjønn lita datter som barnefaren ikke vil ha noe å gjøre med. han er ikke interessert i å kommunisere med meg. fikk brev fra nav ang farskapet, vet han må erkjenne det, men vet ikke hva han kommer til å gjøre. noen som vet om eller hvor man får tak i skjema slik at han heller kan skrive fra seg foreldreretteN? eller om hvordan dette gjøres...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

samme greia her,og det er ikke bare bare..

Men,sånn jeg har forstått det kan han ikke bare skrive fra seg en foreldrerett når han er far og er oppført..Da måtte du nok ikke ført han opp i utgangspunktet!Kan være jeg tar feil altså...men tror ikke det:p

Skrevet

Han vil bli kallt inn til blodprøve om han ikke skriver under på farskap - dette ordner nav. Men han kan ikke skrive fra seg "foreldreretten". Ikke noe som heter det. Foreldreansvar er det nok du mener, og dersom dere ikke bodde sammen ved fødsel har du foreldreansvaret alene allerede. Foreldreomsorgen er det også du som har allerede siden jenta er ca nyfødt, bor hos deg og han ikke er interessert. Han kan ikke skrive fra seg noe. Eneste han kunne skrivd fra seg er om han hadde del i foreldreansvaret, og da latt deg ha hele, men han vil fortsatt stå oppført som far og være bidragspliktig.

Skrevet

okay:).. er så himla vanskelig å forstå seg på det der.. leser i vei, men blir ikke klokere akkurat.. takk:)

Skrevet

Å skrive under på farskap er ikke det samme som å ha foreldrerett/foreldreansvar.

Er han oppført som far, så blir det stående, for barnet har rett til å vite hvem både mor og far er. Vil han ikke skrive under på farskapet, kommer nok NAV til å kreve det, uanhengig av deg:)

Skrevet

faren til snuppa mi nektet også og erkjenne farskapet til å begynne med, men gjorde det til slutt etter mye om og men. har har ingen kontakt i dag, men står på papiret som biologisk far. jeg har foreldreansvaret og den daglige omsorgen, eneste bf gjør er å betale bidrag. hvis han nekter så kommer nav til å kreve at han tar farskapstest, i værste fall vil de dukke opp på døra hans med politiet. det var det jeg måtte true med for å få bf til å få ræva i gir og skrive under.

lykke til! om jeg skal være ærlig så er jeg bare glad til at han ikke har kontakt med oss. vanskelig å forhold seg til noen som egentlig ikke vil ha kontakt!

Skrevet

han har tidligere sagt han ikke vil ha noe med ho å gjøre, når jeg nå spurte om han kom til å skrive under fikk jeg ikke noe svar i det hele tatt. navnet hans på papiret er viktig for meg, fordi jeg synes ho har rett til å vite hvem han er. vil han ikke ha noe med ho å gjøre er det hans tap. bedre å ikke ha noe med han å gjøre eller ha en som er fra og til synes jeg i alle fall:) jo takk for det:). han sagt til han at vist han ikke skriver under kan han riskiere de henter han..

Skrevet

Siden dere ikke var samboere, har du foreldreansvaret alene. Dvs at du kan avgjøre både store og små forhold/spm. i forhold til barnet, det være seg pass, opprettelse av bank-konto, flytting m.m. UTEN barnefarens godkjennelse. Så barnefaren trenger i ditt tilfelle ikke skrive fra seg noen "foreldrerett" (du mener sikkert foreldreansvar).

Derimot har barnet rett til å treffe sin far, det vil i praksis si at faren har rett til å få samvær med barnet uansett hvor mye eller lite han har stilt opp for barnet, og uavhengig av foreldreansvar. Hvis han ikke vil erkjenne farsskapet, kan du likevel oppføre han som far, så vil NAV sørge for at det blir verifisert via DNA-test. Men erkjennelse av farsskap gir ikke i seg selv noe foreldreansvar, må du huske. Farskapet innebærer derimot en del plikter for far, deriblant bidrag, samt at barnet har rett til samvær med far. (Men ingen rett vil pålegge en far å ha samvær med barnet sitt, dersom han ikke vil).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...