Gå til innhold

Hvordan virker ventolin på deres små?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minien fikk for to dager siden..

Har brukt den litt nå,men etter han har fått den,så virker den bra en liten periode,men så synest jeg han blir enda tettere igjen når den har sluttet og virke..

Står att den skal virke minst 4 timer,men det gjør den så absolutt ikke...

Max 2 timer,helst mindre synest jeg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi syns ikke den virker noe særlig på vår gutt. Vi har brukt opp to stykk. Skal til legen fredag og be ham finne ut hva som feiler gutten vår (ikke noen diagnose).

Skrevet

Hvorfor har han fått ventolin? Hva er symptomene hans?

Skrevet

Kiropraktor funka 100 ganger bedre og raskere.

Skrevet

Synes den virker bra jeg. Eldste på snart 3 får det i perioder, når han plages med falsk krupp.

Skrevet

Var det til meg eller til HI?

lille vampyr får den fordi han er veldig surklete i brystet og veldig veldig tungpustet og har vært det siden oktober omtrent.

Han har ikke astma eller noe slikt (ikke påvist noe enda hvertfall).

Han har fått ventoline mellom 2 og 4 ganger daglig i noen måneder nå.

Skrevet

V ar egentlig til HI.

Ventoline skal brukes når barna er veldig tett pustet. Da kan man gi opp til 6 doser etter hverandre. Når barna blir sånn tung pustet så vrir pusterøret seg nesten som en vaskefille. Ventolinen får muskelen til å slappe av og åpne seg.

Flutide derimot skal brukes fast når barna produserer mye slim for å stoppe slimdannelsen. Så ventoline ved "anfall". Flutide for å holde pusten ved like.

Skrevet

Han har muligens astma,skal på sykehuset,men har ikke fått time enda.

Har fått Flutide,men pusten er ikke bra av bare den,så skulle prøve ventoline også,men nå har han blitt forkjølet igjen,og jeg synest ikke den virker slik den skal...

Derfor jeg lurte på om det er slik den virker på deres små også,eller om jeg skulle ringt legen og fått noe annet..

I det hele så synest jeg ingenting av de virker noe særlig.

Skrevet

Merkelig at vi fikk den egentlig om det du sier stemmer NoDoubt. Vår gutt har ingen anfall av noen type.

Skrevet

Gutten våres har ingen anfall han heller,han er liksom tett hele tiden,med surkling og hosting,noe som er værre under forkjølelse,og han er rimelig bra da han ikke er det,men ha er jo forkjølet nesten hele tiden også..

Skrevet

Dette lyder veldig kjent, har to som har hatt/har astma. Den ene har hatt et astmaanfall, den andre ikke. Det er ikke det som definerer om en har astma eller ikke, det er typen tetthet i brystet.

Flutide tar en stund (uker...) før en ser virkingen av den. Ventoline er en "anfallsmedisin", det er riktig, men det betyr ikke at det er feil å gi den til unger som ikke har astmaanfall. Den hjelper til slik at luftveiene slapper av og det blir lettere å puste, også for dem som er slimete og tette hele veien. Ventolinen gir ikke nøvendigvis noen virkning som vi som foreldre merker når det ikke dreier seg om astmaanfall, men det betyr ikke at den ikke hjelper slik at det er lettere for ungen å puste.

er du usikker syns jeg uansett du skal ringe legen, i alle fall hvis almentilstanden er dårlig også!

Skrevet

Jeg har gitt vesla på 19 mnd Ventolin 3-4 ganger, for å teste det ut. Har vært fram og tilbake hos leger pga hoste siden i høst.

Legen sa at om det er astma, vil Ventolinen virke innen 10-15 min, noe jeg ikke synes den har gjort. Hun hoster mye likevel.

Så, vi ble sendt på sykehuset for å ta røntgen av lungene hennes, og de fant innsnevring på bronkiene (eller hva det var han kalte det).

Det er antakelig ikke astma hun har da, og da vil heller ikke Ventolinen virke.

Ble satt på antibiotikakur for å se om det som er i lungene forsvinner. Og hun virker myye bedre nå altså, etter en uke med antibiotika.

Skal tilbake til legen om 14 dager, så får vi se hva han sier da...

Skrevet

Vi skal til legen med vår i morgen.

Hva er det vi bør spørre om da?

Vi vil gjerne vite hva som er galt med denn gutten siden han alltid er tett i brystet, vibrerer når han puster og er veldig tungpustet. Er det utredning man ber om da eller? Hva slags prøver kan de ta av ham?

Skrevet

Syns dere skal snakke med legene om dette.

Vi fikk utskrevet både ventolin og flutide etter et anfall, dette var på sykehuset. Vi ventet da på utredning. Da vi kom på utredning viste det seg at jeg hadde brukt medisinene feil, brukt de omvendt. Fikk det da nøye forklart og lapp med meg hjem.

Var litt stresset da hun fikk medisinene etter anfallet så fikk ikke ting med meg skikkelig. Det var visst vanlig...

Skrevet

Jo, men vår får KUN ventoline. Og ikke som medisin etter anfall. Vi er ganske sikre på at det er slik legen mente det.

Skrevet

Ventolin som skal gi daglig? Det er det ikke poeng i fikk jeg beskjed om på sykehuset. Da er det flutide som skal brukes.

Skrevet

jeg synest du skal be om en utredning på sykehuset jeg.

Be legen sende en henvisning dit.,så kommer det en time til dere i posten

Skrevet

septemberstjerna og Martine

Men hostet hun bare.eller hadde hun andre astma symptomer også?

Har ikke vært slik lenge hun da..

Skrevet

Stort sett bare hoste ja, uten feber. Hoster som regel så hun spyr. Og den verste hostingen er om natta, begynner en time eller to etter at hun har lagt seg. (Rommet hennes er alltid reint og godt utluftet når hun legges)

Men det er selvfølgelig verre i perioder der hun er forkjølet i tillegg.

Legene finner ingen ulyder når de lytter på henne, og hun er vel "normalt" surklete i brystet som andre barn som går det første året i bhg ;)

Men grunnen til at de fortsatt utreder henne, er fordi hosten har pågått i ca et halv år.

Jeg håper for min/vår del at det bare er snakk om en langvarig infeksjon, og ingen astma.

Skrevet

Sønnen min på 2 år har astma. han går på flutide fast og ventoline når han er ekstra tett enten ved anstrengelse eller forkjølelse. han blir som oftes tett under forkjølelse. Etter et kraftig astma anfall da han var rundt året, måtte vi begynne med forstøver apparat når han er tett ved forkjølelse. ingenting annet som hjelper da. da får han flutide morgen og kveld som vanlig (får dobbel dose fast forresten,holder ikke med enkel) og ventoline hver 4.time. men av og til har ventolinen veldig kort effekt. bare 1-2 timer ,også er han like tett igjenn. men det er som oftes fordi vi har venta for lenge med å starte med forstøver beh. slik at infeksjonen har fått for lang tid til å sette seg. men nå den har så kort effekt konakter vi alltid legen. det har vi fått beskjed om å gjøre også. noen ganger må han legges inn og får blandt annen rasemisk adrenalin i tilegg. men gutten min bruker å bli veldig tett også da....

men uansett så skal ingen måtte være nødt til å gå rund å være konstant tett og surklete. da har jeg ville krevd utredning og sterkere eller event. andre medisiner!

Skrevet

Leste nettopp ett innlegg på lommelegen nå om såkalte ''hostebarn''.

Før i tiden så hadde de ikke noe å tilby dem,men de ble alle bedre innen 2 års alderen. ;)

Men i dag så har de medisiner mot det,så legen gir det mens de fortsatt hoster slik att de slipper dårlig nattesøvn m.m

Skrevet

vi fikk ventolin på barneklinikke når datteren vår hadde vært innlagt en natt me luftveisinfeksjon som de kalte det, hun hadde ingen anfall men var veldig tett å hadde litt slim også.. vi fikk kun ventolin å¨det var fordi det skulle åpne luftveiene for henne

Skrevet

Ja, det samme har jo jeg hørt. Men vi får høre med legen, han er jo ikke ekspert på alt mulig heller, kanskje han kan henvise oss til noen som er det om han ikke vet selv.

Skrevet

Gir dere ventolin om natta da?

Minien her sover stort sett bra om natta,men siden det står inntil 4 ganger daglig,og siden han ikke trenger det om natta,så da betyr det att jeg kan gi han ventolin hver 4. time på dagen da?

Har ikke turt å gitt han 4 ganger om dagen,bare slik i 'tilfelle' han skulle trengt om natta...

Skrevet

Det er forskjell på hvorfor de får ventoline. Flutide virker forbyggende og hjelper ikke på akutt tetthet. Dersom de er konstant tette trenger de å få ventoline for å hjelpe på å åpne opp :-) har vi fått beskjed om på allergipoliklinikken på sykehuset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...