Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen type klatreplante jeg kan plante i krukke?

Videoannonse
Annonse
Gjest Rebel & frøken ledning
Skrevet

Så lenge du har espalier bak burde du kunne plante det meste=)

Klematis er jo veldig fint i krukke.

Hvis du ikke kan bruke espalier, kan du prøve med f.eks klatrehortensia som har sugekopper som fester seg til veggen.

Skrevet

Oj! Det var svaret sitt det, tenker jeg. Er du muligens litt over middels glad i blomster og planter eller er det jeg som er helt håpløs?

Jeg tenkte å bruke espalier. Det er ved inngangspartiet mitt, der er det kun sol om morningen. Inngangen har overbygg på ca 1,5mtr og da tenkte jeg at jeg kunne sette espalieret mellom veggen og stolpen ute på trappa. Og bruke krukker til å ha klatreplanten i. Tror at det kan bli litt lunere der da.

Skrevet

Jeg er utdanna gartner, derfor jeg kan dette...=P

Det høres ut som en lur løsning det der da=)

Mye du kan bruke, f.eks villvin. Men de er helt "ville", og kan begynne å vokse inn i huset og sånt...=P

Bor du på sørlandet kan du prøve deg med druer, feks. Jeg har vært med på å dyrke druer utendørs, med suksess. de må ha det lunt og varmt, men det bør jo helst være en del sol der da...

Klatreroser er jo også en mulighet, men da bør du ha en litt dyp og bred potte. Får klatreroser til alle forhold og i alle farger=)

Skrevet

Bor i Indre Østfold.

Tenker også på at det kan være ganske vindfulle høststormer og det er jo også relativt kalde vintermåneder. -15 til -25 i korte perioder.

Hva da med at de står i potter... blir de mer sårbare av det?

Tror ikke jeg tør bruke villvin da vi har murvegger i første etasjen. Har panikk for at de skal "bryte" seg inn i murpussen...

Skrevet

Okey... veldig viktig å bruke potte som det er hull i bånn på, så det får drenert skikkelig. ellers er faktisk dypfrost bedre enn bergensfrost som varierer veldig. Så det burde gå bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...