Gå til innhold

Hvorfor blir bare blomkålsuppen kornete hele tiden?

Anbefalte innlegg

Gjest Rebel & frøken ledning
Skrevet

Lagde verdens beste hjemmelagde blomkålsuppe i dag, som var perfekt på smak - men jeg FÅR den ikke glatt/jevn i konsistensen!

Noen som vet hva som kan gjøres for å få den skikkelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det som er kornete? Blomkålen? Sil den i gjennom et håndkle og tilsett noen buketter blomkål, hvis du vil ha blonkål i.

Skrevet

Altså, jeg moser hele greia med stavmoser fordi jeg vil ha suppen ganske tykk og med myyyye blomkål i... har i 1,5 blomkålhode til 1 liter med væske omtrent.

Så når jeg har most det er den ikke "glatt" slik som på restaurant, men kornete med masse små "blomkålkorn". hehe, tok du den? vanskelig å forklare...

Skrevet

hmm hvorfor moser du det?

Jeg har også i så mye blomkål men bruker små buketter. Har bare i mer meljevning om jeg vil ha den tykkere.

Bruker også ost og bacon i =)

Skrevet

Jeg går på lavkarbo-diett så kan ikke bruke meljevning... derfor moser jeg all blomkålen istedenfor, for å få skikkelig konsisens på den=)

ost og bacon må man ha oppi da! =)

kanskje jeg ikke koker blomkålen lenge nok?

Skrevet

Det har med melken å gjøre. Hell forsiktig i melken på slutten av koketiden,og ikke overkok.

Skrevet

aha =)

Ja da ville jeg koket den lengre, da vil jeg tro den koker sunn til slutt.

Skrevet

hm, jeg bruker ikke melk heller jeg (den forbaskede dietten...=P)

men bruker vann og fløte, blir vel det samme da? skal prøve det neste gang, takk for tips=)

Skrevet

ja den må jo det.

neste gang koker jeg vann,blomkål, hvitløk og buljong i timesvis, og så moser jeg det og heller fløten på forsiiiiktig helt til slutt, så blir det vel bra!

Hm skal jeg ha i smør og olje før eller etter fløte da tro?

Avanserte greier dette her...=P

Skrevet

Vel,da er det fløten sin "feil" (hvis du snakker om små prikker i suppa,altså)

Det er en prosess som skjer, om man kokmer den opp for hardt iallefall,

Hvorfor kan du bruke fløte,men ikke melk?

Skrevet

Melk inneholder mye karbohydrater, mens i fløten er det masse fett og proteiner og lite karbohydrater, og da må kroppen bruke av fettlageret istedenfor å bruke de karbohydratene som inntas (inntar jo nesten ingen). enkelt forklart=)

Skrevet

på lavkarbo kan du jevne med johannesbrødkjernemel (helsekost) utrørt i litt vann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...