Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 1. mai 2008 #1 Skrevet 1. mai 2008 Lagde verdens beste hjemmelagde blomkålsuppe i dag, som var perfekt på smak - men jeg FÅR den ikke glatt/jevn i konsistensen! Noen som vet hva som kan gjøres for å få den skikkelig?
Gjest Skrevet 1. mai 2008 #2 Skrevet 1. mai 2008 Hva er det som er kornete? Blomkålen? Sil den i gjennom et håndkle og tilsett noen buketter blomkål, hvis du vil ha blonkål i.
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 1. mai 2008 #3 Skrevet 1. mai 2008 Altså, jeg moser hele greia med stavmoser fordi jeg vil ha suppen ganske tykk og med myyyye blomkål i... har i 1,5 blomkålhode til 1 liter med væske omtrent. Så når jeg har most det er den ikke "glatt" slik som på restaurant, men kornete med masse små "blomkålkorn". hehe, tok du den? vanskelig å forklare...
Libido- Skrevet 1. mai 2008 #4 Skrevet 1. mai 2008 hmm hvorfor moser du det? Jeg har også i så mye blomkål men bruker små buketter. Har bare i mer meljevning om jeg vil ha den tykkere. Bruker også ost og bacon i =)
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 1. mai 2008 #5 Skrevet 1. mai 2008 Jeg går på lavkarbo-diett så kan ikke bruke meljevning... derfor moser jeg all blomkålen istedenfor, for å få skikkelig konsisens på den=) ost og bacon må man ha oppi da! =) kanskje jeg ikke koker blomkålen lenge nok?
Northernlights Skrevet 1. mai 2008 #6 Skrevet 1. mai 2008 Det har med melken å gjøre. Hell forsiktig i melken på slutten av koketiden,og ikke overkok.
Libido- Skrevet 1. mai 2008 #7 Skrevet 1. mai 2008 aha =) Ja da ville jeg koket den lengre, da vil jeg tro den koker sunn til slutt.
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 1. mai 2008 #8 Skrevet 1. mai 2008 hm, jeg bruker ikke melk heller jeg (den forbaskede dietten...=P) men bruker vann og fløte, blir vel det samme da? skal prøve det neste gang, takk for tips=)
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 1. mai 2008 #9 Skrevet 1. mai 2008 ja den må jo det. neste gang koker jeg vann,blomkål, hvitløk og buljong i timesvis, og så moser jeg det og heller fløten på forsiiiiktig helt til slutt, så blir det vel bra! Hm skal jeg ha i smør og olje før eller etter fløte da tro? Avanserte greier dette her...=P
Northernlights Skrevet 1. mai 2008 #10 Skrevet 1. mai 2008 Vel,da er det fløten sin "feil" (hvis du snakker om små prikker i suppa,altså) Det er en prosess som skjer, om man kokmer den opp for hardt iallefall, Hvorfor kan du bruke fløte,men ikke melk?
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 1. mai 2008 #11 Skrevet 1. mai 2008 Melk inneholder mye karbohydrater, mens i fløten er det masse fett og proteiner og lite karbohydrater, og da må kroppen bruke av fettlageret istedenfor å bruke de karbohydratene som inntas (inntar jo nesten ingen). enkelt forklart=)
Pysa Skrevet 1. mai 2008 #12 Skrevet 1. mai 2008 på lavkarbo kan du jevne med johannesbrødkjernemel (helsekost) utrørt i litt vann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå