Gå til innhold

krem for strekk merker

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det noen som vet om noe kremer for strekk merker. er redd for og få det. det er jo så stygt. har lyst og bruke noe så jeg ikke får det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har fått tips å bruke A-creme. en brun krukke som fås på apoteket.

mange mener det ikke finnes noe som vil hjelpe,siden det er underhuden som sprekker, men jeg skal nok prøve likavel. har bare brukt vanlig fet bodylotion hittil jeg....

Skrevet

Litt info om strekkmerker hentet fra pasienthåndboka på nett, om noen er interessert i å høre en profesjonell mening om saken.

(http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=23933)

Strekkmerker:

Strekkmerker oppstår på grunn av rask vektøkning, hurtig vekst eller ekstremt vekttap både hos kvinner og menn. Tilstanden er imidlertid langt hyppigere blant kvinner enn menn fordi storparten av tilfellene med strekkmerker oppstår i svangerskapet.

I svangerskapet endres den gravide kvinnens hormonutskillelse betydelig. Det vil hos de fleste føre til hudforandringer 1 . Disse er godartede og går gjerne tilbake etter fødselen, men det finnes unntak. Et av disse er strekkmerker - striae gravidarum.

Hva er strekkmerker?

Strekkmerker (striae) er skader som oppstår i kroppens underhud. De opptrer i starten som rosa til blåfiolette striper eller bånd på magen, setepartiet, brystene, lårene eller armene. Stripene innebærer overstrekking av elastiske fibre i huden. Disse fibrene gjenvinner ikke sin elastisitet, noe som gjør at det i de aller fleste tilfeller dreier seg om varige endringer i huden.

Strekkmerker angis å forekomme hos opptil 90% av alle gravide kvinner mot slutten av svangerskapet 2 , 3 . Strekkmerker er vanligere blant yngre kvinner, blant kvinner med store babyer og overvektige kvinner 4 . Ikke-hvite og kvinner med tidligere oppståtte strekkmerker på bryst eller lår, eller som har en familieopphopning av strekkmerker, har også økt risiko 5 .

Overvektige og kroppsbyggere tilhører også risikogruppene for å få strekkmerker.

Hva forårsaker strekkmerker?

Det er mange årsaker til tilstanden. Det inkluderer fysiske faktorer (strekking av huden) og hormonelle faktorer (effekter av steroider fra binyrene, østrogen og relaxin på hudens elastiske fibre). I svangerskapet er det den raske veksten av magen som gjør at huden "revner", og det oppstår typiske vertikale striper.

Ved sterk overvekt vil også huden etter hvert gi etter og det oppstår strekkmerker. Sterk muskelvekst hos kroppsbyggere kan føre til at f.eks. huden på overarmene gir etter. Hos personer med Cushings sykdom eller personer som behandles med høye doser kortison over lengre tid, vil det kunne oppstå strekkmerker.

Kan strekkmerker forebygges?

Tallrike kremer, balsamer og oljer - vitamin E-krem, kakaosmør, aloe vera lotion, olivenolje - brukes av mange til å forebygge strekkmerker. Dog finnes det ikke forskning som beviser at disse tiltakene er effektive 6 .

Noe forskning har vist at midlet tretinoin (Aberela) kan dempe utviklingen av strekkmerker. Det gjelder de strekkmerkene som er mindre enn seks uker gamle og som fortsatt er rosa eller røde på farge. Imidlertid, tretinoin kan være skadelig for fosteret og skal ikke brukes i svangerskapet.

Kan strekkmerker behandles?

Det finnes heller ikke noen effektiv behandling mot oppståtte strekkmerker. Mange midler prøves imidlertid, men felles for dem er at de er uspesifikke og mangler vitenskapelig bevis for at de virker. Tretinoin (Aberela) angis av noen å kunne hjelpe litt 7 , men det forutsetter som angitt ovenfor, at strekkmerkene er ferske - mindre enn seks uker gamle. Tretinoin er imidlertid ikke godkjent for bruk på denne indikasjonen i Norge. Sikkerheten hos ammende kvinner som eventuelt prøver dette midlet, er ukjent, men i følge produsenten er det ikke observert uheldige effekter på barnet.

Fysisk aktivitet og trening motvirker overvekt og bidrar til å stramme opp huden. Regelmessig mosjon og trening vil derfor gjøre strekkmerkene mindre synlige.

Laserbehandling er også en mulighet, men så langt finnes det ingen gode vitenskapelige oppsummeringer av effekten av slik behandling 8 . Det finnes heller ikke gode kirurgiske tilbud. Eventuell kirurgi mot strekkmerker defineres som kosmetisk, og kostnadene dekkes ikke av det offentlige.

Hvordan er prognosen?

Strekkmerkene krymper etter fødselen, men de forsvinner vanligvis ikke fullstendig. De fleste strekkmerker blekner med tiden. De blir hvitlige eller hudfargede striper og fremtrer litt voksaktige.

Skrevet

Jeg smørte meg daglig (nesten iallefall, det var noe kvelder jeg ikke orket...) med oliven BodyButter fra Body Shop i begge mine forrige svangerskap, og jeg fikk ingen strekkmerker.

Etter anbefalinger fra andre med strekkmerker smørte jeg brystene, magen, nedre del av ryggen, hoftene, rumpa og lårene! Det er tydligvis ikke bare rundt magen de kan forekomme...

Skrevet

Brukte coco bodybutter STICK (formet som en deo) fra body shop forrige gang og fikk ingen strekkmerker. Om dette var årsaken eller ikke kan jeg ikke svar på, men det er sikkert at den skal brukes i denne omgange og;)

Ellers lukter den deilig kokos og sommer så den er fin uansett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...