Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #1 Skrevet 1. mai 2008 Hvordan tilbereder dere mme`en?? WHO sier at den skal blandes i 70 grader mens det står annerledes på pakkene..blir litt forvirret!! Den dødelige bakterien som KAN finnes i melkepulveret... hvor alvorlig er den egentlig?? og hvor stor sannsynlighet er det for at den finnes?? *Hvis man lager ferdig kokt vann på flasker i kjøleskapet og varmer i micro+pulver så blir jo ikke pulveret blandet i mens vannet er veldig varmt.. hvor skummelt er det å ikke gjøre det?? *og hvis man lager FERDIG 3 flasker om gangen.. Koker vann-blander inn pulveret når vannet er varmt og avkjøler raskt og setter i kjøleskapet.... hvordan er dette i forhold til den andre måten over her? Da blir jo pulveret blandet i mens vannet er veldig varmt og det som anbefales.. men er det DEN farlige bakterien som kan "blusse" opp igjen hvis melka ikke blir kjølt ned raskt nok?? eller er det andre bakterier...???
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #2 Skrevet 1. mai 2008 Denne bakterien har foreløpig ikke forekommet i Norge.. Jeg tror nesten du må finne din egen måte å gjøre ting på! For meg blir det altfor tungvint å skulle ha oppi pulveret ved 70 grader og bare lage en flaske ad gangen. Melken skal jo være fersk også! Så du må nesten finne din egen måte å gjøre det må.. Vi setter flasker med kaldt kokt vann i mikro har i pulver,rister og ferdig. Mange jeg kjenner lager flasker for 1 døgn ad gangen og har i kjøleskapet. Du må bare finne det som funker best for deg!
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #3 Skrevet 1. mai 2008 finnes den i melkepulveret i andre land da?? er det,det?? Hvorfor står det egentlig at i HIPP skal det nedkjøles til 50-60 grader før pulveret haes i,NAN: 40 Grader og COLLETT: 70 grader??? Jeg blir helt forvirret av det her selv... Jeg har heller ikke sjangs til å lage en og en flaske hver gang! Håpløst! Har hatt kokt kaldt vann på flasker jeg og.. men gikk over til å lage ferdige flasker for da blir pulveret blandet i når vannet er veldig varmt.. samtidig så blir det og feil... for da er de ikke 100% ferske til hvert måltid!! og mange tar varmt og kaldt vann og blander men det syns jeg og er tungvindt!
Gjest Skrevet 1. mai 2008 #4 Skrevet 1. mai 2008 Man blir liksom litt redd for denne bakterien også når det skrives om den...
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #6 Skrevet 1. mai 2008 "Den dødelige bakterien som KAN finnes i melkepulveret... hvor alvorlig er den egentlig?? og hvor stor sannsynlighet er det for at den finnes??" Skjønner ikke helt hva du er ute etter , men er den dødelig , ja , så er det så alvorlig at man kan dø av den !! Og er den funnet , ja så finnes den ! Og jeg kan ikke skjønne hva som er så vankelig med å blande en og en flaske med vann på 70 grader ! Det er det som WHO anbefaler , og da vil jeg følge de rådene for å unngå at min baby får bakterien . Sånn gjør jeg det når jeg blander mme ; 1) Koker vann i fem min. i kjele på ovnen . 2) Heller vann på flaken , og setter den litt på benken. 3) Når vannet begynner å bli litt avkjølt . ca 70 grader. Dette tar jeg litt på gefilen. blander jeg i pulveret , og rister flasken godt. 4) Så setter jeg den i kaldt vannbad for å avkjøle.
brummemamma- Skrevet 1. mai 2008 #7 Skrevet 1. mai 2008 Jeg ble i alle fall redd for denne bakterien - så vi lager en flaske om gangen. Hver enkelt må bestemme selv hvordan de gjør det. Bakterien er farlig, men veldig veldig sjelden, så svært lite sannsynlig at barnet blir syk. Dersom du lager mange flasker om gangen kan det og oppstå andre bakterier - dette er i alle fall hva jeg har lest og sjekket med venner som forsker på bakterier og virus. Vi blander kaldt og varmt vann, det var litt styr i begynnelsen men blr fort en vane og nå synes vi ikke det er stress i det hele tatt. Vi har alltid en termos med varmt vann stående, og flasker med kaldt. Vi fyller drikkeflaskene med pulver en eller to ganger i døgnet, og termosen litt oftere. Vi lager nesten alltid full flaske (har ulike størrelser) så lett å fylle flaskene på forhånd, og lett å blande kaldt og varmt vann. Denne metoden fungerer også greit på reise og tur der du ikke alltid har kokemuligheter. Vi bruker tid på disse flaskene og koking av vann og utstyr, men mye mindre enn mange på å amme, og så kan vi og spise hva vi vil, og ubekymret ta et glass vin og slipper å pumpe i dagesvis dersom vi skal vekk, og pappaene kan delta på en annen måte.
Gjest Skrevet 1. mai 2008 #8 Skrevet 1. mai 2008 Tulla mi har ikke tid til å vente på at jeg skal lage et og et måltid.Tar faktisk tid!! Og hun har ingen rutiner på spisingen.. Hun vil ha mat når hun er skrubbsulten,ikke før... og da er hun sulten! Men hvertfall.. spørsmålet mitt var vel egentlig dette: hvis jeg lager en flaske ferdig f.eks.. så avkjøler jeg den raskt og setter i kjøleskapet.. og bruker den til neste måltid.. så er jo den bakterien "knekt" da jeg blandet i pulveret!?Var det jeg lurte på.
brummemamma- Skrevet 1. mai 2008 #9 Skrevet 1. mai 2008 Glemte å si at vi har prøvd oss frem og ja, det var grådis styrete i begynnelsen og vi var trøtte og lei av hele greia, men det blir fort en vane og nå tenker vi ikke på det lenger. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #10 Skrevet 1. mai 2008 Hei hei! Jeg har gitt mme nesten helt fra begynnelsen til lille tulla mi. I begynnelsen var jeg hysterisk og utrolig skeptisk til pulveret. Men måtte prøve meg litt fram.. Brukte først NAN. Kokte vann og lagde klar 3-4 flasker som jeg raskt kjølte ned og hadde i kjøleskapet. Varmet det da opp i vannbad, noe som var helt håpløst når tulla var skrubbsulten. Vesla fikk mye luftsmerter i magen av dette, og jeg gikk over til å ha kokt vann klart på 3-4 flasker i kjølskapet. Kjøpte små urinprøvebeger på apoteket som jeg steriliserte og hadde mmepulver på. Snuppa hadde fortsatt vondt i magen, så jeg gikk over til Collett, og nå er hun helt superfornøyd hele tiden! Nå koker jeg bare vann og har på noen flasker, og oppbevarer dem i kjøleskapet. Har like mange beger med mmepulver som flasker stående i skapet. Når snuppa blir sulten varmer jeg ei flaske vann i mikroen, tømmer i pulveret og rister det lett til det ikke er flere klumper. Slik får hun "fersk" melk hver gang! Men når du bruker mikro må du passe på å riste flaska før du kjenner på temperaturen, for vann i flaske varmes ujevnt.. Bakterien som du blir nervøs av heter E.Sakizakii, og er faktisk veldig farlig. Men i Norge har vi rent vann, vi har muligheten til å gi babyen "fersk" melk, vi har gode kjølemuligheter og vi vi er nøye med sterilisering av flaskeutstyr. Når disse elementene er på plass, så skal du ikke bekymre deg! Tilbered flaskene slik det står på pakken.. Jeg vet ikke hvorfor det står forskjellige temperaturer på de forskjellige merkene, har hørt at det er for at det skal være lettere å riste pulveret ut.. Men er jammen ikke sikker!
Gjest Skrevet 1. mai 2008 #11 Skrevet 1. mai 2008 vanskelig valg! jeg liker å være på den sikre siden... men samtidig så har jeg ikke sjangs til å lage en til hvert måltid..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå