Gå til innhold

Hvilken finger skal ringene på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg så dum som spør om dette at jeg trykket på anonym knappen. Det er vel noe alle jenter burde kunne. Men hvilken finger skal forlovelsesringen på, og hvilken skal gifteringen på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du er ikke alene...vi spurte i en butikk og fikk beskjed om at både forlovelses ringen OG gifteringen er på høyre hånd.

Det forvirret meg fordi mange land har forlovelse på venstre og gift på høyre.

Men det er det jeg har hørt, så hvis noen VET så gi gjerne beskjed:P

Skrevet

Jeg spurte der vi kjøpte forlovelsesringene og da fikk jeg beskjed at forlovelsesringen satt vanligvis på venstre, mens gifteringen satt på høyre her i Norge.I utlandet er det vanlig at gifteringen sitter på venstre (den armen som er nærmest hjertet) Vi har valgt å ha den på venstre nå når vi er forlovet og fortsette med det etter at vi er gift=)Skal bruke samme ring oxo. Sikkert bare en smaksak. Men regner nok med at det kommer noen kommentarer fra de litt eldre etter bryllupet =)

Skrevet

I Norge er det vanlig med forlovelsesringer på venstre hånd, og gifteringer på høyre hånd. I utlandet (USA i allefall) er det mest vanlig med omvendt.

Vi bærer forlovelsesringene på høyre hånd fordi vi trodde det var vanlig i Norge, og nå er det i allefall uaktuelt å bytte. =)

Skrevet

Forlovelsesring på høyre frem til gifteringen skal på fingeren. Deretter skal forlovelsesringen på venstre og gifteringen på høyre.

Skrevet

så egentlig er det INGEN som vet helt sikkert?

Fikk som sagt beskjed om Høyre før og høyre etter bryllup..mens jeg ser jo at noen har fått andre beskjeder....*forvirra*

Jeg MÅ ha den på høyre ellers blir jeg gal:P

Skrevet

I norsk tradisjon skal forlovelses-/gifteringen brukes på høyre hånd. I Norge har det også vært vanlig å bli både forlovet og gift med samme ring, separate ringer er noe som har "sneket" seg inn de siste årene, bortsett fra i den virkelige overklassen og i den kongelige familie.

Skrevet

eller oss som ikke hadde råd til dyre ringer når vi forlovet oss;)

Skrevet

Hos oss er det bare eg som har forlovelsesring(Og den er ikke av det dyre slaget), og den sitte på høyre hånd (eller skal iallfall sitte der..). Og gifteringene har vi bestemt oss for at skal sitte på venstre hånd...

Skrevet

02.08 er en veldig fin dato:) Traff min kjære den datoen og forlovet oss på den datoen.. Vet ikke hva som er riktig.. men der vi kjøpte ringer, sa de at forlovelsesringen skal på høyre.. og at den i teorien skal forbli der, siden det ikke er vanlig å egentlig kjøpe ny giftering når den tid kommer. Men vi vil nok ha ny:) De sa at å ha den på venstre er en engelsk tradisjon, men i de fleste deler av verden har man den på høyre.. ikke vet jeg:)

Skrevet

Forlovelsesring på høyre frem til gifteringen skal på fingeren. Deretter skal forlovelsesringen på venstre og gifteringen på høyre. Det er det vanlige i Norge iallefall. Men det gjør man jo som man vil med. Er ingen som kan tvinge deg til noe som helst. Man er ikke mindre gift fordi om man har ringen på "feil" hånd.

Skrevet

I Norge skal begge deler på høyre hånd, i resten av verden er begge deler på venstre hånd. Så gjør som du vil. Vi har på venstre.

Skrevet

Tror Norge er det eneste landet i verden hvor begge ringene skal på høyre hånd!!

Skrevet

når vi forlovet oss 4.10.2007 i hellas, sa mannen i butikken at det spilte ingen rolle hvilken hånd vi hadde ringene på. det måtte vi bestemme selv. noen liker høyre andre liker venstre. Han hadde solgt ringer til mange fra Norge og det var forskjellig hva folk brukte.

så, så lenge dere er enige dere to så spiller det ingen rolle hvilken hånd ringene er på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...