Gå til innhold

Jordbær......


Mrs. icsi og småen

Anbefalte innlegg

Jeg er kjempeglad i jordbær, men kjenner nå at jeg er litt usikker på om jeg tør å spise det i sommer.

Hoveddelen av sesongen er jo mens jeg er gravid.

 

Årsaken til at jeg er skeptisk er at vi blir jo anbefalt å skrubbe/skrelle grønnsakene godt, og dersom en vasker jordbær starter forråtnelsesprosessen... De bør jo ikke engang skylles, og hvor mye bakterier er det ikke i/på dem da....

Kom jo oppslag i fjor om jordbærplukkere som ikke engang hadde toalett å gå på, men som bare gikk på do i åkeren, uten vann/såpe til å vaske hendene med... USJ

 

Hva tenker dere?

Sukk.. Alt en skal bekymre seg for....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også hørt at en ikke skal spise jordbær, men det er av helt andre grunner!

Når en ammer skal en ikke spise jordbær pga da kan babyen få kolikk å trøbbel med magen.

 

Jeg selv kommer til å holde meg langt borte fra jordbær, viss jeg klarer. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei, da ryker jo hele sommer'n med jordbær og is. At jeg ikke tenkte på det før jeg ble gravid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke farlig å spise jordbær når man ammer. det er bare å prøve seg frem. ungen får kolikk hvis den reagerer på bær. det er ikke alle som reagerer på det.

 

hvis du skal spise hele kurven med en gang eller samme dagen kan du godt skylle og vaske bæra, det er ikke noe problem;)

 

føler du at du blir dårlig, får du heller slutte å spise det. men tviler på ungen din tar noe skade av litt bakterier. å man skal jo heller ikke høre på alt andre sier. jeg har spist masse jordbær i begge graviditetene mine, det har ikke skjedd noe galt enda;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å spise jordbær mens du er gravid. Vask jordbærene rett før du skal spise dem. Jeg har spist mye jordbær alt, og det er ikke noe problem. Jeg fikk en liste av legen min over ting jeg burde holde meg unna, og jordbær er ikke på den listen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også spist masse jordbær:-) nam nam sunt og godt!!

Så det er nok ingen fare...

Når man ammer så skal man jo prøve seg frem med matvarer som jordbær og andre bær samt løk osv, enten så går det bra, eller så er det bare og la være!! :-)

Men en liten porsjon jordbær nå en gang i blant er nok ingen fare!!

Syns det blir litt vel mye hysteri av alt man skal passe seg for, greit og være forsiktig men jeg har ei venninne som har tatt helt av, hun er helt syk av alt hun må passe på og ikke spise, vaske seg med osv. Blir helt matt jeg... hehe

Alt med måte så går det nok fint!!

Ihvertfall sånn jeg tenker!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har allerede inntatt sesonge md jordbær og vaniljeis. Vasker jordbærene ret før jeg spiser dem, ikke noe problem!:) Man ka jo ikke ta helt av heller, man må spise sundt og variert og holde seg unna de tingene man får beskjed om å holde seg unna. Jordbær er ikke blant dem, tvert i mot. jordbær er jo sundt og faller i kategorien frukt og grønnsaker!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke "farlig" for gravide å spise jordbær nei..... Er jo bare å skylle de rett før man spiser som mange andre sier.

Jeg fikk beskjed av jordmor og helsesøster at man skulle være litt mer forsiktig med bla jordbær og reker hvis man ammet, da disse kan være veldig allergi-fremkallende.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaahhh! :)))

 

Da er juni måned reddet!!

Da skal jeg gå ut i permisjon og spise masse norske jordbær!!

Namnam...

 

Det er jo juni som er den store jordbærmåneden, så vi rekker akkurat å få den med oss før termin...

Jeg har også hørt det du skriver kinelind2 at vi skal være forsiktige med det når vi ammer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...