Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #1 Skrevet 1. mai 2008 Hva er deres argumenter for å la være i så fall? Jeg har ikke tatt stilling til om jeg skal vaksinere knerten ennå. Har lyst til å sette meg godt inn i hva vaksinering egentlig innebærer på godt og vondt før jeg tar valget. Vil ikke bare godta det blindt bare fordi "det er noe som alle gjør". Syns valget er kjempevanskelig jeg!
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #2 Skrevet 1. mai 2008 mini skal ta de andre vaksinene bortsett fra MMR. Pappa's familie har autisme etc. (noe foreldrene sa de merket etter MMR). Nå er det riktignok gutter som har hatt bivirkninger, men jeg tar ingen sjanser!!! HS sa at det var absolutt ikke noe fare bla bla bla, men jeg klarer ikke å ta den sjansen når jeg vet hva som kan skje. Det er en del mamma'er som står fram og snakker om akkurat DEN vaksinen, kanskje ikke her i Norge, men f.eks. USA. Uansett,har ikke hørt noe negativt om de andre vaksinene... Når det gjelder MMR, kan heller ungen min få den senere i livet. Det er uansett foreldrene som velger vaksine eller ikke vaksine. Ingen kan true deg til å ta den...
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #3 Skrevet 1. mai 2008 det skulle stå "flest gutter som har hatt bivirkninger"... kan sikkert være jenter også...
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #4 Skrevet 1. mai 2008 Jeg skal få vaksinert gutten min, men i likhet med anonym over her, er jeg litt skeptisk til mmr vaksinen.. Men trenger heldigvis ikke ta stilling til det helt ennå. Fikk utdelt en broskyre på HS om vaksinasjonsprogrammet, der var det info om de ulike sykdommene. Ville ha sett litt på det om jeg var deg, så kan du se om det er noen vaksiner du mener barnet ditt ikke "behøver".
Snupi27 Skrevet 1. mai 2008 #5 Skrevet 1. mai 2008 vi holdt på å ikke vaksinere dattera vår. men det var før vi hadde en grundig samtale med hs. hun sa at de vaksinene som babyene ble "syke" av er byttet ut for noen år siden så de er helt trygge å ta. trippelvaksinen som ble gitt før kunne man f.eks bli blind, bli autist osv.. hadde jeg hørt
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #6 Skrevet 1. mai 2008 Om dere ikke vaksinrer ungene deres med mmr vaksinen må dere passe på å holde de unna alle damer som er i fruktbar alder siden røde hunder kan drepe babyen i maven.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #7 Skrevet 1. mai 2008 De damene kan strengt tatt vaksinere seg mot røde hunder FØR de blir gravide, ikke sant?
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #9 Skrevet 1. mai 2008 Jeg synes valget er lett, for jeg vil ikke at han skal få sykdommene det vaksineres mot. Når nesten alle vaksinerer så er det selvsagt lettere å la være for da er det jo liten sjanse for å få sykdommene, men det er ganske egoistisk- viss alle tenker sånn blomstrer de opp igjen. MMR vaksinen ble satt i forbindelse med autisme, men det er etter det forskning sier ikke noen sammenheng, bortsett fra at vaksinen blir gitt på omtrent samme alder som autismen viser seg. Jeg har et vennepar som har en autistisk sønn, og de har valgt å vaksinere de to barna sine som er yngre
Smellt P. Tjukka Skrevet 1. mai 2008 #10 Skrevet 1. mai 2008 Jeg har tatt trippelvaksinen på begge mine , men har valgt å vente med MMR. Grunn ; det er ikke nødvendig å vaksinere barna mot disse sykdommene nå de er så små . Det anbefales av noen fagfolk å vente til barna er over to år. I Sverige har de visst gjordt om vaksinasjonsprogrammet. ( Er det noen som har link til svensk nettside om det svenske vaksinasjonsprogrammet ?)
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #11 Skrevet 1. mai 2008 enig med den ovenfor. autisme er noe man er født med, man blir det ikke brått!!! at det oppdages omtrent på samme tid som vaksinen tas, betyr jo ikke at man blir autist pga vaksina!!!! jeg kunne aldri tatt sjansen på å ikke vaksinere gutten vår. tenk om han får en av de sykdommene vaksinene er mot. det er en grunn til at man blir vaksinert!!!
Smellt P. Tjukka Skrevet 1. mai 2008 #12 Skrevet 1. mai 2008 Nå har de funnet rester av MMR vaksinen i ryggmargen til barn som er påstått blitt autister pga. vaksinen . Så det er ikke bevist at vaksinen ikke kan ha sammenheng med autisme. De aller aller fleste tåler godt å få røde hunder , meslinger og kusma som mmr- vaksinen beskytter mot. Kusma kan føre til sterilitet hos gutter , røde hunder er farlig for gravide , ellers er de ufarlige for friske personer. Vaksiner er et tilbud , ikke et påbud !
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #13 Skrevet 1. mai 2008 De kan vaksinere seg selv, ikke babyen i magen
Gjest Skrevet 1. mai 2008 #14 Skrevet 1. mai 2008 Nåja, jeg hadde røde hunder da jeg var lita og jeg holdt på å dø. En kamerat av meg fikk kusma og han holdt også på å dø. Vi var begge to helt friske barn. Man kan heller ikke bevise en teori. En teori kan bare motbevises. Og de har klart å motbevise (i den grad det er mulig) at mmr og autisme ikke har noe med hverandre å gjøre. Dette fordi autisme kan komme "når som helst" før 3 år, uten at man vet helt hva det kommer av. Jeg har det skrevet i en bok her, men kom ikke på akkurat nå hvor den var. Hvis jeg finner den skal jeg skrive det inn her. Jeg velger å vaksinere datteren min, fordi sykdommen er verre enn bivirkningen av vaksinen.
❤lille stjerne❤ Skrevet 1. mai 2008 #15 Skrevet 1. mai 2008 Leser og tenker dere grundig gjennom det før dere velger å la være å vaksinere ungene deres? Vet dere dette: HVA SKJER HVIS VAKSINASJONSDEKNINGEN BLIR FOR LAV? Hvis vaksinasjonsdekningen i befolkningen synker, vil det etter hvert bli så mange ikke-immune at vi igjen får meslingepidemier her i landet. Det har skjedd i flere vestlige land. I Storbritannia ga de mesling- eller MMR-vaksine bare ved 15 måneders alder og hadde i tillegg dårlig vaksinasjonsdekning frem til slutten av 1980-tallet. Dette førte til at en ikke fikk den forventede nedgangen i antall meslingtilfeller som kom i land som hadde to-doseprogram og høyere vaksinasjonsdekning. I 1993/94 var det økende forekomst av meslinger blant skolebarn. De regnet da ut hvor mange ikke-immune skolebarn som sannsynligvis fantes i landet, og beregnet på grunnlag av vaksinasjonsdekning og vaksineeffekt at de måtte være forberedt på en epidemi med 1-200 000 tilfeller i løpet av det kommende år hvis intet ble gjort. For å unngå en slik epidemi, arrangerte de en stor vaksinasjonskampanje og vaksinerte alle skolebarn (5-16 år) i løpet av tre uker i november 1994 med kombinert vaksine mot meslinger og røde hunder. (Tilstrekkelige mengder MMR-vaksine lot seg ikke skaffe på kort varsel, og det hastet). I 1989-90 var det en meslingepidemi i USA med ca 45 000 meldte tilfeller. Det ble meldt om komplikasjoner hos ca 20%, derav encefalitt hos 1 av 1000, og 120 personer døde (nær 3 av 1000 meldte tilfeller). I 1999-2000 var det en epidemi i Nederland med ca 3000 meldte tilfeller, derav tre dødsfall og fem tilfeller av encefalitt. 20% fikk komplikasjoner og 53 tilfeller førte til sykehusinnleggelser. Nederland har en vaksinasjonsdekning på over 95%, men utbruddet kom i en gruppe som motsetter seg vaksinasjon av religiøse grunner, og som bor nokså samlet. Rundt nyttår 1999-2000 fikk 68 ungdommer i Sverige meslinger og 30 av dem ble innlagt på sykehus I 2000 var det et meslingutbrudd i Irland med ca 1200 meldte tilfeller. 100 tilfeller førte til sykehusinnleggelse, derav seks på intensivavdeling. To barn døde. Utbruddet kom i et område med ca 75% vaksinasjonsdekning og de fleste av tilfellene var uvaksinerte barn under 5 år. Referanser: CDC. Measles - United States, 1989 and first 20 weeks of 1990. Morbid Mortal Wkly Rep 1990; 39: 353 - 5, 361 - 3. CDC. Measles - United States 1990. Morbid Mortal Wkly Rep 1991; 40: 369 - 72. Van Steenbergen J. Measles in the Netherlands. Eurosurveillance Weekly 1999; 3: 990930. Measles outbreak, Netherlands. Wkly Epidemiol Rec 2000: 75; 119-22. Insulander M, Arneborn M, Lindberg A. Mäslingsutbrott 1999-2000. Smittskydd 2000; 6: 77. Measles outbreak Dublin 2000. Epi-Insight 2000; 1:2.
❤lille stjerne❤ Skrevet 1. mai 2008 #16 Skrevet 1. mai 2008 En gærn forsker (Wakefield) framsatte en gang (1998) en hypotese om at MMR vaksinen kunne settes i forbindelse med utvikling av autisme. Ingen andre forskere var enige med ham og hans hypoteser er for lengst tilbakevist. La nå i allefall ikke hans ville idèer stå i veien for at barna deres får MMR vaksinen. Saken endte med at han måtte fratre stillingen sin og det er gjort mange tusen undersøkelser i ettertid som har vist at det ikke er sammenheng mellom autisme og mmr vaksinen. Takket være Wakefield og hans teorier samt det faktum at media går helt amok av "spennende" nyheter så oppsto det epidemier av meslinger i flere land fordi foreldre ble livredde for å vaksinere barna sine. MESLINGER: Meslinger er den mest alvorlige av barnesykdommene. Den påvirker immunforsvaret, og gir stor risiko for ettersykdommer. Men den viktigste grunnen til å vaksinere er komplikasjonene som er knyttet til selve sykdommen: Dødsfall og varig hjerneskade.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2008 #17 Skrevet 1. mai 2008 Min skal ikke få kombivaksinen. altså 3 måndersvaksinen. leger og SELVFØLGELIG HS går ut å lovpriser denne og driver med skremselspropaganda.. uff.. Orker ikke uttale meg om hvorfor her, men jeg har mine grunner, gode grunner.
❤lille stjerne❤ Skrevet 1. mai 2008 #18 Skrevet 1. mai 2008 Du får håpe på at alle andre dere omgås vaksinerer sine da, slik at ungen din slipper å bli smittet....Hva med stivkrampe da? Skal ikke barnet ditt få det heller?
❤lille stjerne❤ Skrevet 1. mai 2008 #19 Skrevet 1. mai 2008 Stivkrampe skyldes giftstoffer produsert av bakterien Clostridium tetani. Bakteriene finnes utbredt i naturen (øvre del av jordsmonnet) og kommer inn i kroppen gjennom forurensning av sår. Særlig stikk- og bittsår medfører risiko, fordi slike sår er vanskelige å rense. Tiden fra smitte til sykdommen bryter ut kan variere fra noen dager til flere måneder. Bakteriegiften angriper nervesystemet og gir muskelstivhet og smertefulle kramper. I Norge meldes årlig 1-4 stivkrampetilfelle, oftest hos uvaksinerte personer. Det er stor risiko (ca 50%) for å dø hvis man får sykdommen.
CB-BabyBoy Skrevet 1. mai 2008 #20 Skrevet 1. mai 2008 Det stod en veldig fin artikkel i BAM 3 mnd bladet; kan skrive inn deler av det her; Bråket rundt MMR-vaksinen startet i 1998 etter at The Lancet (engelsk legetidsskrift) publiserte en artikkel av Andew Wakefield som hevdet at MMR vaksinen kunne forårsake autisme. Denne teorien ble kjent i Norge i 2001 gjennom Rikets Tilstand på Tv2 og det ble stor debatt. Hans teorier er nå fullstendig tilbakevist. Det ble avslørt at han hadde gjennomført studien på oppdrag fra foreldre som mente barna var skadet av denne vaksinen. The Lancet gikk ut med en beklagelse i 2004 for å ha trykket den. I tillegg så er det slik at veldig mange av symptomene som er trukket frem i meida er blitt en uheldig blanding av fakta; de gjelder koppevaksinen som ikke lengre gis. For å hindre fremtidige epidemier må hele 85-95% av befolkningen være vaksinert. En epidemi vil ramme de uvaksinerte hardest sammen med de med nedsatt immunforsvar. Man tenker ofte på eldre mennesker da, men hva med små barn med f.eks kreft.... Det gjelder også nyfødte som ikke har påbegynt vaksineprogrammet, så man utsetter en veldig stor gruppe. Uansett om man velger å gjennomføre vaksineprogrammet eller ikke, så er det viktig å få informasjon. Snakk med helsestasjonen, legen osv. Les gjerne på nett, men ha i bakhodet at hvem som helst kan legge ut informasjon, det spiller ingen rolle om den er ekte eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå