Gå til innhold

jeg ble satt igang 24.april...

Anbefalte innlegg

Skrevet

..og den 25 april klokka 03.13 kom lille Tobias August til verden :)

Hadde hatt høyt blodtrykk siden uke 27 så det ble da bestemt at jeg skulle settes igang ca 8 dager før tiden...ikke meg imot ennå jeg hadde hørt endel negativt om det å bli satt igang...men men :)

Møtte opp på sykehuset 08.00 og ble vist inn på et venterom..der jeg skulle ligge fram til riene hadde begynt.

Legen sjekket om jeg var moden og åpningen.Var litt moden bare og 3 cm åpning så hun satte inne en modningspille. Så måtte jeg ligge der i 2 timer da...så ikke pillen skulle dette ut. Men vi hadde heldigvis tv på rommet så vi så på en film.

Jeg kjente etter hele tiden om jeg kunne kjenne en anntydning til rier men neida..ikke noe..før jeg hadde ventet i 5 timer. Kunne da kjenne litt mensmurring,men ikke nok til at jeg kunne kalle de vonde.

Fikk satt inn ennå en pille og begynte da å kjenne litt mere i magen.

Etter 2 timer fikk vi endelig en fødestue( hadde vært skikkelig baby-boom den dagen)..hun kjente på åpningen og da var det bare 2 cm..ikke 3!..men jeg var moden så de bestemte seg får å ta vannet...au au au...ikke godt å få en liten nål inn der nei. Men da kom vannet strømmende:) og saker og ting begynte skje gitt.

Begynte med varmeflaske,så gikk det til badekar med skikkelig varmt vann (deilig!), og så ble det lystgass. Nå var riene så intense og så tette så jeg viste ikke hva jeg skulle gjøre av meg. Hylte og skreik inni maska men skjønte fort at det var mye bedre å bare puste seg gjennom riene med maska forran ansiktet...men det var veeldig vanskelig.

Jeg begynte tidlig å kjenne pressetrang,,tror det var allerede ved 6 cm. Ble utrolig sliten av det. Jordmor gav meg lov til å gi bittelittegrann etter etterhvert. Det var skikkelig deilig..og vondt på samme tid.

Jeg hadde bestemt meg for å ikke ta epidural men etter en stund ropte jeg etter det..hehe :)

Ble tatt blodprøve på for å sjekke om jeg kunne bli satt epiduralen på og inn kom anestilegen..men da hadde jordmor sjekket meg igjen siden jeg hadde så utrolig pressetrang og da var det allerede 8 cm så jeg bestemte meg for å fortsette med lystgassen.Når jeg var kommet så langt så kunne jeg jo fortsette uten!

Etter en liten stund fikk jeg lov til å begynne å presse. Var en liten kant igjen bare så skulle hjelpe til med å ble kvitt den.

jeg følte at jeg presset og presset for hele livet men ingen unge kom.Hadde hørt at dette kunne ta kort tid og jordmor sa hele tiden..."nå kommer han,nå kommer han"..og"bare litt til nå"...samboeren min ble jo så glad hver gang de sa det for han trodde jo at babyen faktisk kom hvert øyeblikk :)..men den gang ei. Tok nesten 2 timer før han var ute. Etter mye slit,mange forskjellige stillinger...på knær,stående.sittende,på siden osv så kom endelig hodet ut og da ble jeg så glad. Jeg fikk lov til å kjenne på hodet hans og da bare smilte jeg fra øre til øre har samboeren min fortalt meg. Jeg sa til og med "jammen det gjør ikke vondt jo!" .Og så ved neste rie kom lille gutten min ut...3350 gram og 50 cm lang,hodeomkrets på 36 cm.Verdens skjønneste skapning og definitivt verdt all strevet og smertene!!

Jeg fikk han ikke på brystet med en gang for han trengte litt starthjelp men da han allerede var kommet ut på gangen hørte jeg barnegråt :) Mens jeg lå og ble sydd..4 små sting..hadde pappaen han på fanget..og etterhvert fikk jeg han på brystet mitt :) En utrolig herlig følelse!!Jeg skreik ut "Nå kommer enebarnet" ideet jeg trykte han ut men jeg skal definitivt ha ihvertfall et barn til for all den smerte og slit som var der og da er glemt og jeg sitter bare igjen med de gode minnene,de flinke jordmødrene,følelesen ved å få en sønn og ikke minst min utrolige flinke samboer :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer!

Skrevet

Gratulerer med gutten! Kjempefint navn:) Høres ut som du var skikkelig flink! Kos dere masse med den nye sjefen;)

Skrevet

Gratulerer masse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...