Gå til innhold

Hvorfor skal vi ikke spise soft is???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skal vi ikke spise soft is?

Det har jeg ikke hørt før! Fant ikke noe om det på nettet heller....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm.. det har ikke jeg hørt heller.. men det kan jo kanskje tenkes at det er fordi endel soft-is maskiner inneholder endel bakterier..?

Skrevet

Matportalen.no sier ingenting om at en ikke skal spise soft is,så det er bare å kose seg med denne isen. Enkelte hoder mener at det er mye bakterier i maskinene og at enn derfor ikke skal spise denne type is. Det blir akkurat det samme som å si at enkelte gatekjøkken,kafer og restauranter har ikke rent kjøkken og en kan derfor ikke gå ut å spise.

Mattilsynet holder øynene åpne og undersøker faktisk disse maskinene og stenger dem,hvis de ikke er rengjorte. Fra noen jeg kjenner,som drev gatekjøkken før,sa faktisk hun at levrandøren til softisen også tok stikkprøver på isen,fordi de ikke ville ha dårlig rykte på seg og var der noe galt,vel da ville de ikke levere til dem mer og de kontaktet også mattilsynet,så det var bare for dem å holde softismaskinen ren.

Skrevet

Hvem sier at vi ikke skal det? har jeg aldri hørt om. Vet ikke om det er så lurt å høre på alt som blir sagt om hva man skal og ikke skal.....................blir jo helt hodetullete av det:)

Skrevet

Fordi det kan være listeriabakterier i softis maskinen. Det skal ikke mye til for at de kommer, jobbet på narvesen en periode for noen år siden og maskinen måtte rengjøres 1 gang i uken.

Er isen klumpete, er den ikke skikkelig rengjort og faren for listeria er høy. For oss er ikke bakterien farlig, man kan få litt løs mage da.. Men for babyen er det veldig farlig og kan få misdannelser og i værste fall dø.

Men så er de fleste nøye med å rengjøre maskinene. Det er bare å spise is fra en plass dere vet er nøye med sånt.

Skrevet

Jeg har spist nok dårlig softis til å vite at det kan være mye dårlig rengjorte maskiner der ute.

Spiste ikke softis forrige svangerskap av den grunn, jeg er mer glad i kuleis så det var det jeg spist masse deilig hjemmelaget kuleis NAM gleder meg til sommeren.

Det er som det sies her at er renholdet godt så er det ikke noe problem.

De værste softisene jeg har fått har ofte vært på steder det ikke selges så mye av det eller er litt utenfor sesong. Virker som der det er fullt kjør på maskinen så er renholdet bedre?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...