Gå til innhold

Farsbidrag....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjonner ikke helt den bidragskalkulatoren paa NAV, noen som har peiling paa hva jeg kan faa i bidrag fra barnefar?

Han har ca 1000 000 i inntekt.

Jeg har barna 100%

Han har ikke nevneverdig samvaer med de, ihvertfall ikke overnatting hos far.

Har tre barn.

Jeg er ikke i jobb, har ingen inntekt da jeg er hjemme med barna.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bidraget blir fastsatt etter hvor mye samvær han har med barna.Hvor mange netter han har de osv.F eks 3-4 ganger i mnd på overnatting.Det går også etter hvor mye han tjener.Tror det er 11% av inntekta hans,(husker ikke helt jeg,men ring Nav)Det går også etter hvor mye du tjener osv..Du kan lage en privat avtale med han. F eks 4000 kr mnd for alle 3 barna.Eller han kan betale barnehage-regning,(veit det er flere som har gjørt det )men vil råde deg til å hold dere til "avtale"om bidrag.Hvis dere ikke blir enig kan dere få dem på Nav til hjelpe dere. Hvis han nekter å betale bidrag,kan du søke staten om å få forskudd..Da får du minste-bidraget som er 1230 pr barn..Altså 3690 kr for alle barna-- Lykke til...

Skrevet

Be NAV regne det ut for dere:) Du trenger ikke bruke den kalkulatoren da.

Bidraget blir regnet ut utfra din og barenfars inntekt, og så kommer alder på barna og antall barn inn, antall netter med samvær, utgifter til barnepass, kontantstøtte, ekstra barentrygd, stønad til barnepass, om barnefar har egne barn i egen husstand osv.

Der er ikke noen prosentsats som gjelder fro bidraget lenger som h*n over her nevner. Det var før omleggingen av bidragsreglene/utregningen.

Om du bruker kalkulatoren, så må du regne ut for et og et barn. Så legger du sammen de summene til slutt:)

Overgangsstønad blir i kalkulatoren regnet som inntekt.

Skrevet

Tussimor:

4.000 pr måned for alle tre, var da lite dersom HI faktisk mener det hun skriver. At far tjener 1000 000.

Men dersom hun mener 100 000, vil nok far bli regna for helt bidrags-udyktig. Han har ingenting igjen etter skatt, mat, klær og husleie.

Skrevet

hei igjen!

Da jeg provde NAV kalkulatoren kom jeg frem til 4000 pr barn, men vet ikke om det stemmer.

Han tjener 1000 000- en million- og min inntekt blir jo da overgangsstonaden. Barna vil ikke overnatte hos pappan, alle tre er under 4 aar.

Tror dere at det kan stemme, at jeg skal ha 12 000 fra barnefar?

Skrevet

Oj shit! Det var en fet månedslønn i tillegg til alt det andre!

Ikke dumt å ha en eks med så høy inntekt... ;)

Skrevet

Det stemmer nok det. Jeg får 9.300 for to barn.

Skrevet

Ja, det kan nok stemme. Jeg har 7000,- i bidrag for 2 barn, og har full OS, barnefaren har ca 500 000,- i året i lønn, og minimalt samvær.

Skrevet

Husk at bidragsyter kan få medhold i at de regner med den inntekten du kunne hatt dersom du var i jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...