Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørt at man ikke skal spise guakemole, blir så usikker på hva jeg kan spise... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ, hvorfor skal man ikke spise guakemole? Har jeg aldri hørt om. Har heller aldri hørt at honningmelon skal være noe farlig. Jeg har spist det flere ganger i løpet av svangerskapet.

Skrevet

Guakemole kan føre til abort. I fattige land spiser man det for å abortere.

Skrevet

Oj, det visste jeg ikke...., noen som vet hva guakamole inneholder som gjør det så farlig for gravide?

Har spist det flere ganger i svangerskapet, og har jo gått bra til nå, men tror nok ikke jeg kommer til å spise det mer nei...

Skrevet

Avokado. Prøver å finne der jeg leste om det, men husker ikke hvor...

Skrevet

Ok..., da må jeg nok droppe guakamolen til taco'n på fredag!

Skrevet

Vet du, det tror jeg ikke noe på. Hadde det vært farlig å spise avocado, hadde det stått på matportalen.

HI, du som lurer på hva du kan spise, se her:

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Det er Det norske mattilsynets hjemmeside og de er alltid oppdatert. Det er denne siden leger og jordmødre får sin informasjon fra.

Skrevet

Du kan trygt spise avokado. Det som kan være abortfremkallende er stoffer i bladene og barken på treet. Dette bruker vi ikke i Norge. Frukten er helt trygg å spise!

Skrevet

Virker som noen blander avocado og papaya (sistnevnte er visstnok brukt for å hindre svangerskap/ta tidlig abort i enkelte land.)

Skrevet

Hehe, unnskyld at jeg ler altså...men dere MÅ klare å sjekke ut kildene deres litt før dere kommer med uttalelser om at Avokado og what not er farlig! Folk tror jo blindt på alt her..

Skrevet

signerer MintCondition.

folk påstår de mest utrolige ting her inne uten å ha belegg for det. hadde det vært opp til BIM så hadde jeg ikke kunnet spise noe annet enn brød og vann i 9 måneder.

Folk må slutte å tro på alt som blir sagt her inne og heller sjekke for seg selv.

Skrevet

Hjelpe meg altså! Vet ikke helt om man skal le eller grine.

Folk tror mye rart i dag;)

Skrevet

Avocadofrukten er helt trygg og faktisk anbefalt for gravide, men barken og bladene som ble nevnt her er abortfremmkallende.

Sakset fra www.rolv.no: Avokadofrukten er trygg å spise, men kan hos enkelte følsomme personer frambringe allergiske reaksjoner. Vær oppmerksom på at avokadoer har svært høyt næringsinnhold og kan føre til vektøkning hvis de spises sammen med normale mengder av mat som er rik på karbohydrater. Selv om det her i landet er lite aktuelt å anvende bladene og barken av avokado, kan det likevel nevnes at disse drogene er kontraindikert under graviditet, da de kan virke abortfremkallende. Denne advarselen gjelder ikke frukten

Resten av artikkelen om avocado: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/pers_ame.htm

Skrevet

-og her er kilde til Papaya-info:

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/cari_pap.htm

ADVARSLER / BIVIRKNINGER / KONTRAINDIKASJONER

Det er antydet at papain kan være giftig for foster og gi fosterskader, og at enzymet også kan være abortfremkallende. Av den grunn anbefales det å unngå papain under graviditet. Papain er også kontraindikert hos pasienter med unormal blødningstendens, og stoffet kan øke virkningen av blodfortynnende midler.

Skrevet

Der er det. Det er Papaya jeg har hørt om. Har fått for meg at det er avokado jeg...

Skrevet

vann og avokado er kjempe abortfremkallende. herregud om dere har spist eller drukket dette mens dere har vært gravide. så uannsvarlig!!!!!!!!! hilsen BIM

Skrevet

Hehe.. må le jeg! Hvis jeg lager en nettside om at et eller anna er farlig, så svelger dere det og kaller det en pålitlig kilde!!! Jøye meg.

rolv.no - er nok ikke mange oppegående som vil kalle dette en pålitelig kilde du;-)

Skrevet

Kremt

Det er vel mer eller mindre allmenkunskap at papaya ikke er så gunstig.

Trodde alle viste det.

Det har jeg hørt mange ganger og lenge før jeg ble gravid at papaya ikke var bra om man ønsket å bli gravid.

Det er i alle fall informasjon som er eldre enn Internett

Forøvrig kan man spise avokado HELDIGVIS

Skrevet

Ungen min hopper og spretter som bare det inni magen og jeg har sikkert spist minst 30 hele avocadoer siden jeg ble gravid. Er 19+1 idag. Og vannmelon, honningmelon etc. Aldri hørt noe som helst om at det skal være farlig :-)

Skrevet

jordmora mi advarte mot papaya, legen som hun jobba med også...enkelte aroma terapi oljer er også abortframkallende...

Skrevet

NormaJean:

hvis dere har glutenallergi i familien, så kan du ifølge visse kilder heller ikke spise brød hehe he he. så det blir nok bare vann på deg i 9 mnd he he

Skrevet

Husk å ta ting dere leser på nettet med en klype salt... Flere debattsider (blant annet Barn i magen) ble akkurat voldsomt kritisert i media for manglende kunnskaper og debattinnlegg hvor innholdet rett og slett er feil!! Problemet er at naive lesere sluker alt rått! O at innlegg ikke blir redigert/slettet av admin.

Jeg tviler sterkt på at avokado er farlig, for her går det ned minst en om dagen. Det er det beste jeg vet!! Og jeg har fortsatt baby i magen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...